POSSIBILITIES OF APPLYING THE ECOSYSTEM APPROACH IN ADDITIONAL EDUCATION: THEORETICAL ANALYSIS OF THE PROBLEM
УДК 37.01
Abstract
The article deals with the concepts of "ecosystem" and "ecosystem approach" in education; the main characteristics of educational ecosystems are analyzed: co-creation, purposefulness and versatility. The purpose of this article is to emphasize the possibilities of applying the ecosystem approach in the activities of institutions of additional education. The research methods were comparative analysis and synthesis, generalization, concretization. It is concluded that the use of the ecosystem approach in the field of modern additional education for children allows creating effective conditions for the comprehensive development of students.
Downloads
References
Андреева Е.Б. Экосистемный подход как механизм исследования региональной системы дополнительного образования детей // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. 2021. № 6 (40). С. 27–37.
Антопольская Т.А., Сарычев С.В., Ходусов А.Н. Развитие организационной культуры учреждения дополнительного образования детей // Ярославский педагогический вестник. 2013. Т. 2. № 4. С. 178–182.
Донгаузер Е.В. Педагогическое взаимодействие // Высшее профессиональное и дополнительное образование : сборник программ. Екатеринбург : ЮНИКА, 2018. С. 173–181.
Ларина Л.Н. Непрерывная образовательная модель инженерно-технического обучения школьников в формате «школа – кванториум - вуз – предприятие» // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2018. № 4 (32). С. 37–47.
Лукша П., Спенсер-Кейс Д., Кубиста Д. Образовательные экосистемы: возникающая практика для будущего образования. URL: https://www.skolkovo.ru/researches/obrazovatelnyeekosistemy-voznikayushaya-praktika-dlya-budushego-obrazovaniya/ (дата обращения: 16.11.2022).
Махновец С.Н., Попова О.А. Новая экосистема образования как системообразующий вектор качества жизни // Вестник Тверского гос. ун-та. Серия : Педагогика и психология. 2017. Вып. 4. С. 141–149.
Ниязова А.А. Экологический подход в системе психолого-педагогического образования // Фундаментальные исследования. 2014. № 11. С. 2061–2065.
Развитие детско-взрослых сообществ в условиях многообразия. Сборник статей по материалам Международной научно-практической конференции / под ред. Е.В. Иванов. Великий Новгород. 2017. 462 с.
Универсальные компетентности и новая грамотность: от лозунгов к реальности / под ред. М.С. Добряковой, И.Д. Фрумина. М. : Издательский дом Высшей школы экономики, 2020. 472 c.
Уткин А.В., Шевченко К.В. Экосистемный подход в образовании: от метафоры к методологии и практике // Вестник Череповецкого государственного университета. 2022. № 2 (107). С. 175–189.
References:
Andreeva E.B. Ekosistemnyj podhod kak mekhanizm issledovaniya regional'noj sistemy dopolnitel'nogo obrazovaniya detej // Nauchno-pedagogicheskoe obozrenie. Pedagogical Review. 2021. No. 6 (40). Р. 27–37.
Antopol'skaya T.A., Sarychev S.V., Hodusov A.N. Razvitie organizacionnoj kul'tury uchrezhdeniya dopolnitel'nogo obrazovaniya detej // YAroslavskij pedagogicheskij vestnik. 2013. Vol. 2. No. 4. Р. 178–182.
Dongauzer E.V. Pedagogicheskoe vzaimodejstvie // Vysshee professional'noe i dopolnitel'noe obrazovanie: sbornik programm. Ekaterinburg : YUNIKA, 2018. Р. 173–181.
Larina L.N. Nepreryvnaya obrazovatel'naya model' inzhenerno-tekhnicheskogo obucheniya shkol'nikov v formate «shkola – kvantorium – vuz – predpriyatie» // Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom. 2018. No. 4 (32). Р. 37–47.
Luksha P., Spenser-Kejs D., Kubista D. Obrazovatel'nye ekosistemy: voznikayushchaya praktika dlya budushchego obrazovaniya. URL: https://www.skolkovo.ru/researches/obrazovatelnyeekosistemy-voznikayushaya-praktika-dlya-budushego-obrazovaniya/ (data obrashcheniya: 16.11.2022).
Mahnovec S.N., Popova O.A. Novaya ekosistema obrazovaniya kak sistemoobrazuyushchij vektor kachestva zhizni // Vestnik Tverskogo gos. un-ta. Seriya: Pedagogika i psihologiya. 2017. No. 4. Р. 141–149.
Niyazova A.A. Ekologicheskij podhod v sisteme psihologo-pedagogicheskogo obrazovaniya // Fundamental'nye issledovaniya. 2014. No. 11. Р. 2061–2065.
Razvitie detsko-vzroslyh soobshchestv v usloviyah mnogoobraziya. Sbornik statej po materialam Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii / pod red. E.V. Ivanov. Velikij Novgorod. 2017. 462 p.
Universal'nye kompetentnosti i novaya gramotnost': ot lozungov k real'nosti / pod red. M.S. Dobryakovoj, I.D. Frumina. M. : Izdatel'skij dom Vysshej shkoly ekonomiki, 2020. 472 p.
Utkin A.V., SHevchenko K.V. Ekosistemnyj podhod v obrazovanii: ot metafory k metodologii i praktike // Vestnik CHerepoveckogo gosudarstvennogo universiteta. 2022. No. 2 (107). Р. 175–189.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).