THE VITAL ROLE OF WASTE MATERIALS IN ENVIRONMENTAL EDUCATION FOR PRESCHOOLERS
УДК: 373.2+ 37.015.3
Abstract
In the current landscape of education, teachers in preschool institutions are tasked with a crucial responsibility: creating conducive environments for environmental education that engage children in stimulating creative activities, fostering holistic development in alignment with the Federal State Educational Standard. This article unveils the outcomes of a rapid survey conducted among parents to assess environmental awareness regarding waste recycling. To enhance ecological awareness among both children and parents, a structured plan of creative activities was devised and executed. The collaborative efforts between educators and parents aimed to cultivate a deeper understanding of environmental issues and promote sustainable practices. This initiative was carried out at Kazan Innovative University named after V.G. Timiryasov.
Downloads
References
Абрамова Я.А., Соловьева Ю.А., Ухинова Л.Н. Развитие творческого потенциала детей дошкольного возраста в условиях дошкольной образовательной организации / Образование: прошлое, настоящее и будущее: материалы IV Междунар. науч. конф. (г. Краснодар, февраль 2018 г.). Краснодар : Новация, 2018. С. 15–17. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/275/13677/
Антонов В.П., Кольчикова Н.В. Пути и средства экологического образования и воспитания дошкольников // Вестник Хакасского государственного университета им. Н.Ф. Катанова. 2019. № 1. С. 103–111.
Бархатова А.М. Экологическое воспитание старших дошкольников // Молодой ученый. 2021. № 4(346). С. 330–332. URL: https://moluch.ru/archive/346/77891/
Белинова Н.В., Бичева И.Б., Ханова Т.Г. Современные подходы к реализации задач экологического образования детей дошкольного возраста // Перспективы Науки и Образования. 2018. № 6. С. 114–121.
Белова Е.А., Цвирко Н.И. Особенности экологического воспитания детей 5–6 лет в ДОУ // Молодой ученый. 2020. № 50 (340). С. 455–457. URL: https://moluch.ru/archive/340/76447/
Бурлакова Т.Ю. Педагогические условия организации образователь-ной деятельности по экологическому воспитанию дошкольников: автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2016. 58 с.
Гончарова Е.В. Теория и методика экологического образования детей дошкольного возраста: курс лекций для студентов высших педагогических учебных заведений. Нижневартовск : Изд-во Нижневарт. гуманит. ун-та, 2008. 326 с.
Декман И.Е., Попкова Е.Н. Актуальность и особенности применения бросового материала для развития творческих способностей детей дошкольного возраста // Мир педагогики и психологии: международный научно-практический журнал. 2021. № 08 (61). URL: https://scipress.ru/pedagogy/articles/aktualnost-i-osobennosti-primeneniya-brosovogo-materiala-dlya-razvitiya-tvorcheskikh-sposobnostej-detej-doshkolnogo-vozrasta. html
Коурова С.И., Яковлева Н.И. Развитие экологической культуры до-школьников в условиях реализации ФГОС ДО // Педагогические науки. 2018. № 26. С. 39–44.
Лаврова Л.Н., Чеботарева И.В. Экологическое образование дошкольников: учебно-методическое пособие– 2-е изд., перераб. и доп. Липецк : ГАУДПО ЛО «ИРО», 2019. 118 с.
Орликова Е.К. Организационно-педагогические условия социально-личностного развития старших дошкольников в процессе дополнительного экологического образования: автореф. дис. … канд. пед. наук. Великий Новгород, 2013. 27 с.
Силаева Ж.В. Современные подходы к развитию взаимодействия детского сада и семьи в условии реализации ФГОС // Вопросы дошкольной педагогики. 2020. № 4(31). С. 88–89. URL: https://moluch.ru/th/1/archive/160/5039/
Родина Н.Н. Детский сад и родители: проблемы взаимодействия // Вопросы дошкольной педагогики. 2019. № 8(25). С. 43–45. URL: https://moluch.ru/th/1/archive/140/4440/
Федина Е.И. Развитие творческих способностей дошкольников в процессе конструирования из природного и бросового материала // Молодой ученый. 2019. № 44(282). С. 357–360.
