ON THE QUESTION OF VOCATIONAL GUIDANCE WITH CHILDREN OF PRIMARY SCHOOL AGE
УДК 37.047
Abstract
The article analyzes the specifics of the career guidance work of a teacher with primary school students. The relevance and significance of the study of the problem of professional self-determination of younger schoolchildren is substantiated, the need for organized systematic work on vocational guidance for students of this age category is shown.
Downloads
References
Антонова М.В., Максимкина О.И. Педагогическое сопровождение процесса социально-профессиональной ориентации младших школьников // Вестник Московского государственного педагогического университета. Педагогика и психология. 2017. № 2 (40). С. 76–82.
Бухарина Т.Л. Формы и методы развития профессионального интереса учащихся при выборе профессии : дис. … канд. пед. наук. М., 1983. 184 с.
Дейстер И.В. Все работы хороши – все профессии важны // Последний звонок. 2008. № 12. С. 2–3.
Донгаузер Е. В. Методы развития общеучебных умений у младших школьников в исследовательской деятельности // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета. 2020. № 1. С. 17–24.
Елькина О.Ю. Формирование продуктивного опыта младших школьников // Начальная школа плюс До и После. 2004. № 4. С. 38–42.
Захаров Н.Н., Симоненко В.Д. Профессиональная ориентация школьников. М. : Просвещение, 1989. 192 с.
Квашина С.Ю., Борисейко В.А. Социальное проектирование в ранней профориентации школьников // Общество: социология, психология, педагогика. 2018. № 1. С. 63–66.
Резапкина Г.В., Роут О.А. Знакомство с миром профессий. Программа курса профессионального самоопределения школьников. 1–4 классы. М. : ООО «Русское слово — учебник», 2023. 40 с.
Слободняк И.К., Донгаузер Е.В. Трудовое воспитание в современной школе: особенности и возможности // Актуальные проблемы социогуманитарного образования. Сборник статей / под научной редакцией Т.С. Дороховой, Е.В. Донгаузер. Екатеринбург, 2019. С. 119–124.
Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования / Министерство образования и науки РФ. М. : Просвещение, 2021. 52 с.
Чистякова С.Н., Родичев Н.Ф., Сергеев И.С. Критерии и показатели готовности обучающихся к профессиональному самоопределению // Профессиональное образование. Столица. 2016. № 9. С. 10–16.
Шалавина Т.И. Диагностика личности младших школьников как условие эффективности их социально-профессиональной ориентации // Актуальные направления развития системы профессиональной ориентации учащейся молодежи. Кемерово : ГБУ ДПО «КРИРПО», 2018. С. 154–161.
References:
Antonova M.V., Maksimkina O.I. Pedagogicheskoe soprovozhdenie processa social'no-professional'noj orientacii mladshih shkol'nikov // Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Pedagogika i psihologiya. 2017. No. 2 (40). Р. 76–82.
Buharina T.L. Formy i metody razvitiya professional'nogo interesa uchashchihsya pri vybore professii : dis. … kand. ped. nauk. M., 1983. 184 р.
Dejster I.V. Vse raboty horoshi – vse professii vazhny // Poslednij zvonok. 2008. No. 12. Р. 2–3.
Dongauzer E. V. Metody razvitiya obshcheuchebnyh umenij u mladshih shkol'nikov v issledovatel'skoj deyatel'nosti // Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. 2020. No. 1. Р. 17–24.
El'kina O.YU. Formirovanie produktivnogo opyta mladshih shkol'nikov // Nachal'naya shkola plyus Do i Posle. 2004. No. 4. Р. 38–42.
Zaharov N.N., Simonenko V.D. Professional'naya orientaciya shkol'nikov. M. : Prosveshchenie, 1989. 192 р.
Kvashina S.YU., Borisejko V.A. Social'noe proektirovanie v rannej proforientacii shkol'nikov // Obshchestvo: sociologiya, psihologiya, pedagogika. 2018. No. 1. Р. 63–66.
Rezapkina G. V., Rout O. A. Znakomstvo s mirom professij. Programma kursa professional'nogo samoopredeleniya shkol'nikov. 1–4 klassy. M. : OOO «Russkoe slovo — uchebnik», 2023. 40 р.
Slobodnyak I.K., Dongauzer E.V. Trudovoe vospitanie v sovremennoj shkole: osobennosti i vozmozhnosti // Aktual'nye problemy sociogumanitarnogo obrazovaniya. Sbornik statej / рod nauchnoj redakciej T.S. Dorohovoj, E.V. Dongauzer. Ekaterinburg, 2019. Р. 119-124.
Federal'nyj gosudarstvennyj obrazovatel'nyj standart nachal'nogo obshchego obrazovaniya / Ministerstvo obrazovaniya i nauki RF. M. : Prosveshchenie, 2021. 52 р.
CHistyakova S.N., Rodichev N.F., Sergeev I.S. Kriterii i pokazateli gotovnosti obuchayushchihsya k professional'nomu samoopredeleniyu // Professional'noe obrazovanie. Stolica. 2016. No. 9. Р. 10–16.
SHalavina T.I. Diagnostika lichnosti mladshih shkol'nikov kak uslovie effektivnosti ih social'no-professional'noj orientacii // Aktual'nye napravleniya razvitiya sistemy professional'noj orientacii uchashchejsya molodezhi. Kemerovo : GBU DPO «KRIRPO», 2018. Р. 154–161
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).