COMMUNICATION AND ORGANIZATIONAL ABILITIES OF THE PROJECT TEAM LEADER: ORIGIN OF CONCEPTS AND CURRENT METHODS OF THEIR RESEARCH
УДК 159.99
Abstract
Of course, in the digital realities of the twenty-first century, in any organization, project activities continue, including a formed team, for which intermediate stages of the implementation of subtasks are indicated, responsibilities are assigned, results are monitored and the execution of the final task is monitored. The level of digital technologies makes it possible to simplify and speed up the process of project implementation. But, as before, it is important that team members are able to interact with each other qualitatively, to work as a single mechanism. The head of the project team must competently and clearly convey information on the implementation of the project to subordinates, unite and motivate employees to achieve a common goal. Such a manager is the owner of an average or high level of communication and organizational skills.
The authors of the article set themselves the goal of characterizing the concepts of "communicative abilities", "organizational abilities", to analyze the methods of studying their level.
Downloads
References
Бочарникова, М. А. Понятие «коммуникативная компетенция» и его становление в научной среде // Молодой ученый. 2009. № 8 (8). С. 130-132. // URL: https://moluch.ru/archive/8/566/
Васильев Г.С. Проблема коммуникативных способностей членов первичных учебно-воспитательных коллективов : дис. ... канд. психол. наук. М., 1977.
Грязева-Добшинская В.Г., Дмитриева Ю.А., Маркина Н.В. Трансформационное лидерство и стратегические управленческие установки менеджеров // Вестник Московского государственного областного университета. 2018. № 3. С. 111–133.
Дяговец И. КОС (методика): коммуникативные и организаторские склонности // URL: https://fb.ru/article/195288/kos-metodika-kommunikativnyie-i-organizatorskie-sklonnosti
Емельянов Ю.Н. Активные методы социально-психологической подготовки руководителей и специалистов : учебное пособие. Л. : ИПКСП, 1984. 97 с.
Иванова И.А., Сажаева Г.А. Управление вовлеченностью персонала как одна из задач менеджмента высокотехнологичных предприятий // Вопросы инновационной экономики. 2020. № 3. С. 1207–1218.
Кидрон А.А. Коммуникативная способность и ее совершенствование: дис… канд. психол. наук. Л., 1981.
Киреева Н.В., Шамардина М.В. Коммууникативная компетентность руководителей государственной службы// Труды молодых ученных Алтайского государвенного университета. №17. 2020. С.168-171 // URL: https:// http://elibrary.asu.ru/xmlui/bitstream/handle/asu/10143/read.7book?sequence=1&isAllowed=y
Мазур Е.Ю., Шилакина А.В., Шилакина Н.А. и др. Психология лидерства: теория и практика : учебное пособие. М. : Издательский дом «ИМЦ», 2020. 392 c.
Современные кадровые технологии на государственной гражданской службе: монография / Ю.Ю. Антропова, Г.А. Банных, Е.И. Васильева, Л.И. Воронина, Т.Е. Зерчанинова, С.Н. Костина, А. В. Ручкин / Под общ. ред. проф. Ю.Ю. Антроповой, доц. Л.И. Ворониной; М-во образования и науки Рос. Федерации, Урал. федерал. ун-т. — Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2015. 172 с.
Уманский Л.И. Психология организаторской деятельности школьников. М. : Просвещение, 1980. 160 с.
Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М. : Изд-во ин-та Психотерапии, 2002. 339 с.
Шавалеева Ю.Ш. Природа лидерства в управлении компанией и концепции роста лидерских качеств сотрудников // Лидерство и менеджмент. 2018. Том 5. № 1. С. 43–53.
Шамардина М.В. Управленческая деятельность: мотивационный профиль руководителя // Человеческий капитал, 2018. №12 (120) // URL: https://humancapital.su/wp-content/uploads/2018/12/201812_109_116.pdf
References:
Bocharnikova, M. A. The concept of "communicative competence" and its formation in the scientific environment // Young scientist. 2009. No. 8 (8). pp. 130-132. // URL: https://moluch.ru/archive/8/566/
Vasil'ev G.S. Problema kommunikativnyh sposobnostej chlenov pervichnyh uchebno-vospitatel'nyh kollektivov : dis. ... kand. psihol. nauk. M., 1977.
Grjazeva-Dobshinskaja V.G., Dmitrieva Ju.A., Markina N.V. Transformacionnoe liderstvo i strategicheskie upravlencheskie ustanovki menedzherov // Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo oblastnogo universiteta. 2018. No. 3. P. 111–133.
Djagovec I. KOS (metodika): kommunikativnye i organizatorskie sklonnosti // URL: https://fb.ru/article/195288/kos-metodika-kommunikativnyie-i-organizatorskie-sklonnosti (data obrashhenija: 14.02.2023).
Emel'janov Ju. N. Aktivnye metody social'no-psihologicheskoj podgotovki rukovoditelej i specialistov : uchebnoe posobie. L. : IPKSP, 1984. 97 p.
Ivanova I.A., Sazhaeva G.A. Upravlenie vovlechennost'ju personala kak odna iz zadach menedzhmenta vysokotehnologichnyh predprijatij // Voprosy innovacionnoj jekonomiki. 2020. No. 3. P. 1207–1218.
Kidron A.A. Kommunikativnaja sposobnost' i ee sovershenstvovanie : dis. … kand. psihol. nauk. L, 1981.
Kireeva N.V., Shamardina M.V. Communicative competence of civil service leaders// Proceedings of young scientists of the Altai State University. No. 17. 2020. P.168-171 // URL: http:// elibrary.asu.ru/xmlui/bitstream/handle/ asu/ 10143 /read.7book?sequence=1&isAllowed=y
Mazur E.Ju., Shilakina A.V., Shilakina N.A. i dr. Psihologija liderstva: teorija i praktika : uchebnoe posobie. M. : Izdatel'skij dom «IMC», 2020. 392 p.
Modern personnel technologies in the civil service: monograph / Yu.Yu. Antropova, G.A. Bannykh, E.I. Vasilyeva, L.I. Voronina, T.E. Zerchaninova, S.N. Kostina, A. V. Ruchkin / Ed. ed. prof. Yu.Yu. Antropova, Assoc. L.I. Voronina; Ministry of Education and Science Ros. Federation, Ural. federal. un-t. - Yekaterinburg: Ural Publishing House. un-ta, 2015. 172 p.
Umanskij L.I. Psihologija organizatorskoj dejatel'nosti shkol'nikov. M., 1980.
Fetiskin N.P., Kozlov V.V., Manujlov G.M. Social'no-psihologicheskaja diagnostika razvitija lichnosti i malyh grupp. Moskva, 2002. P. 263–265.
Shavaleeva Ju.Sh. Priroda liderstva v upravlenii kompaniej i koncepcii rosta liderskih kachestv sotrudnikov // Liderstvo i menedzhment. 2018. Tom 5. No. 1. P. 43–53.
Shamardina M.V. Management activity: motivational profile of a manager // Human capital, 2018. No. 12 (120) // URL: https://humancapital.su/wp-content/uploads/2018/12/201812_109_116.pdf
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).