Шикуткина Е.В., Дворникова И.Н. Проблема взаимодействия педагогов ДОУ с родителями воспитанников // Молодой ученый. 2020. № 18(308). С. 416–418. URL: https://moluch.ru/archive/308/69375/
References:
Abramova YA.A., Solov'eva YU.A., Uhinova L.N. Razvitie tvorcheskogo potenciala detej doshkol'nogo vozrasta v usloviyah doshkol'noj obrazovatel'noj organizacii. Proceed, IV Int. Sc. Conf. Obrazovanie: proshloe, nastoyashchee i budushchee (Krasnodar, February 2018). Krasnodar: Novaciya, 2018. P. 15–17. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/275/13677/
Antonov V.P., Kol'chikova N.V. Puti i sredstva ekologicheskogo ob-razovaniya i vospitaniya doshkol'nikov. Vestnik Hakasskogo gosudarstvennogo universiteta im. N.F. Katanova. 2019. No 1. P. 103–111.
Barhatova A.M. Ekologicheskoe vospitanie starshih doshkol'nikov. Mo-lodoj uchenyj. 2021. No 4(346). P. 330–332. URL: https://moluch.ru/archive/346/77891/
Belinova N.V., Bicheva I.B., Hanova T.G. Sovremennye podhody k real-izacii zadach ekologicheskogo obrazovaniya detej doshkol'nogo vozrasta. Perspek-tivy Nauki i Obrazovaniya. 2018. No 6. P. 114–121.
Belova E.A., Cvirko N.I. Osobennosti ekologicheskogo vospitaniya detej 5–6 let v DOU. Molodoj uchenyj. 2020. No 50 (340). P. 455–457. URL: https://moluch.ru/archive/340/76447/
Burlakova T.Yu. Pedagogicheskie usloviya organizacii obrazovatel'noj deyatel'nosti po ekologicheskomu vospitaniyu doshkol'nikov. Thesis of Doctoral Dissertation. Moscow, 2016. 58 p.
Goncharova E.V. Teoriya i metodika ekologicheskogo obrazovaniya detej doshkol'nogo vozrasta: kurs lekcij dlya studentov vysshih pedagogicheskih uchebnyh zavedenij. Nizhnevartovsk: Nizhnevartovsk Humanitarian University, 2008. 326 p.
Dekman I.E., Popkova E.N. Aktual'nost' i osobennosti primeneniya brosovogo materiala dlya razvitiya tvorcheskih sposobnostej detej doshkol'nogo vozrasta. Mir pedagogiki i psihologii: mezhdunarodnyj nauchno-prakticheskij zhurnal. 2021. No 08 (61). URL: https://scipress.ru/pedagogy/articles/aktualnost-i-osobennosti-primeneniya-brosovogo-materiala-dlya-razvitiya-tvorcheskikh-sposobnostej-detej-doshkolnogo-vozrasta.html/
Kourova S.I., Yakovleva N.I. Razvitie ekologicheskoj kul'tury doshkol'nikov v usloviyah realizacii FGOS DO. Pedagogicheskie nauki. 2018. No 26. P. 39–44.
Lavrova L.N., Chebotareva I.V. Ekologicheskoe obrazovanie do-shkol'nikov. Lipeck: GAUDPO LO IRO, 2019. 118 p.
Orlikova E.K. Organizacionno-pedagogicheskie usloviya social'no-lichnostnogo razvitiya starshih doshkol'nikov v processe dopolnitel'nogo ekologicheskogo obrazovaniya. Thesis of Doctoral Dissertation. Velikij Novgorod, 2013. 27 p.
Silaeva Zh.V. Sovremennye podhody k razvitiyu vzaimodejstviya detskogo sada i sem'i v uslovii realizacii FGOS. Voprosy doshkol'noj pedagogiki. 2020. No 4(31). P. 88–89. URL: https://moluch.ru/th/1/archive/160/5039/
Rodina N.N. Detskij sad i roditeli: problemy vzaimodejstviya. Voprosy doshkol'noj pedagogiki. 2019. No 8(25). P. 43–45. URL: https://moluch.ru/th/1/archive/140/4440/
Fedina E.I. Razvitie tvorcheskih sposobnostej doshkol'nikov v processe konstruirovaniya iz prirodnogo i brosovogo materiala. Molodoj uchenyj. 2019. No 44(282). P. 357–360.
Shikutkina E.V., Dvornikova I.N. Problema vzaimodejstviya pedagogov DOU s roditelyami vospitannikov. Molodoj uchenyj. 2020. No 18(308). P. 416–418. URL: https://moluch.ru/archive/308/69375/
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).