MENTORING YOUNG TEACHERS OF PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS AS A CONDITION FOR THEIR CONSOLIDATION IN THE PROFESSION
УДК 373.211.24
Abstract
The article is devoted to the study of the role of mentoring in the successful adaptation, development and improvement of the professional competence of a young kindergarten teacher. The relevance of the article lies in the fact that there is currently a high turnover of young personnel in all areas of education, including preschool education. Therefore, it is important to identify ways to retain young teachers in the profession, one of which is the creation of a mentoring institution. The purpose of the study is to identify the main problems of the functioning and promising areas of development of mentoring in preschool educational organizations. Based on a survey of young teachers, the authors have identified the main personal qualities that a mentor should possess, as well as the types of professional activities that require the assistance of a mentor. The article provides examples of effective management practices in preschool educational institutions aimed at reducing the outflow of young professionals from the profession through the organization of a mentoring system. The article also presents the main areas of support for the professional and personal development of young teachers in preschool educational institutions. The research methods used include surveys, observations, content analysis, and generalization of experience. This study clarifies and expands the understanding of the mentoring system in preschool educational institutions and its specific features, contributing to the development of pedagogical science and the psychology of teacher work. The obtained empirical data will be useful for both specialists and managers who coordinate the professional development of young personnel and the implementation of the mentoring system in preschool educational organizations.
Downloads
References
Алдошина М.И., Фетисов А.С. Феномен наставничества: история становления и современные вызовы // Проблемы современного образования. 2023. № 5. С. 106–113.
Блинов В.И., Есенина Е.Ю., Сергеев И.С. Наставничество в образовании: нужен хорошо заточенный инструмент // Профессиональное образование и рынок труда. 2019. № 3. С. 4–18.
Волкова В.Н., Терехова А.Н. Система наставничества в дошкольном учреждении как одна из ключевых задач национального проекта РФ «Образование» // Организация системы наставничества в ДОО / ред. Т.П. Курбасова. Электронный сборник. Новосибирск, 2023. 45 с.
Воронин А.С. Словарь терминов по общей и социальной педагогике. Екатеринбург: ГОУ ВПО УГТУ–УПИ, 2006. 135 с.
Зорина И.А. Наставничество как социальный институт и его виды в современных реалиях // Управленческое консультирование. 2023. № 10. С. 179–187.
Илалтдинова Е.Ю., Фролова С.В. Проблемы и зарубежный опыт технологизации наставничества в профессиональном развитии педагога // Проблемы современного педагогического образования. 2016. № 53. С.17–23.
Ичетовкина Н.М. Историко-педагогический анализ развития системы воспитательной деятельности: от классного наставника к классному руководителю // Учен. зап. Крымского федерального ун-та им. В.И. Вернадского. Социология. Педагогика. Психология. 2020. Т. 6 (72). № 1. С. 25–36.
Касьянов В.В., Манучарян А.К., Попов М.Ю. Развитие института наставничества в контексте реализации государственной молодежной политики в современной России // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2024. № 11. С. 1–9.
Ладилова Н.А., Мишина И.А. Наставничество в России: от истоков к современности : монография. М.: ФГАОУ ДПО «Академия Минпросвещения России», 2023. 223 с.
Макаренко А.С. Книга для родителей. Выступление А. С. Макаренко на Московском станкостроительном заводе им. С. Орджоникидзе 9 мая 1938 г. // Собрание сочинений в четырех томах. Т. 4. М.: Правда, 1987.URL:http://az.lib.ru/m/makarenko_a_s/text_1938_o_knige_dlya_roditeley.shtml (дата обращения : 04.07.25).
Осипова Т.Ю. Функциональные векторы педагогического наставничества // Концепт. 2015. № 03. С. 1–9.
Педагогический энциклопедический словарь / Гл. ред. Б.М. Бим-Бад. М. : Большая рос. энцикл., 2002. 527 с.
Сибиркина Е.Н. Наставничество как условие профессионального становления молодого воспитателя в дошкольной образовательной организации // Образование и воспитание дошкольников, школьников, молодежи: теория и практика. 2023. № 3. С. 15–23.
Тихонова Н.В., Ратнер Ф.Л., Вергасова И.Я. Наставничество в образовании: анализ зарубежных практик и их применимость в условиях России // Образование и наука. 2024. Т. 26. № 5. С. 124–151.
Шаронин Ю.В., Ряхимова Е.Г., Гречникова И.П. Психология наставничества // Инновационные проекты и программы в образовании. 2023. № 3 (87). С. 71–74.
