ЖИЗНЕННЫЕ ПЕРСПЕКТИВЫ СОВРЕМЕННЫХ ПОДРОСТКОВ
Abstract
В статье представлен анализ исследования жизненных перспектив современных подростков. Проведен теоретический анализ понятия жизненные перспектив в соотношении с ценностными ориентациями. Выявлено, что цели и планы являются ступенями субъективной регуляции жизнедеятельности человека.
Показаны особенности терминальных ценностей (ценности-цели) и инструментальных ценностей (ценности-средства) современных подростков как факторов, определяющих формирование жизненных перспектив, так как данные ценности могут определять построение планов и постановку жизненных целей при проектировании собственного будущего. Исследование показало, что взросление современного подростка идет особым образом, учитывая требования общественной жизни: у подростков преобладает активная жизненная деятельность.
Downloads
References
Возрастная психология: учебно-методический комплекс / сост. Л.А. Семчук, А.И. Янчий. Гродно: Изд-во, 2006. 226 с.
Головаха Е.И. Жизненные перспективы личности и профессиональное самоопределение молодежи. Киев: Изд-во, 1988. 144 с.
Ральникова И.А. Жизненные перспективы личности (психологический контекст): монография. Барнаул: Изд-во, 2002. 152 с.
References:
Vozrastnaya psihologiya: uchebno-metodicheskij kompleks / sost. L.A. Semchuk, A.I. YAnchij. Grodno: Publishing house, 2006. 226 s.
Golovaha E.I. ZHiznennye perspektivy lichnosti i professional'noe samoopredelenie molodezhi. Kiev: Publishing house, 1988. 144 s.
Ral'nikova I.A. ZHiznennye perspektivy lichnosti (psihologicheskij kontekst): monografiya. Barnaul: Publishing House, 2002. 152 s.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).