THE ROLE OF CHILDREN AND PARENTAL RELATIONS IN THE DEVELOPMENT OF SPEECH OF SINGLE-SEX AND DIFFERENT TWINS OF PRESCHOOL AGE

  • Ekaterina Praizendorf Email: catherinears@list.ru
  • Anna Kuzmina Email: annakuz87@ya.ru
  • Ekaterina Chizhova Email: Chizhova001@bk.ru
  • Beibitgul Turganbaeva Email: beibitgul.7@mail.ru
Keywords: twins, speech, development, learning, coherent speech, sound culture of speech, speech development, parent-child relationships

Abstract

The article presents the results of the speech development of same-sex and same-sex twins. The results of the correlation analysis revealing the relationship of child-parent relationships and speech development parameters are presented. The article shows that the satisfaction of the needs of the child, the establishment of friendly relations contributes to the development of speech functions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Выготский Л.С. Вопросы детской психологии. СПб. : Союз, 2004. 220 с.
2. Евсюкова И.И., Маслянюк Н.А. Состояние новорожденных и их дальнейшее развитие при многоплодной беременности после ЭКО // Проблемы репродукции. 2005. № 2. 28 с.
3. Кочубей Б.И., Семенов В.В. Близнецы: проблемы воспитания и развития М. : Знание, 1985. 75 с.
4. Морозова Т.Б. Личностное развитие близнецов в процессе общения // Педагогика 2003. № 3. С. 23–25
5. Семенов В.В., Кочубей Б.И. Психологические очерки о близнецах. М. : Вопросы психологии, 2003. 104 с.
6. Чернов Д.Н. Речевое развитие детей-близнецов. М. : МГППУ, 2009. 126 с.
7. Zazzo R. Les jumeaux, le couple et la personne. Vol. 1–2. Paris, 1960; в рус. пер. Стадии психического развития ребенка // Развитие ребенка. М., 1968. 18 с.
Published
2019-09-29
How to Cite
1. Praizendorf E., Kuzmina A., Chizhova E., Turganbaeva B. THE ROLE OF CHILDREN AND PARENTAL RELATIONS IN THE DEVELOPMENT OF SPEECH OF SINGLE-SEX AND DIFFERENT TWINS OF PRESCHOOL AGE // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2019. Vol. 1. № 3. P. 64-70. URL: http://bppasu.ru/article/view/6528.