ENHANCING PEDAGOGICAL EDUCATION IN CLASSICAL UNIVERSITIES THROUGH THE FEDERAL INNOVATION PLATFORM

УДК 378

  • Olga Petrovna Morozova Altai State University Email: mop@mail.asu.ru
Keywords: federal innovation platform, pedagogical education, future teacher, features of the classical university, modernization

Abstract

The article underscores the significance of the Federal Innovation Platform (FIP) within the framework of pedagogical education at classical universities. It elucidates how this platform influences the modernization of various educational components. By examining the innovative essence of the FIP, the article demonstrates how it establishes a distinct trajectory and standard for the development of pedagogical education within classical university systems. The FIP is shown to shape the methodological underpinnings, value-driven principles, substantive characteristics, and procedural elements of pedagogical education. Furthermore, the article highlights that the primary outcome of the FIP's initiatives is the transformation of the quality of teacher education, leading to the cultivation of educators suited for the demands of the contemporary era. The FIP plays a pivotal role in redefining the training process to produce Teachers of a new generation, equipped with the skills and knowledge necessary to excel in the evolving educational landscape.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olga Petrovna Morozova, Altai State University

Professor

References

Аверина Л.В. Роль Федеральной инновационной площадки в системе дополнительного образования // Вестник Самарского государственного технического университета. 2018. Серия: Психолого-педагогические науки. Том 15, №3. С. 6–18.

Федеральный закон от 29.12.2012 N 273-ФЗ (ред. от 25.12.2023) "Об образовании в Российской Федерации" (с изм. и доп., вступ. в силу с 01.01.2024). URL:https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/a9a28ae49b86df0327132598d1e9b42bffda4ab6/

Игнатьева Г.А., Мольков А.С. Инновационная площадка как место встречи практикоориентированной науки и наукоорентированой практики // Историческая социально-образовательная мысль. 2012. № 3 (13). С. 109–113.

Концепция подготовки педагогических кадров для системы образования на период до 2030 года. Распоряжение Правительства Российской Федерации от 24.06.2022 г. № 1688-р. URL: http://government.ru/docs/all/141781/

Лавина Т.А., Захарова А.Н., Грицкевич Т.И. Современное педагогическое образование: анализ трендов развития (по материалам лучших практик работы федеральных инновационных площадок) // Вопросы образования и психологии: монография. Чебоксары: Общество с ограниченной ответственностью «Издательский дом «Среда», 2021. С. 15–31.

Мазниченко М.А., Дубовицкая Т.Д. Анализ деятельности федеральных инновационных площадок на базе университетов // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2023. № 1 (49). С. 153–161.

Морозова О.П. Подготовка «элитных» педагогических кадров в классическом университете как гарант устойчивого развития региона // Мир науки, культуры и образования. 2022. № 3 (94). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/podgotovka-elitnyh-pedagogicheskih-kadrov-v-klassicheskom-universitete-kak-garant-ustoychivogo-razvitiya-regiona

Морозова О.П. Развитие педагогического образования в классическом университете: инновационные модели подготовки учительских кадров // Молодые университеты на пути инновационного развития: история и современность: матери-алы Международной науч.-практ. конфции: АлтГУ, Барнаул, 2023.

Новиков А.Н. Методология образования. Москва: Эгвес, 2008. 488 с.

Русских Г.А, Береснева Е.В., Шукшанова Е.Г. Инновационная площадка как средство профориентационной работы института естественных наук ВятГГУ // Концепт. Спецвыпуск. 2016, № 01. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/innovatsionnaya-ploschadka-kak-sredstvo-proforientatsionnoy-raboty-instituta-estestvennyh-nauk-vyatggu

References:

Averina L.V. Rol' Federal'noy innovatsionnoy ploshchadki v sisteme dopolnitel'nogo obrazovaniya. Vestnik Samarskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta. 2018. Seriya: Psikhologo-pedagogicheskie nauki. Vol. 15, No 3. P. 6–18.

Federal'nyy zakon ot 29.12.2012 N 273-FZ (red. ot 25.12.2023) "Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii" (s izm. i dop., vstup. v silu s 01.01.2024). URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/a9a28ae49b86df0327132598d1e9b42bffda4ab6/

Ignat'eva G.A., Mol'kov A.S. Innovatsionnaya ploshchadka kak mesto vstrechi praktikoorientirovannoy nauki i naukoorentirovanoy praktiki. Istoricheskaya sotsial'no-obrazovatel'naya mysl'. 2012. No 3 (13). P. 109–113.

Kontseptsiya podgotovki pedagogicheskikh kadrov dlya sistemy obrazovaniya na period do 2030 goda. Rasporyazhenie Pravitel'stva Rossiyskoy Federatsii, 24.06.2022. No 1688-r. URL: http://government.ru/docs/all/141781/

Lavina T.A., Zakharova A.N., Gritskevich T.I. Sovremennoe pedagogicheskoe obrazovanie: analiz trendov razvitiya (po materialam luchshikh praktik raboty federal'nykh innovatsionnykh ploshchadok). Voprosy obrazovaniya i psikhologii: monografiya. Cheboksary: LLC Izdatel'skiy Dom Sreda, 2021. P. 15–31.

Maznichenko M.A., Dubovitskaya T.D. Analiz deyatel'nosti federal'nykh innovatsionnykh ploshchadok na baze universitetov. Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom. 2023. No 1 (49). P. 153–161.

Morozova O.P. Podgotovka elitnykh pedagogicheskikh kadrov v klassicheskom universitete kak garant ustoychivogo razvitiya regiona. Mir nauki, kul'tury i obrazovaniya. 2022. No 3 (94). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/podgotovka-elitnyh-pedagogicheskih-kadrov-v-klassicheskom-universitete-kak-garant-ustoychivogo-razvitiya-regiona

Morozova O.P. Razvitie pedagogicheskogo obrazovaniya v klassicheskom universitete: innovatsionnye modeli podgotovki uchitel'skikh kadrov. Proceed. Int Sc.

Published
2024-03-28
How to Cite
1. Morozova O. P. ENHANCING PEDAGOGICAL EDUCATION IN CLASSICAL UNIVERSITIES THROUGH THE FEDERAL INNOVATION PLATFORM // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2024. Vol. 6. № 1. P. 67-76. URL: http://bppasu.ru/article/view/14911.