FEATURES OF HIGHER EDUCATION IN CHINA AND RUSSIA
УДК 378
Abstract
This article presents an analysis of the systems of higher education in China and Russia, on the basis of which the authors identify some features of the presented systems and identify possible areas of cooperation between the two countries in the field of higher education.
Downloads
References
Базарова А.Н. Развитие образования как одно из условий экономической стабильности в Китае // В мире научных открытий. 2010. № 4. С. 56–58.
Белоусова С.С. Дошкольное образование в Китае: этапы становления и развития // Педагогическое образование в России. 2018. № 4. С. 55–61.
Бородина Е.М. Нормативно-правовой аспект развития системы образования в Российской Федерации // Актуальные проблемы социогуманитарного образования : сборник статей / науч. редакция Е.В. Донгаузер, Т.С. Дороховой. Екатеринбург: [б.и.], 2022. С. 196–200.
Гарифуллина Ф.З. Высшее образование Китая – только отличная оценка // Аккредитация в образовании. 2006. № 7. С. 44–45.
Донгаузер Е.В., Гаспарович Е.О., Бао Л. Корпоративная культура и социальная ответственность университета в вопросах профессиональной социализации магистрантов с ограниченными возможностями здоровья // Педагогическое образование в России. 2021. № 3. С. 195–203.
Донгаузер Е.В., Бао Л. Особенности мотивационно-ценностной сферы личности современного студента вуза // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета. 2021. № 3. С. 24–32.
Ей Юйхуа. О стратегии развития китайского образования // Педагогика. 2001. № 4. С. 75–77.
Машкина О.А. Образование как ресурс развития Китая в XXI в. // История и современность. 2009. № 1. С. 130–153.
Су Сяохуань. Образование в Китае: реформы и новшества. Пекин: Межконтинентальное издательство Китая, 2002. 192 с.
Цзи Цяньнань, Донецкая С.С. Реформирование системы высшего образования в Китае: современные итоги // Высшее образование в России. 2018. № 12. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/reformirovanie-sistemy-vysshego-obrazovaniya-v-kitae-sovremennye-itogi
Чжан Лили. Состояние китайского высшего образования // Высшее образование в России. 2002. № 5. С. 85–93.
Чжао Юн. Кто боится большого злого дракона. М. : Изд-во ВШЭ, 2017. 304 с.
Ян Ван. Социальная миссия университетов КНР в условиях модернизации // Теория и практика общественного развития. 2018. № 5. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnaya-missiya-universitetov-knr-v-usloviyah-modernizatsii
Яньхуа Е. Инкорпорация китайских вузов в мировое образовательное пространство: результаты и проблемы // Ярославский педагогический вестник. 2020. № 1 (112). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/inkorporatsiya-kitayskih-vuzov-v-mirovoe-obrazovatelnoe-prostranstvo-rezultaty-i-problemy
References:
Bazarova A.N. Razvitie obrazovaniya kak odno iz uslovij ekonomicheskoj stabil'nosti v Kitae // V mire nauchnyh otkrytij. 2010. No 4. P. 56 – 58.
Belousova S.S. Doshkol'noe obrazovanie v Kitae: etapy stanovleniya i razvitiya // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. 2018. No 4. P. 55 – 61.
Borodina E.M. Normativno-pravovoj aspekt razvitiya sistemy obrazovaniya v Rossijskoj Federacii // Aktual'nye problemy sociogumanitarnogo obrazovaniya : sbornik statej / Nauchnaya redakciya E.V. Dongauzer, T.S. Dorohovoj. Ekaterinburg: [b.i.], 2022. P. 196 – 200.
Garifullina F.Z. Vysshee obrazovanie Kitaya – tol'ko otlichnaya ocenka // Akkreditaciya v obrazovanii. 2006. No 7. P. 44 – 45.
Dongauzer E.V., Gasparovich E.O., Bao L. Korporativnaya kul'tura i social'naya otvetstvennost' universiteta v voprosah professional'noj socializacii magistrantov s ogranichennymi vozmozhnostyami zdorov'ya // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. 2021. No 3. P. 195 – 203.
Dongauzer E.V., Bao L. Osobennosti motivacionno-cennostnoj sfery lichnosti sovremennogo studenta vuza // Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. 2021. No 3. P. 24 – 32.
Ej YUjhua. O strategii razvitiya kitajskogo obrazovaniya // Pedagogika. 2001. No 4. S. 75 – 77.
Mashkina O.A. Obrazovanie kak resurs razvitiya Kitaya v XXI v. // Istoriya i sovremennost'. 2009. No 1. P. 130 – 153.
Su Syaohuan'. Obrazovanie v Kitae: reformy i novshestva. Pekin: Mezhkontinental'noe izdatel'stvo Kitaya, 2002. 192 p.
Czi Cyan'nan', Doneckaya S.S. Reformirovanie sistemy vysshego obrazovaniya v Kitae: sovremennye itogi // Vysshee obrazovanie v Rossii. 2018. No 12. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/reformirovanie-sistemy-vysshego-obrazovaniya-v-kitae-sovremennye-itogi
CHzhan Lili. Sostoyanie kitajskogo vysshego obrazovaniya // Vysshee obrazovanie v Rossii. 2002. No 5. P. 85 – 93.
CHzhao YUn. Kto boitsya bol'shogo zlogo drakona. M.: Izd-vo VSHE, 2017. 304 p.
YAn Van. Social'naya missiya universitetov KNR v usloviyah modernizacii // Teoriya i praktika obshchestvennogo razvitiya. 2018. No 5. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnaya-missiya-universitetov-knr-v-usloviyah-modernizatsii
YAn'hua E. Inkorporaciya kitajskih vuzov v mirovoe obrazovatel'noe prostranstvo: rezul'taty i problemy // YAroslavskij pedagogicheskij vestnik. 2020. No 1 (112). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/inkorporatsiya-kitayskih-vuzov-v-mirovoe-obrazovatelnoe-prostranstvo-rezultaty-i-problemy
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).