FORMATION OF BASIC ELEMENTS OF SOCIAL COMPETENCE CHILDREN PRESCHOOL PREPARATION

  • Оксана Беленко Email: kaf.psychology@semgu.kz
  • Бейбитгул Турганбаева Email: kaf.psychology@semgu.kz
  • Татьяна Волкова Email: v.t.g@mail.ru
Keywords: preschool education, educational environment competence, basic competences, social and communicative competences, social interaction, group forms and methods of work.

Abstract

The article reveals the competence approach in education, sets forth the point of view of both domestic and foreign teachers. The basic concepts associated with this topic are singled out, types of competences and competences are revealed. Relying on instructive and methodological letters and methodological manuals, the main competences that should be developed and formed in children in the conditions of the modern school of Kazakhstan are highlighted.

            The author of this article outlines the range of problems that arise in the current stage of education and upbringing of children in the class of preschool preparation and describes personal experience in the formation of social and communicative competencies in children in the process of group work in class and during educational work. A short description of the application of group forms and methods to educational activities and classes in natural science, the basics of reading and writing, creative studies, and examples of assignments for children in groups are given. At the end of the article, a conclusion was made about the effectiveness and significance of the application of such methods and techniques for the development of socially communicative competences of preschool children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Волкова Т.Г. Практическая ориентация образовательной деятельности в университетской подготовке педагогов-психологов при изучении этнопсихологии / АЛТАЙ - АЗИЯ 2016: Евразийское образовательное пространство - новые вызовы и лучшие практики сборник материалов III международного образовательного форума. Барнаул : Изд-во АлтГУ, 2016. С. 113-116.
2. Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Москва, 2004. [Электрон. Ресурс]. Режим доступа: http://fgosvo.ru/uploadfiles/npo/20120325214132.pdf
3. Комарова А. В. Понятия «компетентность» и «компетенция» как смыслообразующие единицы компетентностного подхода // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. Научный журнал. СПб., 2010. № 123. С. 195-200.
4. Компетентности учащихся [Электрон. Ресурс]. Режим доступа: http://center-yf.ru/data/Kadroviku/kompetentnosti-uchashchihsya.php
5. Мальцева Е.В. Компетентностный подход в организации проектной деятельности старшеклассников на уроках английского языка // Вестник Иссык-Кульского университета. 2014. № 38. [Электрон. Ресурс]. Режим доступа: http://nbisu.moy.su/_ld/28/2842_ISUMALCEVA2014-.pdf
6. Об особенностях организации образовательного процесса в общеобразовательных школах республики Казахстан в 2017-2018 учебном году. Инструктивно-методическое письмо. Астана. 2017. [Электрон. Ресурс]. Режим доступа: http://5.ai.kz/wp-content/uploads/2017/02/
7. Свиридова О.А. Компетентностный подход как инструмент управления деятельностью // Академия педагогических идей «Новация». Серия: Студенческий научный вестник. 2017. № 07. [Электрон. Ресурс]. Режим доступа: https://ru.calameo.com/books/0047869113cb2c47656de
8. Система образования Голландии [Электрон. Ресурс]. Режим доступа: http://mirznanii.com/a/175838/sistema-obrazovaniya-gollandii
9. Ясвин В.А. и др. Живая школа от проектирования к развитию / коллективная монография. Черноголовка, 2008. С. 11.
Published
2018-12-17
How to Cite
1. Беленко О., Турганбаева Б., Волкова Т. FORMATION OF BASIC ELEMENTS OF SOCIAL COMPETENCE CHILDREN PRESCHOOL PREPARATION // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2018. № 4. P. 25-39. URL: http://bppasu.ru/article/view/4824.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)