METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF TEACHING LIFE SAFETY IN UNIVERSITIES
УДК: 37.022+378
Abstract
Today, education in the field of life safety is becoming one of the most important areas in the system of higher pedagogical education. There is a need to analyze and improve methodological approaches to teaching bachelors (future teachers), regardless of the specialty they receive, through the formation of the basic foundations of the subject they teach, Fundamentals of Life Safety, both general education and profile. The paper attempts to analyze and concentrate the main methodological approaches (P.V. Stankevich, V.P. Solomin, S.V. Abramova, S.V. Alekseev, G.A. Bordovsky, E.Z. Vlasova, G.S. Kamerilova, M.A. V. V. Laptev, T. N. Noskova, N. F. Radionova, A. P. Tryapitsyna, V. D. Shadrikov and others) to teaching life safety at the university. A set of external and internal factors that determine the structure, content, methodological and methodological training of bachelors is considered.
Downloads
References
Абаскалова Н.П., Зверкова А.Ю. Методологические аспекты современного конструирования рабочей программы и урока по «Основам безопасности жизнедеятельности» // Сибирский педагогический журнал, 2014. № 6. С. 237–243.
Абаскалова Н.П., Зверкова А.Ю. Формирование профессиональной готовности будущих педагогов к инновационной деятельности в условиях инновационного образования // Образование: традиции и инновации. 2020. № 2 (29). С. 4–8.
Абрамова С.В. Теория и практика подготовки бакалавров образования в области безопасности жизнедеятельности : монография. СПб. : изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2014. 200 с.
Бордовский Г.А. Сочетание традиций и инноваций – важное условие развития современного университета // Известия Российского государственного педагогического университета имени А.И.Герцена. 2002. № 2. С. 7–10.
Бояров E.H. Подготовка бакалавров образования в области безопасности жизнедеятельности в безопасной информационной образовательной среде: теория и практика : монография. СПб. : Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2016. 207 с.
Бояров Е.Н. Методическая подготовка бакалавров к безопасной информационно-средовой деятельности (профиль «Образование в области безопасности жизнедеятельности» : автореф. дисс. … д-ра пед. наук, СПб., 2016. 46 с.
Гейжан Н.Ф., Никитина С.С. О методологии педагогики высшей школы // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России, 2018. № 1 (77). С. 154–161.
Закунова Е.Д., Анисимова А.Е., Слюзнева К.В., Гордеев К.С., Жидков А.А. Мотивация студентов к обучению // Современные научные исследования и инновации. 2018. № 11. URL: https://web.snauka.ru/issues/2018/11/88167
Ирхина И.В., Кравец А.О. Роль дополнительного профессионального образования научно-педагогических кадров в условиях модернизации высшего образования в России // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета, 2019. № 1. С. 11–24. URL: http://bppasu.ru/article/view/5388.
Соломин В.П., Абрамова С.В., Станкевич П. В. Основные приоритеты развития высшего педагогического образования в области безопасности жизнедеятельности // Педагогика высшей школы. 2015. № 3. С. 2–4.
References:
Abaskalova N.P., Zverkova A.YU. Metodologicheskie aspekty sovremennogo konstruirovaniya rabochej programmy i uroka po «Osnovam bezopasnosti zhiznedeyatel'nosti»//Sibirskij pedagogicheskij zhurnal, 2014. No. 6. P. 237–243
Abaskalova N.P., Zverkova A.YU. Formirovanie professional'noj gotovnosti budushchih pedagogov k innovacionnoj deyatel'nosti v usloviyah innovacionnogo obrazovaniya // Obrazovanie: tradicii i innovacii. 2020. No. 2 (29). P. 4–8.
Abramova S.V. Teoriya i praktika podgotovki bakalavrov obrazovaniya v oblasti bezopasnosti zhiznedeyatel'nosti: monografiya. SPb. : Izd-vo RGPU im. A.I. Gercena, 2014. 200 p.
Bordovskij G.A. Sochetanie tradicij i innovacij - vazhnoe uslovie razvitiya sovremennogo universiteta// Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta imeni A.I.Gercena. 2002. No. 2. P. 7–10.
Boyarov E.H. Podgotovka bakalavrov obrazovaniya v oblasti bezopasnosti zhiznedeyatel'nosti v bezopasnoj informacionnoj obrazovatel'noj srede: teoriya i praktika: Monografiya. SPb. : Izd-vo RGPU im. A.I. Gercena, 2016. 207 p.
Boyarov E.N. Metodicheskaya podgotovka bakalavrov k bezopasnoj informacionno-sredovoj deyatel'nosti (profil' «Obrazovanie v oblasti bezopasnosti zhiznedeyatel'nosti» : avtoref. diss. … dok. ped. Nauk. SPb. : 2016. 46 p.
Gejzhan N.F., Nikitina S.S. O metodologii pedagogiki vysshej shkoly//Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta MVD Rossii, 2018. No. 1 (77). P. 154–161
Zakunova E.D., Anisimova A.E., Slyuzneva K.V., Gordeev K.S., Zhidkov A.A. Motivaciya studentov k obucheniyu // Sovremenny`e nauchny`e issledovaniya i innovacii. 2018. No. 11. URL: https://web.snauka.ru/issues/2018/11/88167
Irhina I., Kravec A. Rol' dopolnitel'nogo professional'nogo obrazovaniya nauchno-pedagogicheskih kadrov v usloviyah modernizacii vysshego obrazovaniya v Rossii // Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosudarstvennogo universiteta, 2019, No. 1. P. 11–24. URL: http://bppasu.ru/article/view/5388.
Solomin V.P., Abramova S.V., Stankevich P.V. Osnovnye prioritety razvitiya vysshego pedagogicheskogo obrazovaniya v oblasti bezopasnosti zhiznedeyatel'nosti // Pedagogika vysshej shkoly. 2015. No. 3. P. 2–4
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).