PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF THE INCLUSION OF ELEMENTS OF ART THERAPY IN THE CORRECTIONAL AND DEVELOPMENTAL CLASSES IN THE FRAMEWORK OF INCLUSIVE EDUCATION OF PRIMARY SCHOOL

  • Людмила Повстян Email: povstyan1946@mail.ru
  • Марина Степченко Email: povstyan1946@mail.ru
  • Татьяна Волкова Email: v.t.g@mail.ru
Keywords: art therapy, remedial developmental activities, theatrical action, mediated cognition of the world, development, aesthetic experiences in the process of art therapy, amplification method, game activity.

Abstract

The article discusses the problems of psychological and pedagogical support of children with special educational needs in the framework of inclusive education in elementary school, presents from the position of a systematic approach the rationale for the inclusion of elements of art therapy in remedial developmental activities for children with special educational needs; On the basis of a systematic approach to psychocorrection, the means of influence of art therapy on the process of mental development of a particular child are described.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Аристотель. Сочинение в 4-х томах, т.4 «Большая этика», М. : Мысль, 1984. 830 с.
2. Бурно М.Е. О краткосрочной терапии творческим самовыражением // Исцеляющее искусство. 2000. № 2. Т. 3. С. 35–53.
3. Волкова Т.Г. Образ Я как структурный компонент самосознания виктимной личности // Известия Алтайского государственного университета. 2013. № 2-1 (78). С. 54–58.
4. Волкова Т.Г., Любимова О.М., Турганбаева Б.Ш. Психология учебной деятельности и воспитания [Электронный ресурс] : учебное пособие. Барнаул : АлтГУ, 2018. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://elibrary.asu.ru/xmlui/handle/asu/6524
5. Выготский Л.С. Собрание сочинений в 6-ти томах. Т.3. «Психология развития и возрастная психология», М.: Педагогика, 1983. 365 с.
6. Копытин А.И. Теория и практика арт-терапии. Спб : Питер, 2002. 368 с.
7. Орехова О.А. Цветовая диагностика эмоций ребенка. СПб : Речь, 2002. 112 с.
8. Повстян Л.А., Лепешев Д.В., Алхатова Т.С. Эволюционное значение эстетических переживаний в воспитательной работе в системе инклюзивного образования // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета, 2018. № 1. С. 34–46. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://journal.asu.ru/vfp/article/view/3894
9. Повстян Л.А. Проблема интериоризации в процессе системной организации человека // Труды Сибирского института знаниеведения. Барнаул: изд-во Алтайского госуниверситета, 2004, Выпуск 2. С. 191–195.
10. Повстян Л.А. Системный подход к обоснованию развивающего значения эстетических впечатлений в процессе арт-терапии // Материалы региональной научно-практической конференции аспирантов, студентов и учащихся педагогического государственного университета им. В.М. Шукшина, Бийск, 2003. С. 148–155.
11. Волкова Т.Г. Психология самосознания: учеб. пособие [Изд. 2-е, перераб. и доп.]. Барнаул : Изд-во АлтГУ, 2014. 342 с.
12. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. В2-х томах. Т.1 М, : Педагогика, 1989. 488 с.
References:

1. Aristotel. Sochineniye v 4-kh tomakh. T.4 «Bolshaya etika». M. : Mysl. 1984. 830 р.
2. Burno M.E. O kratkosrochnoy terapii tvorcheskim samovyrazheniyem // Istselyayushcheye iskusstvo. 2000. № 2. T. 3. P. 35–53.
3. Volkova T.G. Obraz Ya kak strukturnyy komponent samosoznaniya viktimnoy lichnosti // Izvestiya Altayskogo gosudarstvennogo universiteta. 2013. № 2-1 (78). P. 54–58.
4. Volkova T.G.. Lyubimova O.M.. Turganbayeva B.Sh. Psikhologiya uchebnoy deyatelnosti i vospitaniya [Elektronnyy resurs] : uchebnoye posobiye. Barnaul : AltGU. 2018. [Elektronnyy resurs]. Rezhim dostupa: http://elibrary.asu.ru/xmlui/handle/asu/6524
5. Vygotskiy L.S. Sobraniye sochineniy v 6-ti tomakh. T.3. «Psikhologiya razvitiya i vozrastnaya psikhologiya». M.: Pedagogika. 1983. 365 p.
6. Kopytin A.I. Teoriya i praktika art-terapii. Spb : Piter. 2002. 368 p.
7. Orekhova O.A. Tsvetovaya diagnostika emotsiy rebenka. SPb : Rech. 2002. 112 p.
8. Povstyan L.A. Lepeshev D.V. Alkhatova T.S. Evolyutsionnoye znacheniye esteticheskikh perezhivaniy v vospitatelnoy rabote v sisteme inklyuzivnogo obrazovaniya // Vestnik psikhologii i pedagogiki Altayskogo gosudarstvennogo universiteta. 2018. № 1. P. 34–46. [Elektronnyy resurs]. Rezhim dostupa: http://journal.asu.ru/vfp/article/view/3894
9. Povstyan L.A. Problema interiorizatsii v protsesse sistemnoy organizatsii cheloveka // Trudy Sibirskogo instituta znaniyevedeniya. Barnaul: izd-vo Altayskogo gosuniversiteta. 2004. Vypusk 2. P. 191–195.
10. Povstyan L.A. Sistemnyy podkhod k obosnovaniyu razvivayushchego znacheniya esteticheskikh vpechatleniy v protsesse art-terapii // Materialy regionalnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii aspirantov. studentov i uchashchikhsya pedagogicheskogo gosudarstvennogo universiteta im. V.M. Shukshina. Biysk. 2003. P. 148–155.
11. Volkova T.G. Psikhologiya samosoznaniya: ucheb. posobiye [Izd. 2-e. pererab. i dop.]. Barnaul : Izd-vo AltGU. 2014. 342 p.
12. Rubinshteyn S.L. Osnovy obshchey psikhologii. V2-kh tomakh. T.1 M. : Pedagogika. 1989. 488 p.
Published
2019-04-01
How to Cite
1. Повстян Л., Степченко М., Волкова Т. PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF THE INCLUSION OF ELEMENTS OF ART THERAPY IN THE CORRECTIONAL AND DEVELOPMENTAL CLASSES IN THE FRAMEWORK OF INCLUSIVE EDUCATION OF PRIMARY SCHOOL // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2019. № 1. P. 55-66. URL: http://bppasu.ru/article/view/5395.

Most read articles by the same author(s)