METHODOLOGY “SERVICE LEARNING” AS A MEANS OF EDUCATIONAL WORK WITH MEDICAL STUDENTS IN THE CONDITIONS OF DIGITAL TRANSFORMATION OF THE EDUCATION SYSTEM
УДК 377.5
Abstract
This article discusses the current problem of organizing educational work with medical college students. Taking into account the specifics of future professional activity, a means for ensuring educational work was identified - the “Service-Learning” methodology. The research methods were analysis and synthesis, generalization, and specification. Based on global trends in the introduction of digital technologies into the educational process, during the study a project was developed together with students from the obstetrics department. The product of the project activity was a visual novel on the topic “Prevention of teenage pregnancy using information technology.”
Downloads
References
Бородина Е.М. Нормативно-правовой аспект развития системы образования в Российской Федерации // Актуальные проблемы социогуманитарного образования: Сборник статей. Екатеринбург: [б.и.], 2022. С. 196–200.
Волонтерское (добровольческое) движение в образовательной организации среднего профессионального и высшего профессионального образования: методическое пособие / под ред. Т.Н. Арсеньевой. Тверь : Полиграфическая компания «Печатня», 2016. 58 с.
Гаспарович Е.О., Донгаузер Е.В. Цифровизация образования как способ повышения качества профессиональной подготовки студента // Понятийный аппарат педагогики и образования: коллективная монография / отв. редактор М.А. Галагузова. Благовещенск, 2023. С. 196–207.
Донгаузер Е.В. Педагогическое взаимодействие // Высшее профессиональное и дополнительное образование: сборник программ. Екатеринбург: ЮНИКА, 2018. С. 173–181.
Епанчинцев М.Ю., Шаклеина А.А. Принципы и средства организации цифровой образовательной среды в современном медицинском колледже // Актуальные проблемы социогуманитарного образования. Сборник статей. Екатеринбург: [б.и.], 2022. С. 36–39.
Косиков А.В. Развитие индивидуальной проектно-исследовательской деятельности учащихся 10-11 классов в процессе обучения математике: автореф. дис. … канд. пед. наук. Екатеринбург, 2014. 31 с.
Методические рекомендации по развитию добровольческой (волонтерской) деятельности молодежи в средних профессиональных учебных заведениях Российской Федерации / отв. ред. Е.В. Крутицкой. М. : РИЦ МГГУ им. М.А. Шолохова, 2015. 64 с.
Обучение служением: методическое пособие / отв. ред. О.В. Решетникова. М. : АВЦ, 2020. 216 с.
Педагогика дополнительного образования. Психолого-педагогическое сопровождение детей / отв. ред. Л. В. Байбородова. М. : ЮРАЙТ, 2019. 363 с.
Сохадзе К.Г. Социальная активность российской молодежи: масштабы и факторы сдерживания // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. 2017. Т. 17. № 3. С. 348–363.
Стратегия развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 г.
URL.:http://static.government.ru/media/files/f5Z8H9tgUK5Y9qtJ0tEFnyHlBitwN4gB.pdf.
Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации». URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/.
References:
Borodina E.M. Normativno-pravovoj aspekt razvitiya sistemy obrazovaniya v Rossijskoj Federacii // Aktual'nye problemy sociogumanitarnogo obrazovaniya: Sbornik statej. Ekaterinburg: [b.i.], 2022. P. 196–200.
Volontyorskoe (dobrovol'cheskoe) dvizhenie v obrazovatel'noj organizacii srednego professional'nogo i vysshego professional'nogo obrazovaniya: metodicheskoe posobie / Pod red. T.N. Arsen'evoj. Tver': Poligraficheskaya kompaniya «Pechatnya», 2016. 58 p.
Gasparovich E.O., Dongauzer E.V. Cifrovizaciya obrazovaniya kak sposob povysheniya kachestva professional'noj podgotovki studenta // Ponyatijnyj apparat pedagogiki i obrazovaniya: kollektivnaya monografiya / otv. redaktor M.A. Galaguzova. Blagoveshchensk, 2023. P. 196–207.
Dongauzer E.V. Pedagogicheskoevzaimodejstvie // Vyssheeprofessional'noeidopolnitel'noeobrazovanie: sbornikprogramm. Ekaterinburg: YUNIKA, 2018. P. 173–181.
Epanchincev M.YU., SHakleina A.A. Principyisredstvaorganizaciicifrovojobrazovatel'nojsredy v sovremennommedicinskomkolledzhe // Aktual'nyeproblemysociogumanitarnogoobrazovaniya. Sbornikstatej. Ekaterinburg: [b.i.], 2022. P. 36–39.
Kosikov A.V. Razvitieindividual'nojproektno-issledovatel'skojdeyatel'nostiuchashchihsya 10-11 klassov v processeobucheniyamatematike: avtoref. dis. … kand. ped. nauk. Ekaterinburg, 2014. 31 p.
Metodicheskierekomendaciiporazvitiyudobrovol'cheskoj (volonterskoj) deyatel'nostimolodezhi v srednihprofessional'nyhuchebnyhzavedeniyahRossijskojFederacii / otv. red. E. V. Krutickoj. M.: RIC MGGU im. M.A. SHolohova, 2015. 64 p.
Obucheniesluzheniem: metodicheskoeposobie / otv. red. O.V. Reshetnikova. M.: AVC, 2020. 216 p.
Pedagogika dopolnitel'nogo obrazovaniya. Psihologo-pedagogicheskoe soprovozhdenie detej / otv. red. L. V. Bajborodova. M.: YURAJT, 2019. 363 p.
Sohadze K.G. Social'naya aktivnost' rossijskoj molodezhi: masshtaby i faktory sderzhivaniya // Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Sociologiya. 2017. Vol. 17. No 3. P. 348–363.
Strategiyarazvitiyavospitaniya v RossijskojFederaciina period do 2025 g. URL.: http://static.government.ru/media/files/f5Z8H9tgUK5Y9qtJ0tEFnyHlBitwN4gB.pdf.
Federal'nyjzakon «Ob obrazovanii v RossijskojFederacii». URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).