PROMOTION OF HEALTH AND EDUCATIONAL KNOWLEDGE AS A FACTOR IN FORMING A HEALTHY LIFESTYLE IN CHINA
УДК: 613 + 373+371.1
Abstract
The paper describes the historical aspect of the formation of health education in China. It is shown that health education in secondary schools was carried out at three stages: the preparatory period, the period of development and the period of prosperity. Reflected are data from a survey of Chinese students studying in Russia, who fully share the government's policy and consider health education significant in education and human development.
Downloads
References
Камышная О.Н., Баранов А.В. Система образования в КНР // Современный Китай: Социально-экономическое развитие, национальная политика, этнопсихология / отв. ред. Д.В. Буяров. М. : КРАСАНД, 2015. С. 205–203.
Коткина С.И. О санитарном просвещении в Китайской народной республике // Гигиена и санитария, 1959. № 10. С. 65-67.
Просеков С.А. Социально-философский анализ современных реформ Китая // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2011. № 3. С. 24–40.
Ся Фу Сяо. Основные направления современных реформ школьного образования в КНР [текст] : дис. ... канд. пед. наук. СПб., 2000. 172 с.
Сяо Су. Реформа базового образования в Китае // Народное образование. 2002. № 7. С. 53–60.
Сяомань Чжу. Реформа содержания образования в Китае // Педагогика. 2005. № 1. С. 96–99.
Сяоянь Цзян. Профессиональное образование в Китае (состояние и перспективы) как фактор здоровьесбережения учащихся и студентов // Здоровьеформирующее образование: опыт, прогнозы, проблемы : материалы X Международной научно-практической конференции. Казань : ИПППО РАО, 2008. С. 162–165.
Хуа Ей Юй. О стратегии развития китайского образования // Педагогика. 2001. № 4. С. 75–77.
Цуй Хункай. Культурная трансформация системы китайского образования в условиях глобализации : дис. ... канд. филос. наук. Чита, 2006. 145 с.
Чжан Цицюань, Ли Чжаоцунь Реформа учебных программ на ступени базового образования в Китае / Россия – Китай: образовательные реформы на рубеже XX–XXI вв.: сравнительный анализ / отв. ред. Н.Е. Боревская, В.П. Борисенков, Ч. Сяомань. М : Институт Дальнего Востока РАН, 2007. С. 205–211.
Чупров Л.Ф. Санитарное и психологическое просвещение: общие дидактические аспекты и проблемы / Актуальные проблемы психологии и медицины в условиях модернизации образования и здравоохранения : материалы Международной научной конференции / под ред. Е.Л. Николаева. Чебоксары: Изд-во Чувашского ун-та, 2012. С. 195–197.
Chuprov L.F., Kostrigin A.A., Khusyainov T.M. Current issues of dissemination of expertise in field of psychology, pedagogigs and social pedagogigs: new challenges // International Journal Of Applied And Fundamental Research. 2015. № 2. URL: www.science-sd.com/461- 24905 (22.03.2023).
References:
Kamy`shnaya O.N., Baranov A.V. Sistema obrazovaniya v KNR // Sovremenny`j Kitaj: Social`no-e`konomicheskoe razvitie, nacional`naya politika, e`tnopsixologiya / otv. red. D.V. Buyarov. M. : KRASAND, 2015. P. 205–203.
Kotkina S.I. O sanitarnom prosveshhenii v Kitajskoj narodnoj respublike // Gigiena i sanitariya, 1959. No 10. P. 65–67.
Prosekov S.A. Social`no-filosofskij analiz sovremenny`x reform Kitaya // Gumanitarny`e nauki. Vestnik Finansovogo universiteta. 2011. No 3. P. 24–40.
Sya Fu Syao. Osnovny`e napravleniya sovremenny`x reform shkol`nogo obrazovaniya v KNR [tekst] : dis. ... kand. ped. nauk. SPb., 2000. 172 p.
Syao Su. Reforma bazovogo obrazovaniya v Kitae // Narodnoe obrazovanie. 2002. No 7. P. 53–60.
Syaoman` Chzhu. Reforma soderzhaniya obrazovaniya v Kitae // Pedagogika. 2005. No 1. P. 96–99.
Syaoyan` Czzyan. Professional`noe obrazovanie v Kitae (sostoyanie i perspektivy`) kak faktor zdorov`esberezheniya uchashhixsya i studentov // Zdorov`eformiruyushhee obrazovanie: opy`t, prognozy`, problemy` : materialy` X Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Kazan` : IPPPO RAO, 2008. P. 162–165.
Xua Ej Yuj. O strategii razvitiya kitajskogo obrazovaniya // Pedagogika. 2001. No 4. P. 75–77.
Czuj Xunkaj. Kul`turnaya transformaciya sistemy` kitajskogo obrazovaniya v usloviyax globalizacii : dis. ... kand. filos. nauk. Chita, 2006. 145 p.
Chzhan Ciczyuan`, Li Chzhaoczun` Reforma uchebny`x programm na stupeni bazovogo obrazovaniya v Kitae / Rossiya – Kitaj: obrazovatel`ny`e reformy` na rubezhe XX–XXI vv.: sravnitel`ny`j analiz / otv. red. N.E. Borevskaya, V.P. Borisenkov, Ch. Syaoman`. M : Institut Dal`nego Vostoka RAN, 2007. P. 205–211.
Chuprov L.F. Sanitarnoe i psixologicheskoe prosveshhenie: obshhie didakticheskie aspekty` i problemy` / Aktual`ny`e problemy` psixologii i mediciny` v usloviyax modernizacii obrazovaniya i zdravooxraneniya : materialy` Mezhdunarodnoj nauchnoj konferencii / pod red. E.L. Nikolaeva. Cheboksary`: Izd-vo Chuvashskogo un-ta, 2012. P. 195–197.
Chuprov L.F., Kostrigin A.A., Khusyainov T.M. Current issues of dissemination of expertise in field of psychology, pedagogigs and social pedagogigs: new challenges // International Journal Of Applied And Fundamental Research. 2015. No 2. URL: www.science-sd.com/461- 24905 (22.03.2023).
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).