COGNITIVE COMPONENT OF GIRLS' SEXUAL IDENTITY

УДК 159.9.07

Keywords: sexual identity, adolescence, cognitive component of sexual identity, sex-age image, sex-role attitudes

Abstract

The global transformation of social norms and moral criteria, as well as the widespread digitalization, have had a significant impact on the gender identity of adolescents, which justifies the relevance of this study. The purpose of this article is to explore the structure of the cognitive component of girls' gender identity during different periods of adolescence. The study involved 198 adolescent girls aged 13-16. Psychodiagnostic techniques: N.L. Belopolskaya's technique "Sex-Age Identification" (from 12 years and older), L.N. Ozhigova's questionnaire "I am a Woman (Man)", and I.S. Kletsin's questionnaire "Proverbs". Mathematical and statistical processing of empirical data was carried out using the analysis of average values and Spearman correlation analysis. Thus, girls at the age of 13 have a higher level of conformity to gender role stereotypes. A sharp decline in indicators occurs in girls at the age of 15. It has been shown that traditional gender role attitudes are most pronounced in adolescent girls at the age of 13, while egalitarian attitudes prevail in adolescent girls at the age of 14. Most adolescent girls have a well-developed gender role identity. Nevertheless, 15-27% have a low level of self-identification by gender and age. At the same time, adolescent girls who have a high level of conformity to gender role stereotypes are focused on their future gender and age status, expressing interest in their older age and explaining that the future age is more attractive, with more opportunities and fewer restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ekaterina Sergeevna Praizendorf, Altai State University

Senior Lecturer, Department of Clinical and Counseling Psychology

Irina Aleksandrovna Ralnikova, Altai State University

Doctor of Psychology, Professor, Department of General and Applied Psychology

References

Василькова Ю.В. Проблема развития половой идентификации у детей в период школьного обучения // Известия Иркутского государственного университета. Серия Психология. 2023. Т. 46. С. 3–16.

Василькова Ю.В. Методы исследования половой идентификации обучающихся в психологии и педагогике // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2024. № 214. С. 193–204.

Гарунова П.М., Абдурахманова М.А. Проблема формирования ополовой идентичности в подростковом возрасте // Современные проблемы психолого-педагогического образования. 2018. № 2. С. 170–176.

Дьяченко А.В., Солдаткин В.А., Бухановская О.А., Перехов А.Я. Расстройства половой идентификации у детей и подростков в психиатрической практике // Социальная и клиническая психиатрия. 2021. Т. 31. № 2. С 69–78.

Каган В.Е. Половая идентичность и развитие личности // Обозрение психиатрии и мед. психологии им. Бехтерева. 1991. № 4. С. 25–33.

Коваленко Т.А. Особенности гендерной идентичности подростков, воспитывающихся в разных социальных условиях // Амурский научный вестник. 2022. № 3. С. 28–36.

Кон И.С. Психосексуальное развитие и половая социализация // Семейная психотерапия при нервных и психических заболеваниях. 2002. № 2. С. 113–122.

Клецина И.С., Векилова С.А. Гендерные отношения в российской семье: тенденции трансформаций // Женщина в российском обществе. 2020. № 3. С. 78–91.

Пискарева Т.К., Ениколопов С.Н. Нарушения половой идентичности и проблемы психического здоровья // Обозрение психиатрии и медицинской психологии имени В.М. Бехтерева. 2019. № 3. С. 28–35.

Флотская Н.Ю., Пономарева М.А. Специфика гендерной идентичности девиантных подростков / Психология и современный мир: Материалы Всероссийской научной конференции студентов, аспирантов и молодых ученых. Архангельск : САФУ, 2018. С. 366–371.

Hammack P.L., Hughes S.D., Atwood J.M., Cohen E.M., Clark R.C. (2022). Gender and sexual identity in adolescence: A mixed-methods study of labeling in diverse community settings / Journal of adolescent research. 2022. Т. 37. №. 2. С. 167-220.

Zhang Y., Qin P. Comprehensive review: Understanding adolescent identity // Studies in Psychological Science. 2023. Т. 1. №. 2. С. 17-31.

References

Vasil'kova YU.V. Problema razvitiya polovoi identifikatsii u detei v period shkol'nogo obucheniya. Izvestiya Irkutskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya Psikhologiya. 2023. T. 46. P. 3–16.

Vasil'kova YU.V. Metody issledovaniya polovoi identifikatsii obuchayushchikhsya v psikhologii i pedagogike. Izvestiya RGPU im. A.I. Gertsena. 2024. No 214. P. 193–204.

Garunova P.M., Abdurakhmanova M.A. Problema formirovaniya polovoi identichnosti v podrostkovom vozraste. Sovremennye problemy psikhologo-pedagogicheskogo obrazovaniya. 2018. No 2. P. 170–176.

D'yachenko A.V., Soldatkin V.A., Bukhanovskaya O.A., Perekhov A.YA. Rasstroistva polovoi identifikatsii u detei i podrostkov v psikhiatricheskoi praktike. Sotsial'naya i klinicheskaya psikhiatriya. 2021. T. 31. No 2. P 69–78.

Kagan V.E. Polovaya identichnost' i razvitie lichnosti. Obozrenie psikhiatrii i med. psikhologii im. Bekhtereva. 1991. No 4. P. 25–33.

Kovalenko T.A. Osobennosti gendernoi identichnosti podrostkov, vospityvayushchikhsya v raznykh sotsial'nykh usloviyakh. Amurskii nauchnyi vestnik. 2022. No 3. P. 28–36.

Kon I.S. Psikhoseksual'noe razvitie i polovaya sotsializatsiya. Semeinaya psikhoterapiya pri nervnykh i psikhicheskikh zabolevaniyakh. 2002. No 2. P. 113–122.

Kletsina I.S., Vekilova S.A. Gendernye otnosheniya v rossiiskoi sem'e: tendentsii transformatsii. Zhenshchina v rossiiskom obshchestve. 2020. No 3. P. 78–91.

Piskareva T.K., Enikolopov S.N. Narusheniya polovoi identichnosti i problemy psikhicheskogo zdorov'ya. Obozrenie psikhiatrii i meditsinskoi psikhologii imeni V.M. Bekhtereva. 2019. No 3. P. 28–35.

Flotskaya N.YU., Ponomareva M.A. Spetsifika gendernoi identichnosti deviantnykh podrostkov. Psikhologiya i sovremennyi mir: Materialy Vserossiiskoi nauchnoi konferentsii studentov, aspirantov i molodykh uchenykh. Arkhangel'sk : SAFU, 2018. P. 366–371.

Hammack P.L., Hughes S.D., Atwood J.M., Cohen E.M., Clark R.C. Gender and sexual identity in adolescence: A mixed-methods study of labeling in diverse community settings. Journal of adolescent research. 2022. T. 37. No 2. P. 167-220.

Zhang Y., Qin P. Comprehensive review: Understanding adolescent identity. Studies in Psychological Science. 2023. T. 1. No 2. P. 17-31.

Published
2025-09-23
How to Cite
1. Praizendorf E. S., Ralnikova I. A. COGNITIVE COMPONENT OF GIRLS’ SEXUAL IDENTITY // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2025. Vol. 7. № 3. P. 112-124. URL: https://bppasu.ru/article/view/17914.