ENHANCING PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR ADAPTIVE AND DEVELOPMENTAL INTERACTION AMONG EDUCATIONAL SUBJECTS
УДК 374
Abstract
This article explores the different types of integrated adaptive and developmental interactions among educational subjects as essential pedagogical conditions for enhancing a teacher's health-saving competence. It discusses the various forms of pedagogical, socio-pedagogical, psychological-pedagogical, and medical-physiological-pedagogical interactions, and illustrates how they can be integrated into the educational process. The article also examines the functional roles and responsibilities of different education stakeholders in providing health-saving measures and psychological and pedagogical support to students.
Downloads
References
Арлашева Л.В., Казин Э.М., Абаскалова Н.П., Губанова М.И. Педагогическая модель совершенствования здоровьесберегающей компетентности педагога основного общего образования / // Вестник КемГУ. Серия: Гуманитарные и общественные науки. 2024. Т. 8. № 1 (29). С. 57–68.
Здоровьесберегающая деятельность в системе образования: учеб. пособие / Э.М. Казин, Н.Э. Касаткина, Е.Л.Руднева, О.Г. Красношлыкова и др. 3-е изд., доп. и перераб. М. : Омега-Л, 2013. 443 с.
Ипполитова Н., Стерхова Н. Анализ понятия «педагогические условия»: сущность, классификация // General and Professional Education. 2012. № 1. С. 8–14.
Казин Э. М., Абаскалова Н. П., Арлашева Л. В., Максимова Н. В., Кириченко В. В., Четверик О. Н., Зарченко П. Ю. Совершенствование личностного потенциала обучающихся подростков на основе здоровьесберегающего и психолого-педагогического сопровождения // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2023. № 1. С. 56–75.
Коджаспирова Г.М., Коджаспиров А.Ю. Педагогический словарь: Для студ. высш. и сред. пед. учеб. М. : Академия, 2000. 176 с.
Методологические и организационно-педагогические подходы к развитию личности на основе формирования социально-психологической безопасности индивида и актуализации адаптационного потенциала обучающихся : монография. Кн. II. Психолого-педагогические и медико-социальные аспекты развития обучающихся в онтогенезе / редкол.: Н.П. Абаскалова, Р.И. Айзман, Э.М. Казин и др.; под науч. ред. Э.М. Казина. Кемерово : Изд-во КРИПКиПРО, 2021. 443 с.
Методологические и организационно-педагогические подходы к развитию личности на основе формирования социально-психологической безопасности индивида и актуализации адаптационного потенциала обучающихся : монография. Кн. III. Реализация социально-адаптивной компетентности педагогов в образовательной деятельности / редкол. Н.П. Абаскалова, Р.И. Айзман, С.Ю. Балакирева и др.; под науч. ред. Э.М. Казина. Кемерово : Изд-во КРИПКиПРО, 2022. 386 с.
Немов Р.С. Психология: словарь-справочник: в 2 ч. Ч. 2. М. : Litres, 2022. 668 с.
Ожегов С.И. Толковый словарь русского языка: Около 100 000 слов, терминов и фразеологических выражений / Под ред. проф. Л.И. Скворцова. М. : Мир и образование, 2018. 736 с.
Полонский В.М. Большой тематический словарь по образованию и педагогике. М. : Автономная некоммерческая организация Издательский дом Народное образование. 2017. 840 с.
Поташник М.М. Образование Кузбасса: восхождение к будущему // Народное образование. 2001. № 2. С. 91–100.
Программный психодиагностический комплекс «Школа – адаптация – здоровье» (ППДК «Школа – АЗ») / И.А. Свиридова, Э.М. Казин, О.Л. Тарасова, А.И. Федоров, Н.А. Миллер // ГОО «Кузбасский РЦППМС», 2015. Свидетельство о гос. регистрации программ для ЭВМ № 2016611139.
Развитие личностного потенциала субъектов образования в процессе здоровьесберегающего сопровождения : монография / Э.М. Казин, Н.П. Абаскалова, С.А. Дочкин [и др.]; под науч. ред. Э.М. Казина. М.: Русское слово – учебник, 2023. 304 с.
Шинкаренко А.С. Формирование безопасного и здорового обра¬за жизни школьников на современном этапе развития общества : дис. ... канд. пед. наук. Кемерово, 2015. 203 с.
Ямбург Е.А. Школа на пути к свободе: культур.-истор. педагогика. М.: PerSe, 2000. 351 с.
