ENHANCING PERSONAL SAFETY IN EDUCATIONAL SETTINGS: FACTORS AND OPPORTUNITIES

УДК 159.9.072

  • Natalya Gennadyevna Yanova Altai State University Email: yanova.ng@yandex.ru
  • Irina Vladimirovna Maslova MBU DO GPPC Potential Email: mbudo.potl@barnaul-obr.ru
  • Oksana Valerievna Koyusheva Altai State University Email: 9030733405@mail.ru
Keywords: psychological safety, sociocultural safety, educational environment, psychological risks

Abstract

This article explores psychological safety within the education system, focusing on municipal monitoring and the analysis of psychological and sociocultural risks in educational environments. The study introduces an experimental model that evaluates individual competencies as indicators of adaptive resources for personal safety in educational settings. The findings highlight the successful incorporation of Russian methodological approaches in understanding the personal and sociocultural factors influencing an individual's psychological safety.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalya Gennadyevna Yanova, Altai State University

Candidate of Sociological Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Psychometrics of Altai State University on the basis of the State Training Center "Potential"

Irina Vladimirovna Maslova, MBU DO GPPC Potential

Director

Oksana Valerievna Koyusheva, Altai State University

Magistr

References

Баева И.А. Психологические проблемы обеспечения безопасности в образовании // Мир психологии. 2020. №. 2. С. 184–190.

Баева И.А., Гаязова Л.А., Кондакова И.В. Личностные ресурсы психологической безопасности подростков и молодежи в образовательной среде // Интеграция образования. 2021.Т. 25. №. 3 (104). С. 482–497.

Баева И.А., Лактионова Е.Б., Гаязова Л.А., Кондакова И.В. Модель психологической безопасности подростка в образовательной среде // Известия РГПУ имени А.И. Герцена. 2019. № 194. С. 7–18.

Баянова Л.Ф., Миняев О.Г. Влияние культурной конгруэнтности на личностные свойства подростков // Казанский педагогический журнал. 2018. №. 6 (131). С. 192–195.

Гилемханова Э.Н. Методика «Индекс социокультурной безопасности школьника» // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2019. № 2. С. 164–183

Гилемханова Э.Н. Специфика адаптационных взаимодействий в системе «личность – социокультурная среда» у студентов // Теория и практика общественного развития. 2013б. № 1. С. 106–109.

Зинатуллина Р.Р. Критерии и показатели психологической безопасности образовательной среды //Вестник ВЭГУ. 2008. №. 1. С. 163–169

Каберник В.В., Тимофеева О.А. Обеспечение безопасности образовательной среды на примерах США, стран Европы и России // Вестник МГИМО. 2015. № 4 (43). С. 119–129

Корнилова Т.В. Современные зарубежные исследования феномена жизнестойкости // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2020. № 4. С. 223–229.

Михалкин Н.В., Михалкин Н.В., Аверюшкин А.Н. Содержание и виды безопасности образовательной среды / // Язык и текст. 2021. Том 8. № 1. С. 82–96.

Янова Н.Г., Першина М.А. Антибуллинговые компетенции подростка: ассертивность vs жизнестойкость // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета. 2022.Т. 4. №. 1. С. 91–107.

Baeva I. A., Bordovskaia N. V. The psychological safety of the educational environment and the psychological well-being of Russian secondary school pupils and teachers // Psychology in Russia: State of the Art. 2015. № 8 (1). P. 86–99

Mulvey K. L., Hoffman A. J.,Gönültaş S., Hope E. C., Cooper S. M. Understanding experiences with bullying and bias-based bullying: What matters and for whom? // Psychology of Violence. 2018. № 8(6). P. 702–711. DOI: 10.1037/vio0000206

Zapeka Y. Empirical research of students’ hardiness. Scientic Bulletin of Kherson State University. SeriesPsychologicalSciences, 2019, № 4, P. 87–93

Wang Y., Liu J., Zhu Y. Humble leadership, psychological safety, knowledge sharing, and follower creativity: A cross-level investigation // Frontiers in Psychology. 2018. № 9. Article 1727. DOI: 10.3389/ fpsyg.2018.01727

References:

Baeva I.A. Psihologicheskie problemy obespechenija bezopasnosti v obrazovanii. Mir psihologii. 2020. No. 2. P. 184–190.

