PREPARATION OF STUDENTS OF CLASSICAL UNIVERSITY FOR PEDAGOGICAL ACTIVITIES IN THE CONTEXT OF INTERDISTRIBUTIONAL RELATIONS (ON THE EXAMPLE OF FORMATION HEALTH-SAVING AND HEALTH-FORMING COMPETENCIES)
Abstract
The purpose of this work was to study the possibilities of intersubject communication for the formation of the readiness of students of a classical university to solve health-preserving and health-forming problems in their preparation for pedagogical activity. The diversity of intersubject connections and the ways of their use in the formation of a culture of health in the conditions of a modern school are shown. The main directions of work on the formation of the competencies of health-preserving and health-forming activities in future teachers have been determined. The experience of the Altai State University in the implementation of such activities is shown.
Downloads
References
1. Андреев А.П. Педагогика: Учебный курс для творческого саморазвития. Казань : Центр инновационных технологий, 2000. 608 с.
2. Арутюнян Р. В. Планирование и реализация межпредметных связей в подготовке будущих преподавателей технического вуза // Армия и общество. 2015. № 1 (44). https://cyberleninka.ru/article/n/planirovanie-i-realizatsiya-mezhpredmetnyh-svyazey-v-podgotovke-buduschih-prepodavateley-tehnicheskogo-vuza
3. Гладких Ю.П., Ризванова Д.Д. Межпредметные связи как средство повышения мотивации к обучению / Развитие современного образования: от теории к практике. Материалы III Международной научно-практической конференции (Чебоксары, 23 декабря, 2017 г.). Чебоксары : ЦНС «Интерактив плюс», 2017. С. 190–192.
4. Глухова Е.А. Межпредметные связи как средство самообразования студентов в вузе: автореф. дисс… канд. пед. наук,
5. Дугашев В.В. Межпредметные связи как ключевая компетенция в педагогической системе развивающего обучения // МИР НАУКИ, КУЛЬТУРЫ, ОБРАЗОВАНИЯ. 2014. № 1 (44). С. 89–93.
6. Здоровьесберегающее сопровождение воспитательно-образовательного процесса / Под ред. Э.М. Казина, Н.А. Заруба. Кемерово : Изд-во КРИПК и ПРО, 2003. 147 с.
7. Здоровьесберегающие технологии в общеобразовательной школе: методология анализа, формы, методы, опыт применения / под ред. М.М. Безруких, В.Д. Сонькина. М. : Триада-фарм, 2002. 117 с.
8. Ирхин В.Н., Ирхина И.В. Здоровьеориентированная деятельность учителя на уроке: учеб-ное пособие. Белгород : ИД «Белгород» НИУ «БелГУ», 2017. 136 с.
9. Ирхин В.Н. Теория и практика отечественной школы здоровья. Барнаул : Изд-во БГПУ, 2002. 279 с.
10. Кайгородова Н.З. Формирование культуры здоровья студентов в ходе профессионально-педагогической подготовки выпускника университетата. Статья. // Вестник МГУ. Серия 20: Педагогическое образование. 2009, № 3. С. 66–71.
11. Кайгородова Н.З., Лямкина Т.М. Психологические особенности педагогов, ориентированных на здоровьесберегающую деятельность. Материалы международной конференции «Ломоносовские чтения на Алтае: фундаментальные проблемы науки и образования» (Барнаул 20-24 октября 2015 г.) Барнаул : Изд-во АлтГУ, 2015.
12. Куинджи Н.Н Валеология. Пути формирования здоровья школьников. М. : Аспект Пресс, 2000. 139 с.
13. Никитин Д.П., Новиков Ю.В. Окружающая среда и человек. М. : Высш. шк., 1980. 424 с
14. Новиков Ю.В. Экология, окружающая среда и человек. М. : ФАИР-ПРЕСС, 2000. 316 с.
15. Педагогика и психология высшей школы / Отв. ред. Буланова Топоркова М.В. Ростов на/Д. : Феникс 2002. 544 с.
16. Профстандарт педагога. URL: https://rusjurist.ru/blanks/profstandart-pedagoga/
17. Трушкина Л.Ю., Трушкин А.Г., Демьянова Л.М. Гигиена и экология человека. М. : ТК Велби, 2006. 528 с.
18. Степанов С.Ю., Кремер Е.З. От культуропроизводства в образовании — к образовательному культуротворчеству // Новые ценности образования: Культуросообразная школа. Научно-методический сборник. Выпуск 11. М : Народное образование, 2002. С. 13–14.