Якушкина М.С. Неформальные образовательные практики в пространстве непрерывного образования педагогов // Человек и образование. 2020. № 1 (62). С. 9–15.
Referenses
Aldoshina M.I., Fetisov A.S. Fenomen nastavnichestva: istoriya stanovleniya i sovremennye vyzovy. Problemy sovremennogo obrazovaniya. 2023. No 5. P. 106–113.
Blinov V.I., Esenina E.Yu., Sergeev I.S. Nastavnichestvo v obrazovanii: nuzhen horosho zatochennyj instrument. Professional'noe obrazovanie i rynok truda. 2019. No 3. P. 4–18.
Volkova V.N., Terekhova A.N. Sistema nastavnichestva v doshkol'nom uchrezhdenii kak odna iz klyuchevyh zadach nacional'nogo proekta RF «Obrazovanie». Organizaciya sistemy nastavnichestva v DOO. red. T. P. Kurbasova. Elektronnyj sbornik. Novosibirsk, 2023. 45 p.
Voronin A.S. Slovar' terminov po obshchej i social'noj pedagogike. Ekaterinburg: GOU VPO UGTU–UPI, 2006. 135 p.
Zorina I.A. Nastavnichestvo kak social'nyj institut i ego vidy v sovremennyh realiyah. Upravlencheskoe konsul'tirovanie. 2023. No 10. P. 179–187.
Ilaltdinova E.Yu, Frolova S.V. Problemy i zarubezhnyj opyt tekhnologizacii nastavnichestva v professional'nom razvitii pedagoga. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. 2016. No 53. P. 17–23.
Ichetovkina N.M. Istoriko-pedagogicheskij analiz razvitiya sistemy vospitatel'noj deyatel'nosti: ot klassnogo nastavnika k klassnomu rukovoditelyu. Uchen. zap. Krymskogo federal'nogo un-ta im. V.I. Vernadskogo. Sociologiya. Pedagogika. Psihologiya. 2020. T. 6(72). No 1. P. 25–36.
Kas'yanov V.V., Manucharyan A.K., Popov M.Yu. Razvitie instituta nastavnichestva v kontekste realizacii gosudarstvennoj molodezhnoj politiki v sovremennoj Rossii. Gumanitarnye, social'no-ekonomicheskie i obshchestvennye nauki. 2024. No 11. P. 1–9.
Ladilova N.A., Mishina I.A. Nastavnichestvo v Rossii: ot istokov k sovremennosti: monografiya. Moskva.: FGAOU DPO «Akademiya Minprosveshcheniya Rossii», 2023. 223 p.
Makarenko A.S. Kniga dlya roditelej. Vystuplenie A. S. Makarenko na Moskovskom stankostroitel'nom zavode im. S. Ordzhonikidze 9 maya 1938 g. Sobranie sochinenij v chetyrekh tomah. Tom 4. M.: Pravda, 1987. URL: http://az.lib.ru/m/makarenko_a_s/text_1938_o_knige_dlya_roditeley.shtml
Osipova T.Yu. Funkcional'nye vektory pedagogicheskogo nastavnichestva. Koncept. 2015. No 03. P. 1–9.
Pedagogicheskij enciklopedicheskij slovar'. Gl. red. B. M. Bim-Bad. Moskva : Bol'shaya ros. encikl., 2002. 527 p.
Sibirkina E.N. Nastavnichestvo kak uslovie professional'nogo stanovleniya molodogo vospitatelya v doshkol'noj obrazovatel'noj organizacii. Obrazovanie i vospitanie doshkol'nikov, shkol'nikov, molodezhi: teoriya i praktika. 2023. No 3. P. 15–23.
Tihonova N.V., Ratner F.L., Vergasova I.Ya. Nastavnichestvo v obrazovanii: analiz zarubezhnyh praktik i ih primenimost' v usloviyah Rossii. Obrazovanie i nauka. 2024. T. 26. No 5. P. 124–151.
Sharonin Yu.V., Ryahimova E.G., Grechnikova I.P. Psihologiya nastavnichestva. Innovacionnye proekty i programmy v obrazovanii. 2023. No 3(87). P. 71–74.
Yakushkina M.S. Neformal'nye obrazovatel'nye praktiki v prostranstve nepreryvnogo obrazovaniya pedagogov. Chelovek i obrazovanie. 2020. No 1(62). P. 9–15.
Copyright (c) 2025 Лариса Николаевна Антилогова, Наталья Павловна Мурзина

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).



