PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF CHILDREN OF PRIMARY SCHOOL AGE WITH VISUAL IMPAIRMENT IN THE CONDITIONS OF A MASS SCHOOL

УДК 376.3

  • Elena Viktorovna Dongauzer Ural State Pedagogical University Email: dong-elena@yandex.ru
  • Polina Alexandrovna Gracheva Pharmaceutical branch of GBPOU «SOMK» Email: gracheva_polina09@mail.ru
Keywords: psychological and pedagogical support, primary school age, visual impairment, inclusive education, adaptation

Abstract

The article deals with the actual problem of psychological and pedagogical support of younger schoolchildren with visual impairment; analyzes the features of children's adaptation to school, taking into account visual and related defects; the main directions of the work of a teacher-psychologist in organizing a system for supporting the process of development of children of this category in the conditions of their education in a mass school are studied. The authors of the article present an overview of the activities of a number of schools in the city of Yekaterinburg and the Sverdlovsk region to work in the field of inclusive education with this category of children. The research methods were comparative analysis and synthesis, generalization, concretization. Conclusions are drawn that professionally built psychological and pedagogical support allows creating effective conditions for successful adaptation and further development of students with visual impairment in a general education institution.

Key words: psychological and pedagogical support, primary school age, visual impairment, inclusive education, adaptation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elena Viktorovna Dongauzer, Ural State Pedagogical University

Associate Professor of the Department of Pedagogy and

Pedagogical Comparative Studies

Polina Alexandrovna Gracheva , Pharmaceutical branch of GBPOU «SOMK»

Student

References

1. Грачева П.А., Донгаузер Е.В. Подходы к гендерному воспитанию детей младшего школьного возраста с нарушением зрения в современной школе / Актуальные проблемы социогуманитарного образования. Сборник статей / науч. ред. Е.В. Донгаузер, Т.С. Дороховой. Екатеринбург : Изд-во Урал. гос. пед. ун-т, 2022. С. 31–35.
2. Донгаузер Е. В. Методы развития общеучебных умений у младших школьников в исследовательской деятельности // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета. 2020. № 1. С. 17–24.
3. Донгаузер Е.В. Педагогическое взаимодействие / Высшее профессиональное и дополнительное образование : сборник программ. Екатеринбург: ЮНИКА, 2018. С. 173–181.
4. Ермаков В. П., Якунин Г.А. Основы тифлопедагогики. М. : ВЛАДОС, 2000. 240 с.
5. Куропятникова А.А. Психолого-педагогическое сопровождение обучения детей с нарушениями зрения в массовой школе / Инклюзивные процессы в международном образовательном пространстве / под ред. Н. А. Палиевой, Н.М. Борозинец. Ставрополь, 2020. С. 221–225.
6. МАОУ СОШ № 106. URL: https://школа106.екатеринбург.рф/sveden/common
7. МАОУ СОШ № 23. URL: https://школа23.екатеринбург.рф/sveden/common
8. МАОУ СОШ № 44. URL: https://44rezh.uralschool.ru/contacts
9. Меджидова С.Г., Ихлазов Г.И., Рамазанова Р.М. Психолого-педагогическое сопровождение слабовидящих и незрячих детей в общеобразовательной школе // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 65. С. 316–318.
10. Очкалова А.А., Донгаузер Е.В. Инклюзивное образование в России: реальность и перспективы / Изучение и образование детей с различными формами дизонтогенеза / под. ред. И.А. Филатова, О.Г. Нугаева. 2014. № 2. С. 122–125.
11. Педагогика дополнительного образования. Психолого-педагогическое сопровождение детей / отв. ред. Л.В. Байбородова. М. : ЮРАЙТ, 2019. 363 с.
12. Родин М.В. Особенности психолого-педагогического сопровождения развития детей младшего школьного возраста с нарушениями зрения в массовой школе : автореф. дис. … канд. психол. наук. Нижний Новгород, 2014. 31 с.

References:

1. Gracheva P.A., Dongauzer E.V. Podxody` k gendernomu vospitaniyu detej mladshego shkol`nogo vozrasta s narusheniem zreniya v sovremennoj shkole / Aktual`ny`e problemy` sociogumanitarnogo obrazovaniya. Sbornik statej / nauch. red. E.V. Dongauzer, T.S. Doroxovoj. Ekaterinburg : Izd-vo Ural. gos. ped. un-t, 2022. P. 31–35.
2. Dongauzer E. V. Metody` razvitiya obshheuchebny`x umenij u mladshix shkol`nikov v issledovatel`skoj deyatel`nosti // Vestnik psixologii i pedagogiki Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. 2020. No 1. P. 17–24.
3. Dongauzer E.V. Pedagogicheskoe vzaimodejstvie / Vy`sshee professional`noe i dopolnitel`noe obrazovanie : sbornik programm. Ekaterinburg: YuNIKA, 2018. P. 173–181.
4. Ermakov V. P., Yakunin G.A. Osnovy` tiflopedagogiki. M. : VLADOS, 2000. 240 p.
5. Kuropyatnikova A.A. Psixologo-pedagogicheskoe soprovozhdenie obucheniya detej s narusheniyami zreniya v massovoj shkole / Inklyuzivny`e processy` v mezhdunarodnom obrazovatel`nom prostranstve / pod red. N. A. Palievoj, N.M. Borozinecz. Stavropol`, 2020. P. 221–225.
6. MAOU SOSh No 106. URL: https://shkola106.ekaterinburg.rf/sveden/common
7. MAOU SOSh No 23. URL: https://shkola23.ekaterinburg.rf/sveden/common
8. MAOU SOSh No 44. URL: https://44rezh.uralschool.ru/contacts
9. Medzhidova S.G., Ixlazov G.I., Ramazanova R.M. Psixologo-pedagogicheskoe soprovozhdenie slabovidyashhix i nezryachix detej v obshheobrazovatel`noj shkole // Problemy` sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. 2019. No 65. P. 316–318.
10. Ochkalova A.A., Dongauzer E.V. Inklyuzivnoe obrazovanie v Rossii: real`nost` i perspektivy` / Izuchenie i obrazovanie detej s razlichny`mi formami dizontogeneza / pod. red. I.A. Filatova, O.G. Nugaeva. 2014. No 2. P. 122–125.
11. Pedagogika dopolnitel`nogo obrazovaniya. Psixologo-pedagogicheskoe soprovozhdenie detej / otv. red. L.V. Bajborodova. M. : YuRAJT, 2019. 363 p.
12. Rodin M.V. Osobennosti psixologo-pedagogicheskogo soprovozhdeniya razvitiya detej mladshego shkol`nogo vozrasta s narusheniyami zreniya v massovoj shkole : avtoref. dis. … kand. psixol. nauk. Nizhnij Novgorod, 2014. 31 p.
Published
2023-06-19
How to Cite
1. Dongauzer E. V., Gracheva P. A. PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF CHILDREN OF PRIMARY SCHOOL AGE WITH VISUAL IMPAIRMENT IN THE CONDITIONS OF A MASS SCHOOL // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2023. Vol. 5. № 2. P. 10-18. URL: http://bppasu.ru/article/view/13112.

Most read articles by the same author(s)