Baeva I.A., Gajazova L.A., Kondakova I.V. Lichnostnye resursy psihologicheskoj bezopasnosti podrostkov i molodezhi v obrazovatel'noj srede. Integracija obrazovanija. 2021.Vol. 25. No. 3 (104). P. 482–497.

Baeva I.A., Laktionova E.B., Gajazova L.A., Kondakova I.V. Model' psihologicheskoj bezopasnosti podrostka v obrazovatel'noj srede. Izvestija RGPU imeni A.I. Gercena. 2019. No 194. P. 7–18.

Bajanova L.F., Minjaev O.G. Vlijanie kul'turnoj kongrujentnosti na lichnostnye svojstva podrostkov. Kazanskij pedagogicheskij zhurnal. 2018. No. 6 (131). P. 192–195.

Gilemhanova Je.N. Metodika “Indeks sociokul'turnoj bezopasnosti shkol'nika”. Vestnik Moskovskogo universiteta. Serija 14. Psihologija. 2019. No 2. S. 164–183

Gilemhanova Je.N. Specifika adaptacionnyh vzaimodejstvij v sisteme “lichnost' – sociokul'turnaja sreda” u studentov. Teorija i praktika obshhestvennogo razvitija. 2013b. No 1. P. 106–109.

Zinatullina R.R. Kriterii i pokazateli psihologicheskoj bezopasnosti obrazovatel'noj sredy. Vestnik VJeGU. 2008. No 1. P. 163–169

Kabernik V.V., Timofeeva O.A. Obespechenie bezopasnosti obrazovatel'noj sredy na primerah SShA, stran Evropy i Rossii. Vestnik MGIMO. 2015. No 4 (43). P. 119–129

Kornilova T.V. Sovremennye zarubezhnye issledovanija fenomena zhiznestojkosti. Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta. Serija: Pedagogika. Psihologija. Sociokinetika. 2020. No 4. P. 223–229.

Mihalkin N.V., Mihalkin N.V., Averjushkin A.N. Soderzhanie i vidy bezopasnosti obrazovatel'noj sredy. Jazyk i tekst. 2021. Vol. 8. No 1. P. 82–96.

Janova N.G., Pershina M.A. Antibullingovye kompetencii podrostka: assertivnost' vs zhiznestojkost'. Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. 2022. Vol. 4. No 1. P. 91–107.

Baeva I. A., Bordovskaia N. V. The psychological safety of the educational environment and the psychological well-being of Russian secondary school pupils and teachers. Psychology in Russia: State of the Art. 2015. No 8 (1). P. 86–99

Mulvey K. L., Hoffman A. J.,Gönültaş S., Hope E. C., Cooper S. M. Understanding experiences with bullying and bias-based bullying: What matters and for whom? Psychology of Violence. 2018. No 8(6). P. 702–711. DOI: 10.1037/vio0000206

Zapeka Y. Empirical research of students’ hardiness. Scientic Bulletin of Kherson State University. Psychological Sciences, 2019, No 4, P. 87–93

Wang Y., Liu J., Zhu Y. Humble leadership, psychological safety, knowledge sharing, and follower creativity: A cross-level investigation // Frontiers in Psychology. 2018. No9. Article 1727. DOI: 10.3389/ fpsyg.2018.01727

Published
2024-06-17
How to Cite
1. Yanova N. G., Maslova I. V., Koyusheva O. V. ENHANCING PERSONAL SAFETY IN EDUCATIONAL SETTINGS: FACTORS AND OPPORTUNITIES // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2024. Vol. 6. № 2. P. 109-121. URL: http://bppasu.ru/article/view/15327.