VALEOLOGICAL ASPECTS OF THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF FUTURE TEACHERS

УДК 378.2

  • Nadezhda Zakharovna Kaigorodova Altai State University Email: kaigorodova56@gmail.com
  • Dmitry Valerievich Kamenek Altai State University Email: kamenek@mail.ru
  • Yulia Igorevna Kravchenko Altai State University Email: frolova.julja@yandex.ru
Keywords: teacher's health-preserving activity, criteria for valeological assessment of a lesson, risk factors for schoolchildren's health, self-assessment of fatigue

Abstract

A health-oriented direction in the field of education has been clearly identified and is gradually gaining strength, in which the work of the teacher has the leading significance. The preparation of future teachers for the organization of health-preserving activities is topical . Such training can be carried out in several directions. One of which is mastering the methods of valeological assessment of the educational environment. To do this, students need to master the criteria for assessing the health costs of educational activities.

The purpose of this work was the selection of criteria and valeological assessment of lessons in the framework of the pedagogical practice of students. Based on the proposed system of criteria, students under the guidance of a teacher analyzed two lessons: chemistry and physics lessons in the 11th grade in one of the schools in Barnaul. Both lessons belonged to the lessons of learning new material. Analysis of the data obtained showed that these lessons differed in the severity of risk factors for the deterioration of students' health, which were more pronounced in the physics lesson. The fatigue of schoolchildren was assessed using a rank scale. The lesson of physics, according to the subjective assessment of schoolchildren, turned out to be less expensive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadezhda Zakharovna Kaigorodova, Altai State University

Doctor of Biological Sciences, Professor of the Department of General and Applied Psychology

Dmitry Valerievich Kamenek, Altai State University

Candidate of Biological Sciences, Associate Professor of the Department of Physical Education

Yulia Igorevna Kravchenko, Altai State University

Associate Professor, Department of General and Applied Psychology

References

Абаскалова Н.П., Зверкова А.Ю. Научный обзор: системный подход в педагогике здоровья // Научное обозрение. Педагогические науки. 2016. № 2. С. 5–24. URL: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1480

Ефиц О.А., Ахтамова С.С. Валеологическая подготовка студентов как способ построения позитивного имиджа будущего педагога // Научный диалог. 2018. № 6. С. 240–250.

Ирхин В.Н., Ирхина И.В. Здоровьеориентированная деятельность учителя на уроке: учебное пособие. Белгород : ИД «Белгород» НИУ «БелГУ», 2017. 136 с.

Ирхин В.Н., Ковалева Р.Е. Здоровьеориентированная профессионально- педагогическая деятельность : монография. Тирасполь ; Белгород : Б.и. (Tipogr. «Valinex» SRL). 2017. 190 с.

Кулакова Е.В., Богомолова Е.С., Бадеева Т.В., Кузмичев Ю.Г. Заболеваемость детей школьного возраста в условиях крупного города по данным обращаемости // Медицинский альманах. Педиатрия. 2015. № 2. С. 74–76.

Маджуга А.Г., Самородов Д.П., Малярчук Н.Н., Филипенко Е.В. Здоровьесозидающее воспитание учащейся молодежи как метаисторический императив постиндустриального общества // Философия образования. 2017. № 4. С. 108–122.

Малярчук Н.Н. Становление и развитие культуры здоровья педагогов // Сибирский педагогический журнал. 2009. № 3. С. 285–292.

Орехова И.Л., Тюмасева З.И., Пономарева Л.И. Концептуальные основы эколого-валеологической подготовки педагогов – в аспекте педагогической антропологии : монография. СПб. : Изд-во ИП Никифорова («Астер – Пресс»), 2010. 253 с.

Побединская И.В. Здоровьесберегающая деятельность педагога: тезаурус исследования // Известия ВГПУ. 2017. № 1 (274). С. 32–41.

Пономарева К.А. Эколого-валеологическое образование студентов педагогического вуза / Теория и практика образования в современном мире : материалы II Международной научной конференции. СПб : Реноме, 2012. С. 179–181.