References:
1. Andreev A.P. Pedagogika: Uchebnyj kurs dlya tvorcheskogo samorazvitiya. Kazan' : Centr innovacionnyh tekhnologij, 2000.608 p.
2. Arutyunyan R. V. Planirovanie i realizaciya mezhpredmetnyh svyazej v podgotovke budushchih prepodavatelej tekhnicheskogo vuza // Armiya i obshchestvo. 2015. № 1 (44). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/planirovanie-i-realizatsiya-mezhpredmetnyh-svyazey-v-podgotovke-buduschih-prepodavateley-tehnicheskogo-vuza
3. Gladkih YU.P., Rizvanova D.D. Mezhpredmetnye svyazi kak sredstvo povysheniya motivacii k obucheniyu / Razvitie sovremennogo obrazovaniya: ot teorii k praktike. Materialy III Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii (CHeboksary, 23 dekabrya, 2017 g.). CHeboksary : CNS «Interaktiv plyus», 2017. P. 190–192.
4. Gluhova E.A. Mezhpredmetnye svyazi kak sredstvo samoobrazovaniya studentov v vuze. Avtoref. diss… kand. ped. nauk,
5. Dugashev V.V. Mezhpredmetnye svyazi kak klyuchevaya kompetenciya v pedagogicheskoj sisteme razvivayushchego obucheniya // MIR NAUKI, KUL'TURY, OBRAZOVANIYA. 2014. № 1 (44). P. 89–93.
6. Zdorov'esberegayushchee soprovozhdenie vospitatel'no-obrazovatel'nogo processa / Pod red. E.M. Kazina, N.A. Zaruba. Kemerovo : Izd-vo KRIPK i PRO, 2003. 147 p.
7. Zdorov'esberegayushchie tekhnologii v obshcheobrazovatel'noj shkole: metodologiya analiza, formy, metody, opyt primeneniya / pod red. M.M. Bezrukih, V.D. Son'kina. M. : Triada-farm, 2002. 117 p.
8. Irhin V.N., Irhina I.V. Zdorov'eorientirovannaya deyatel'nost' uchitelya na uroke: ucheb-noe posobie. Belgorod : ID «Belgorod» NIU «BelGU», 2017. 136 p.
9. Irhin V.N. Teoriya i praktika otechestvennoj shkoly zdorov'ya. Barnaul : Izd-vo BGPU, 2002. 279 p.
10. Kajgorodova N.Z. Formirovanie kul'tury zdorov'ya studentov v hode professional'no-pedagogicheskoj podgotovki vypusknika universitetata. Stat'ya. // Vestnik MGU. Seriya 20: Pedagogicheskoe obrazovanie. 2009, № 3. P. 66–71.
11. Kajgorodova N.Z., Lyamkina T.M. Psihologicheskie osobennosti pedagogov, orientirovannyh na zdorov'esberegayushchuyu deyatel'nost'. Materialy mezhdunarodnoj konferencii «Lomonosovskie chteniya na Altae: fundamental'nye problemy nauki i obrazovaniya» (Barnaul 20-24 oktyabrya 2015 g.) Barnaul : Izd-vo AltGU, 2015.
12. Kuindzhi N.N Valeologiya. Puti formirovaniya zdorov'ya shkol'nikov. M. : Aspekt Press, 2000. 139 p.
13. Nikitin D.P., Novikov YU.V. Okruzhayushchaya sreda i chelovek. M. : Vyssh. shk., 1980. 424 p.
14. Novikov YU.V. Ekologiya, okruzhayushchaya sreda i chelovek. - M. : FAIR-PRESS, 2000. 316 p.
15. Pedagogika i psihologiya vysshej shkoly / Otv. red. Bulanova Toporkova M.V. Rostov na/D. : Feniks 2002. 544 p.
16. Profstandart pedagoga. URL: https://rusjurist.ru/blanks/profstandart-pedagoga/
17. Trushkina L.YU., Trushkin A.G., Dem'yanova L.M. Gigiena i ekologiya cheloveka. M. : TK Velbi, 2006. 528 p.
18. Stepanov S.YU., Kremer E.Z. Ot kul'turoproizvodstva v obrazovanii — k obrazovatel'nomu kul'turotvorchestvu // Novye cennosti obrazovaniya: Kul'turosoobraznaya shkola. Nauchno-metodicheskij sbornik. Vypusk 11. M : Narodnoe obrazovanie, 2002. P. 13–14.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).