POSSIBILITIES OF APPLYING THE ECOSYSTEM APPROACH IN ADDITIONAL EDUCATION: THEORETICAL ANALYSIS OF THE PROBLEM

УДК 37.01

  • Elena Viktorovna Dongauzer Ural State Pedagogical University Email: dong-elena@yandex.ru
Keywords: ecosystem, ecosystem approach, additional education, development, students

Abstract

The article deals with the concepts of "ecosystem" and "ecosystem approach" in education; the main characteristics of educational ecosystems are analyzed: co-creation, purposefulness and versatility. The purpose of this article is to emphasize the possibilities of applying the ecosystem approach in the activities of institutions of additional education. The research methods were comparative analysis and synthesis, generalization, concretization. It is concluded that the use of the ecosystem approach in the field of modern additional education for children allows creating effective conditions for the comprehensive development of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elena Viktorovna Dongauzer, Ural State Pedagogical University

Associate Professor of the Department of Pedagogy and Pedagogical Comparative Studies

References

Андреева Е.Б. Экосистемный подход как механизм исследования региональной системы дополнительного образования детей // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. 2021. № 6 (40). С. 27–37.

Антопольская Т.А., Сарычев С.В., Ходусов А.Н. Развитие организационной культуры учреждения дополнительного образования детей // Ярославский педагогический вестник. 2013. Т. 2. № 4. С. 178–182.

Донгаузер Е.В. Педагогическое взаимодействие // Высшее профессиональное и дополнительное образование : сборник программ. Екатеринбург : ЮНИКА, 2018. С. 173–181.

Ларина Л.Н. Непрерывная образовательная модель инженерно-технического обучения школьников в формате «школа – кванториум - вуз – предприятие» // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2018. № 4 (32). С. 37–47.

Лукша П., Спенсер-Кейс Д., Кубиста Д. Образовательные экосистемы: возникающая практика для будущего образования. URL: https://www.skolkovo.ru/researches/obrazovatelnyeekosistemy-voznikayushaya-praktika-dlya-budushego-obrazovaniya/ (дата обращения: 16.11.2022).

Махновец С.Н., Попова О.А. Новая экосистема образования как системообразующий вектор качества жизни // Вестник Тверского гос. ун-та. Серия : Педагогика и психология. 2017. Вып. 4. С. 141–149.

Ниязова А.А. Экологический подход в системе психолого-педагогического образования // Фундаментальные исследования. 2014. № 11. С. 2061–2065.

Развитие детско-взрослых сообществ в условиях многообразия. Сборник статей по материалам Международной научно-практической конференции / под ред. Е.В. Иванов. Великий Новгород. 2017. 462 с.

Универсальные компетентности и новая грамотность: от лозунгов к реальности / под ред. М.С. Добряковой, И.Д. Фрумина. М. : Издательский дом Высшей школы экономики, 2020. 472 c.

Уткин А.В., Шевченко К.В. Экосистемный подход в образовании: от метафоры к методологии и практике // Вестник Череповецкого государственного университета. 2022. № 2 (107). С. 175–189.

References:

Andreeva E.B. Ekosistemnyj podhod kak mekhanizm issledovaniya regional'noj sistemy dopolnitel'nogo obrazovaniya detej // Nauchno-pedagogicheskoe obozrenie. Pedagogical Review. 2021. No. 6 (40). Р. 27–37.

Antopol'skaya T.A., Sarychev S.V., Hodusov A.N. Razvitie organizacionnoj kul'tury uchrezhdeniya dopolnitel'nogo obrazovaniya detej // YAroslavskij pedagogicheskij vestnik. 2013. Vol. 2. No. 4. Р. 178–182.

Dongauzer E.V. Pedagogicheskoe vzaimodejstvie // Vysshee professional'noe i dopolnitel'noe obrazovanie: sbornik programm. Ekaterinburg : YUNIKA, 2018. Р. 173–181.

Larina L.N. Nepreryvnaya obrazovatel'naya model' inzhenerno-tekhnicheskogo obucheniya shkol'nikov v formate «shkola – kvantorium – vuz – predpriyatie» // Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom. 2018. No. 4 (32). Р. 37–47.

Luksha P., Spenser-Kejs D., Kubista D. Obrazovatel'nye ekosistemy: voznikayushchaya praktika dlya budushchego obrazovaniya. URL: https://www.skolkovo.ru/researches/obrazovatelnyeekosistemy-voznikayushaya-praktika-dlya-budushego-obrazovaniya/ (data obrashcheniya: 16.11.2022).

Mahnovec S.N., Popova O.A. Novaya ekosistema obrazovaniya kak sistemoobrazuyushchij vektor kachestva zhizni // Vestnik Tverskogo gos. un-ta. Seriya: Pedagogika i psihologiya. 2017. No. 4. Р. 141–149.

Niyazova A.A. Ekologicheskij podhod v sisteme psihologo-pedagogicheskogo obrazovaniya // Fundamental'nye issledovaniya. 2014. No. 11. Р. 2061–2065.

Razvitie detsko-vzroslyh soobshchestv v usloviyah mnogoobraziya. Sbornik statej po materialam Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii / pod red. E.V. Ivanov. Velikij Novgorod. 2017. 462 p.

Universal'nye kompetentnosti i novaya gramotnost': ot lozungov k real'nosti / pod red. M.S. Dobryakovoj, I.D. Frumina. M. : Izdatel'skij dom Vysshej shkoly ekonomiki, 2020. 472 p.

Utkin A.V., SHevchenko K.V. Ekosistemnyj podhod v obrazovanii: ot metafory k metodologii i praktike // Vestnik CHerepoveckogo gosudarstvennogo universiteta. 2022. No. 2 (107). Р. 175–189.

Published
2022-12-11
How to Cite
1. Dongauzer E. V. POSSIBILITIES OF APPLYING THE ECOSYSTEM APPROACH IN ADDITIONAL EDUCATION: THEORETICAL ANALYSIS OF THE PROBLEM // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 4. P. 22-33. URL: http://bppasu.ru/article/view/12235.

Most read articles by the same author(s)