ТРЕНИНГ СЕНСИТИВНОСТИ КАК МЕТОД СНИЖЕНИЯ ИНДЕКСА ВРАЖДЕБНОСТИ У ВОЕННОСЛУЖАЩИХ КОНТРАКТНОЙ СЛУЖБЫ
Abstract
Аннотация. Авторами статьи показан подход к решению проблемы агрессивности у военнослужащих посредством тренинга сенситивности. Агрессивность здесь выступает как основа, определяющая поведение военнослужащих. Поэтому авторы рассмотрели вопрос социальной направленности агрессии в контексте осуществляемой профессиональной деятельности. Тренинг сенситивности - это тренинг возможностей, усиливающих именно социальную компетенцию. С позиции заявленной проблемы авторами были даны комментарии к таким понятиям как индекс враждебности, тренинг сенситивности, доказана возможность коррекции поведения военнослужащих через понижение агрессии, которая выражается в повышении индекса враждебности (вербальная агрессия, подозрительность), что определяет особенности поведения военнослужащих и характер приемов воздействия на окружающих.
Ключевые слова: индекс враждебности, тренинг сенситивности (чувствительности), агрессивность, структура агрессивного поведения военнослужащих.
Abstract: The authors of the article show the approach to solving the problem of aggression for military servicements through sensitivity training. Aggression here is the basis for determining the behavior of servicemen. Therefore, the authors considered the issue of the social orientation of aggression in the context of this professional activity. Sensitivity training is the training of opportunities that enhance social competence. From the standpoint of this problem, the authors have been given comments on such concepts as the index of hostility, sensitivity training, proved the possibility of correcting the behavior of military servicemen through lowering the aggression, which is expressed in increasing the index of hostility (verbal aggression, suspiciousness), which determines the specifics of the behavior of military servicemen and the specifics of methods impact on others.
Keywords: index of hostility, sensitivity training, aggression, aggressive behavior structure of military servicemen.
Downloads
References
Литература
Основные виды деятельности и психологическая пригодность к службе в Вооружённых силах: справочное пособие / Под ред. Бовина Б.Г., Мягких Н.И., Сафронова А.Д. - СПб., 1997. - 344с.
Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. - М.: Республика, 1994. – 447c.
Лопань А.В. Психологические аспекты военной службы: Учебное пособие. - М.: МАИ, 2004. - 120 с.
Смит Г.К. Тренинг прогнозирования поведения: тренинг сенситивности / Г.К. Смит; пер. с англ. Т. Саушкиной. – СПб. : Речь, 2001. – 256с.
Вачков И.В. Основы технологии группового тренинга. Психотехники: учебное пособие / И.В. Вачков. – 2-е изд., перераб. и доп. – М. : «Ось-89», 2000. – 224с.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).