References:
Arlasheva L.V., Kazin Je.M., Abaskalova N.P., Gubanova M.I. Pedagogicheskaja model' sovershenstvovanija zdorov'esberegajushhej kompetentnosti pedagoga osnovnogo obshhego obrazovanija. Vestnik KemGU. Serija: Gumanitarnye i obshhestvennye nauki. 2024. Vol. 8. No 1 (29). P. 57–68.
Zdorov'esberegajushhaja dejatel'nost' v sisteme obrazovanija: ucheb. posobie / Je.M. Kazin, N.Je. Kasatkina, O.G. Krasnoshlykova i dr. 4-e izd., dop. i pererab. M. : Omega-L, 2016. 443 P.
Ippolitova N., Sterhova N. Analiz ponjatija «pedagogicheskie uslovija»: sushhnost', klassifikacija. General and Professional Education. 2012. No 1. P. 8–14.
Kazin Je. M., Abaskalova N. P., Arlasheva L. V., Maksimova N. V., Kirichenko V. V., Chetverik O. N., Zarchenko P. Ju. Sovershenstvovanie lichnostnogo potenciala obuchajushhihsja podrostkov na osnove zdorov'esberegajushhego i psihologo-pedagogicheskogo soprovozhdenija // Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom. 2023. No 1. P. 56–75.
Kodzhaspirova G.M., Kodzhaspirov A.Ju. Pedagogicheskij slovar': Dlja stud. vyssh. i sred. ped. ucheb. M. : Akademija, 2000. 176 p.
Metodologicheskie i organizacionno-pedagogicheskie podhody k razvitiju lichnosti na osnove formirovanija social'no-psihologicheskoj bezopasnosti individa i aktualizacii adaptacionnogo potenciala obuchajushhihsja : monografija. Kn. II. Psihologo-pedagogicheskie i mediko-social'nye aspekty razvitija obuchajushhihsja v ontogeneze / redkol.: N.P. Abaskalova, R.I. Ajzman, Je.M. Kazin i dr.; pod nauch. red. Je.M. Kazina. Kemerovo : Izd-vo KRIPKiPRO, 2021. 443 p.
Metodologicheskie i organizacionno-pedagogicheskie podhody k razvitiju lichnosti na osnove formirovanija social'no-psihologicheskoj bezopasnosti individa i aktualizacii adaptacionnogo potenciala obuchajushhihsja : monografija. Kn. III. Realizacija social'no-adaptivnoj kompetentnosti pedagogov v obrazovatel'noj dejatel'nosti / redkol. N.P. Abaskalova, R.I. Ajzman, S.Ju. Balakireva i dr.; pod nauch. red. Je.M. Kazina. Kemerovo : Izd-vo KRIPKiPRO, 2022. 386 p.
Nemov R.S. Psihologija: slovar'-spravochnik: v 2 ch. Ch. 2. M. : Litres, 2022. 668 p.
Ozhegov S.I. Tolkovyj slovar' russkogo jazyka: Okolo 100 000 slov, terminov i frazeologicheskih vyrazhenij. Pod red. prof. L.I. Skvorcova. M. : Mir i obrazovanie, 2018. 736 p.
Polonskij V.M. Bol'shoj tematicheskij slovar' po obrazovaniju i pedagogike. M. : Avtonomnaja nekommercheskaja organizacija Izdatel'skij dom Narodnoe obrazovanie. 2017. 840 p.
Potashnik M.M. Obrazovanie Kuzbassa: voshozhdenie k budushhemu // Narodnoe obrazovanie. 2001. No 2. P. 91–100.
Programmnyj psihodiagnosticheskij kompleks «Shkola – adaptacija – zdorov'e» (PPDK «Shkola – AZ») / I.A. Sviridova, Je.M. Kazin, O.L. Tarasova, A.I. Fedorov, N.A. Miller // GOO «Kuzbasskij RCPPMS», 2015. Svidetel'stvo o gos. registracii programm dlja JeVM № 2016611139.
Razvitie lichnostnogo potenciala sub#ektov obrazovanija v processe zdorov'esberegajushhego soprovozhdenija : monografija / Je.M. Kazin, N.P. Abaskalova, S.A. Dochkin [i dr.]; pod nauch. red. Je.M. Kazina. M.: Russkoe slovo – uchebnik, 2023. 304 p.
Shinkarenko A.S. Formirovanie bezopasnogo i zdorovogo obra¬za zhizni shkol'nikov na sovremennom jetape razvitija obshhestva : dis. ... kand. ped. nauk. Kemerovo, 2015. 203 p.
Jamburg E.A. Shkola na puti k svobode: kul'tur.-istor. pedagogika. M.: PerSe, 2000. 351 p.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).