PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF THE INCLUSION OF ELEMENTS OF ART THERAPY IN THE CORRECTIONAL AND DEVELOPMENTAL CLASSES IN THE FRAMEWORK OF INCLUSIVE EDUCATION OF PRIMARY SCHOOL
Abstract
The article discusses the problems of psychological and pedagogical support of children with special educational needs in the framework of inclusive education in elementary school, presents from the position of a systematic approach the rationale for the inclusion of elements of art therapy in remedial developmental activities for children with special educational needs; On the basis of a systematic approach to psychocorrection, the means of influence of art therapy on the process of mental development of a particular child are described.
Downloads
References
2. Бурно М.Е. О краткосрочной терапии творческим самовыражением // Исцеляющее искусство. 2000. № 2. Т. 3. С. 35–53.
3. Волкова Т.Г. Образ Я как структурный компонент самосознания виктимной личности // Известия Алтайского государственного университета. 2013. № 2-1 (78). С. 54–58.
4. Волкова Т.Г., Любимова О.М., Турганбаева Б.Ш. Психология учебной деятельности и воспитания [Электронный ресурс] : учебное пособие. Барнаул : АлтГУ, 2018. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://elibrary.asu.ru/xmlui/handle/asu/6524
5. Выготский Л.С. Собрание сочинений в 6-ти томах. Т.3. «Психология развития и возрастная психология», М.: Педагогика, 1983. 365 с.
6. Копытин А.И. Теория и практика арт-терапии. Спб : Питер, 2002. 368 с.
7. Орехова О.А. Цветовая диагностика эмоций ребенка. СПб : Речь, 2002. 112 с.
8. Повстян Л.А., Лепешев Д.В., Алхатова Т.С. Эволюционное значение эстетических переживаний в воспитательной работе в системе инклюзивного образования // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета, 2018. № 1. С. 34–46. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://journal.asu.ru/vfp/article/view/3894
9. Повстян Л.А. Проблема интериоризации в процессе системной организации человека // Труды Сибирского института знаниеведения. Барнаул: изд-во Алтайского госуниверситета, 2004, Выпуск 2. С. 191–195.
10. Повстян Л.А. Системный подход к обоснованию развивающего значения эстетических впечатлений в процессе арт-терапии // Материалы региональной научно-практической конференции аспирантов, студентов и учащихся педагогического государственного университета им. В.М. Шукшина, Бийск, 2003. С. 148–155.
11. Волкова Т.Г. Психология самосознания: учеб. пособие [Изд. 2-е, перераб. и доп.]. Барнаул : Изд-во АлтГУ, 2014. 342 с.
12. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. В2-х томах. Т.1 М, : Педагогика, 1989. 488 с.
References:
1. Aristotel. Sochineniye v 4-kh tomakh. T.4 «Bolshaya etika». M. : Mysl. 1984. 830 р.
2. Burno M.E. O kratkosrochnoy terapii tvorcheskim samovyrazheniyem // Istselyayushcheye iskusstvo. 2000. № 2. T. 3. P. 35–53.
3. Volkova T.G. Obraz Ya kak strukturnyy komponent samosoznaniya viktimnoy lichnosti // Izvestiya Altayskogo gosudarstvennogo universiteta. 2013. № 2-1 (78). P. 54–58.
4. Volkova T.G.. Lyubimova O.M.. Turganbayeva B.Sh. Psikhologiya uchebnoy deyatelnosti i vospitaniya [Elektronnyy resurs] : uchebnoye posobiye. Barnaul : AltGU. 2018. [Elektronnyy resurs]. Rezhim dostupa: http://elibrary.asu.ru/xmlui/handle/asu/6524
5. Vygotskiy L.S. Sobraniye sochineniy v 6-ti tomakh. T.3. «Psikhologiya razvitiya i vozrastnaya psikhologiya». M.: Pedagogika. 1983. 365 p.
6. Kopytin A.I. Teoriya i praktika art-terapii. Spb : Piter. 2002. 368 p.
7. Orekhova O.A. Tsvetovaya diagnostika emotsiy rebenka. SPb : Rech. 2002. 112 p.
8. Povstyan L.A. Lepeshev D.V. Alkhatova T.S. Evolyutsionnoye znacheniye esteticheskikh perezhivaniy v vospitatelnoy rabote v sisteme inklyuzivnogo obrazovaniya // Vestnik psikhologii i pedagogiki Altayskogo gosudarstvennogo universiteta. 2018. № 1. P. 34–46. [Elektronnyy resurs]. Rezhim dostupa: http://journal.asu.ru/vfp/article/view/3894
9. Povstyan L.A. Problema interiorizatsii v protsesse sistemnoy organizatsii cheloveka // Trudy Sibirskogo instituta znaniyevedeniya. Barnaul: izd-vo Altayskogo gosuniversiteta. 2004. Vypusk 2. P. 191–195.
10. Povstyan L.A. Sistemnyy podkhod k obosnovaniyu razvivayushchego znacheniya esteticheskikh vpechatleniy v protsesse art-terapii // Materialy regionalnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii aspirantov. studentov i uchashchikhsya pedagogicheskogo gosudarstvennogo universiteta im. V.M. Shukshina. Biysk. 2003. P. 148–155.
11. Volkova T.G. Psikhologiya samosoznaniya: ucheb. posobiye [Izd. 2-e. pererab. i dop.]. Barnaul : Izd-vo AltGU. 2014. 342 p.
12. Rubinshteyn S.L. Osnovy obshchey psikhologii. V2-kh tomakh. T.1 M. : Pedagogika. 1989. 488 p.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).