Суворова А.В., Якубова И.Ш., Чернякина Т.С. Динамика показателей состояния здоровья детей и подростков Санк-Петербурга за 20-летний период // Гигиена и санитария. 2017. № 96 (4). С. 332–338.

Ураимова А.А., Касымов О.Т. Состояние здоровья учащихся общеобразовательных учреждений с разной формой организации школьного питания // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 2.

URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29735

References:

Abaskalova N.P., Zverkova A.Yu. Nauchnyy obzor: sistemnyy podkhod v pedagogike zdorovia // Nauchnoye obozreniye. Pedagogicheskiye nauki. 2016. No. 2. P. 5–24. URL: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1480

Efits O. A., Akhtamova S.S. Valeologicheskaya podgotovka studentov kak sposob postroyeniya pozitivnogo imidzha budushchego pedagoga // Nauchnyy dialog. 2018. No. 6. P. 240–250.

Irkhin V.N., Irkhina I.V. Zdorovyeoriyentirovannaya deyatelnost uchitelya na uroke: ucheb-noye posobiye. Belgorod : ID «Belgorod» NIU «BelGU». 2017. 136 p.

Irkhin V.N., Kovaleva R.E. Zdorovyeoriyentirovannaya professionalno- pedagogicheskaya deyatelnost : monografiya. Tiraspol ; Belgorod : B.i. (Tipogr. «Valinex» SRL). 2017. 190 p.

Kulakova E.V., Bogomolova E.S., Badeyeva T.V., Kuzmichev Yu.G. Zabolevayemost detey shkolnogo vozrasta v usloviyakh krupnogo goroda po dannym obrashchayemosti // Meditsinskiy almanakh. Pediatriya. 2015. No. 2. P.74–76.

Madzhuga A.G., Samorodov D.P., Malyarchuk N.N., Filipenko E.V. Zdorovyesozidayushcheye vospitaniye uchashcheysya molodezhi kak metaistoricheskiy imperativ postindustrialnogo obshchestva // Filosofiya obrazovaniya. 2017. No. 4. P. 108–122.

Malyarchuk N.N. Stanovleniye i razvitiye kultury zdorovia pedagogov // Sibirskiy pedagogicheskiy zhurnal. 2009. No. 3. P. 285–292.

Orekhova I.L., Tyumaseva Z.I.. Ponomareva L.I. Kontseptualnyye osnovy ekologo-valeologicheskoy podgotovki pedagogov – v aspekte pedagogicheskoy antropologii: monografiya. SPb. : Izd-vo IP Nikiforova («Aster – Press»). 2010. 253 p.

Pobedinskaya I.V. Zdorovyesberegayushchaya deyatelnost pedagoga: tezaurus issledovaniya // Izvestiya VGPU. 2017. No 1 (274). P. 32–41.

Ponomareva K.A. Ekologo-valeologicheskoye obrazovaniye studentov pedagogicheskogo vuza / Teoriya i praktika obrazovaniya v sovremennom mire : materialy II Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii. SPb : Renome. 2012. P. 179–181.

Suvorova A.V., Yakubova I.Sh.. Chernyakina T.S. Dinamika pokazateley sostoyaniya zdorovia detey i podrostkov Sank-Peterburga za 20-letniy period // Gigiyena i sanitariya. 2017. No. 96 (4). P. 332–338.

Uraimova A.A., Kasymov O.T. Sostoyaniye zdorovia uchashchikhsya obshcheobrazovatelnykh uchrezhdeniy s raznoy formoy organizatsii shkolnogo pitaniya // Sovremennyye problemy nauki i obrazovaniya. 2020. No. 2.

URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29735

Published
2023-03-27
How to Cite
1. Kaigorodova N. Z., Kamenek D. V., Kravchenko Y. I. VALEOLOGICAL ASPECTS OF THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF FUTURE TEACHERS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2023. Vol. 5. № 1. P. 56-64. URL: http://bppasu.ru/article/view/12709.