ВОЛЕВЫЕ АСПЕКТЫ ОСВОЕНИЯ УЧЕБНО-ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТУДЕНТАМИ МЛАДШИХ КУРСОВ ВУЗА

УДК 159.9

  • Evgeniya Valiullina Kemerovo State Medical University Email: valiullinajv@ya.ru
Keywords: personality, procrastination, will, volitional potential, research

Abstract

The article presents the results of a study of the level of procrastination and volitional potential of a personality among students of 1-2 courses of a medical university. The majority of boys and girls have an average level of procrastination and a high or medium level of volitional potential. A significant negative correlation between these indicators indicates the importance of pronounced values of willpower in overcoming the manifestations of academic procrastination at the initial stages of study at a university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Evgeniya Valiullina, Kemerovo State Medical University

Associate Professor of the Department of Psychiatry, Narcology and Medical Psychology

References

1. Быков А.В. Особенности волевой регуляции в кризисные периоды развития личности // Вестник МГОУ. Серия «Психологические науки». 2012. № 1. С. 7–16.
2. Валиуллина Е. В. Волевой потенциал личности и реализация потребностей в саморазвитии // Научно-методический журнал Концепт. 2020. № 3. С. 86–91.
3. Валиуллина Е.В. Психологический механизм вытеснения при ситуативной и личностной тревожности // Вестник северо-восточного федерального университета им. М.К. Аммосова. Серия: Педагогика. Психология. Философия. 2020. № 2 (18). С. 25–29.
4. Евстратова Т.А. Взаимосвязь адаптации и прокрастинации // Сборник конференции НИИ Социосфера. Прага : Vedecko vydavatelske centrum Sociosfera-CZ. 2015. № 10. P. 163–167.
5. Забродина Л.А., Мухина Ю.Р. Взаимосвязь прокрастинации с индивидуально-личностными характеристиками студентов // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2017. № 3. С. 311–315.
6. Зверева М.В. Прокрастинация как личностный фактор при психической патологии в юношеском возрасте : автореф. дис. канд. пед. наук. М., 2015. 161 с.
7. Ивутина Е.П., Шуракова Е.С. Академическая прокрастинация как проявление защитно-совладающего поведения у студентов // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2013. № 4 (1). С. 146–151.
8. Ильченко А.М. Психологические предикаты прокрастинации студентов // Смальта. 2017. № 4. С. 20–24.
9. Киселева М.А. Особенности мотивационно-волевой сферы прокрастинатора // Сборники конференций НИЦ Социосфера. 2014. № 24. С. 68–70.
10. Морозов А.А. Деловая психология. СПб. : Союз, 1999. 161 с.
11. Мохова С.Б. Психологические корреляты общей и академической прокрастинации у студентов // Вопросы психологии. 2013. № 1. С. 24–35.
12. Steel P. The procrastination equation: How to stop putting things off and start getting stuff done. New York : HarperCollins, 2012. 352 p.
References:

1. Bykov A.V. Features of strong-willed regulation in crisis periods of personality development // Bulletin of Moscow State University. Series "Psychological Sciences." 2012. № 1. P. 7–16.
2. Valiullina E.V. Voleva personality potential and realization of self-development needs // Scientific and methodological journal Concept. 2020. № 3. P. 86–91.
3. Valiullina E.V. Psychological mechanism of displacement in situational and personal anxiety // Bulletin of the northeastern federal university named after M.K. Ammosov. Series: Pedagogy. Psychology. Philosophy. 2020. № 2 (18). P. 25–29.
4. Evstratova T.A. Relationship of Adaptation and Procrastination//Collection of the Conference of the Research Institute of the Sociosphere. Прага : Vedecko vydavatelske centrum Sociosfera-CZ. 2015. № 10. P. 163–167.
5. Zabrodina L.A., Mukhina Yu.R. The relationship of procrastination with the individual-personal characteristics of students//Azimut of scientific research: pedagogy and psychology. 2017. № 3. P. 311–315.
6. Zvereva M.V. Procrastination as a personal factor in mental pathology in adolescence : autoref. dis. ... edging. пед. sciences. M., 2015. 161 p.
7. Ivotina E.P., Shurakova E.S. Academic procrastination as a manifestation of protective behaviour among students // Bulletin of Vyatka State Humanities University. 2013. № 4 (1). P. 146–151.
8. Ilchenko A.M. Psychological predicates of procrastination of students//Smalt. 2017. № 4. P. 20–24.
9. Kiseleva M.A. Features of the motivational and strong-willed sphere of the procrastinator // Collections of conferences of the SIC Sociosphere. 2014. № 24. P. 68–70.
10. Morozov A.A. Business psychology. St. Petersburg : Union, 1999. 161 p.
11. Mokhova S.B. Psychological correlates of general and academic procrastination in students // Psychology issues. 2013. № 1. P. 24–35.
12. Steel P. The procrastination equation: How to stop putting things off and start getting stuff done. New York : HarperCollins, 2012. 352 p.
Published
2020-12-14
How to Cite
1. Valiullina E. ВОЛЕВЫЕ АСПЕКТЫ ОСВОЕНИЯ УЧЕБНО-ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТУДЕНТАМИ МЛАДШИХ КУРСОВ ВУЗА // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2020. Vol. 2. № 4. P. 18-25. URL: http://bppasu.ru/article/view/8938.