INDIVIDUAL QUALITIES OF TEENAGERS WITH A DIFFERENT KIND OF PSYCHOLOGICAL INDEPENDENCE AND AUTONOMY
УДК 159.92
Abstract
This article presents the results of studying the phenomenon of "independence" in older adolescence. The purpose of the study: to identify the psychological personal qualities of adolescents with high and low levels of independence development. Sample: 30 boys and 30 girls from 14 to 16 years old. Empirical data were collected by the psychodiagnostic methods "Questionnaire of autonomy" by O.A. Karabanova and N.N. Poskrebysheva, "Self–assessment test" by S.A. Budassi, "Individual typological questionnaire" by L.N. Sobchik. Mathematical and statistical analysis (Mann–Whitney U, Spearman r criterion) showed significant differences between subjects with high and low levels of independence development on the "anxiety" scale, significant interrelations of autonomy components (general autonomy, behavioral, emotional, value and cognitive autonomy) with adolescent self–esteem, with individual typological personality traits of adolescents.The obtained research results are relevant for the formation of individual educational routes of adolescents, in the work of a psychologist on the diagnosis, development and correction of personal self-determination of students in older adolescence.
Downloads
References
Асмолов А.Г. Психология личности. Культурно-историческое понимание развития человека. Москва:Смысл, 2007.
Гутова Т.С., Попова Ю.И., Марухно В.М. Основные методологические подходы к изучению образа я в отечественной и зарубежной психологии // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Познание. 2020. №11. С. 40–43. 10.37882/2500-3682.2020.11.06
Гущина Т.Н.Развитие социальной компетентности личности в процессе социально-педагогического сопровождения = DevelopmentofSocialCompetenceoftheIndividualintheProcessofSocialandPedagogicalSupport // Инновации в образовании. 2020. № 3. С. 96–106.10.37882/2500-3682.2020.11.06
Волкова Т.Г., Милина А.С. Самостоятельность подростков с разным уровнем психологической автономии // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета. 2025. № 1. С. 16–31.
Доронцова О.А. Психолого–педагогические детерминанты развития автономии подростков в образовательном процессе: диссертация канд. психол. наук. Саратов, 2019. 258 с.
Дроздикова-Зарипова А. Р., Латыпов Н. Р., Соколова Н. Л., Хусаинова Р. Р. Позитивная Я-концепция подростков, воспитывающихся в приемных семьях: условия формирования // Перспективы науки и образования. 2023. № 3 (63). С. 506–520. 10.32744/pse.2023.3.30
Ларина Г. Н. Роль семьи в формировании свободы личности подростков // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2025. №1 (73). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/rol-semi-v-formirovanii-svobody-lichnosti-podrostkov
Магомедова М. Феномен автономии личности в возрастной психологии // Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. 2022. №2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/fenomen-avtonomii-lichnosti-v-vozrastnoy-psihologii
Михайлова Н.Н., Юсфин С.М., Касицина Н.В. Педагогика поддержки: третье пространство образования: в 2 кн. Книга 1. Приближения к теме. Четыре тактики / под ред. А.С. Русакова. Санкт-Петербург: Образовательные проекты, 2023. 208 с. URL:https://asmolovpsy.ru/wp-content/uploads/2023/03/pedagogika-podderzhki.pdf
Моросанова В.И. Осознанная саморегуляция как метаресурс достижения целей и разрешения проблем жизнедеятельности // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2021. Т. 44, № 1. С. 4–37. URL:https://cyberleninka.ru/article/n/osoznannaya-samoregulyatsiya-kak-metaresurs-dostizheniya-tseley-i-razresheniya-problem-zhiznedeyatelnosti
Моросанова В.И., Фомина Т.Г., Филиппова Е.В. Осознанная саморегуляция, школьная вовлеченность, качество преподавания как ресурсы субъективного благополучия и успеваемости обучающихся // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2025. Т. 48, №1. С. 55–77. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osoznannaya-samoregulyatsiya-shkolnaya-vovlechennost-kachestvo-prepodavaniya-kak-resursy-subektivnogo-blagopoluchiya-i-uspevaemosti
Нартова–Бочавер С.К. Психология суверенности: десять лет спустя. Москва : Смысл, 2017. 199 с.
Прыгин Г.С. Психология самостоятельности: Монография. Ижевск, Набережные Челны: Изд-во Института управления, 2009. 408 с.
Психология самосознания : учебное пособие для вузов. 2 изд / сост. Т. Г. Волкова. Барнаул : Изд-во АлтГУ, 2014. 342 с.
Райс Ф., Долджин К. Психология подросткового и юношеского возраста. 12-е изд. Санкт-Петербург : Питер, 2010. 816 с.
Слабкая Д.Н. Динамика идентичности личности, на примере социализации подростков // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2024. Т. 13. № 9А. С. 202–207.
Estévez I., Rodríguez-Llorente C., Piñeiro I., González-Suárez R., Valle A. School engagement, academic achievement, and self-regulated learning // Sustainability. 2021. Vol. 13. № 6. P. 3011.10.3390/su13063011
Guay F. Applying self-determination theory to education: Regulations types, psychological needs, and autonomy supporting behaviors //Canadian Journal of School Psychology. 2022.Vol. 37(1).P. 75–92. URL: https://doi.org/10.1177/08295735211055355
Rodríguez S., González-Suárez R., Vieites T., Piñeiro I., Díaz-Freire F.M. Self-regulation and student well-being: A systematic review 2010–2020 // Sustainability. 2022. Vol. 14. № 4. P. 2346. 10.3390/su14042346
References:
Asmolov A.G. Psihologija lichnosti. Kul'turno-istoricheskoe ponimanie razvitija cheloveka. Moskva : Smysl, 2007.
Gutova T.S., Popova Ju.I., Maruhno V.M. Osnovnye metodologicheskie podhody k izucheniju obraza ja v otechestvennoj i zarubezhnoj psihologii. Sovremennaja nauka: aktual'nye problemy teorii i praktiki. Serija: Poznanie. 2020. No 11. P. 40–43. 10.37882/2500-3682.2020.11.06
Gushhina T.N. Razvitie social'noj kompetentnosti lichnosti v processe social'no-pedagogicheskogo soprovozhdenija = Development of Social Competence of the Individual in the Process of Social and Pedagogical Support. Innovacii v obrazovanii. 2020. No 3. P. 96–106. 10.37882/2500-3682.2020.11.06
Volkova T.G., Milina A.S. Samostojatel'nost' podrostkov s raznym urovnem psihologicheskoj avtonomii. Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. 2025. No 1. P. 16–31.
Doroncova O.A. Psihologo–pedagogicheskie determinanty razvitija avtonomii podrostkov v obrazovatel'nom processe: dissertacija kand. psihol. Nauk. Saratov, 2019. 258 p.
Drozdikova-Zaripova A.R., Latypov N.R., Sokolova N.L., Husainova R.R. Pozitivnaja Ja-koncepcija podrostkov, vospityvajushhihsja v priemnyh sem'jah: uslovija formirovanija. Perspektivy nauki i obrazovanija. 2023. No 3 (63). P. 506–520. 10.32744/pse.2023.3.30
Larina G.N. Rol' sem'i v formirovanii svobody lichnosti podrostkov. Uchenye zapiski. Jelektronnyj nauchnyj zhurnal Kurskogo gosudarstvennogo universiteta. 2025. No 1(73). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/rol-semi-v-formirovanii-svobody-lichnosti-podrostkov
Magomedova M. Fenomen avtonomii lichnosti v vozrastnoj psihologii. Vestnik LGU im. A.S. Pushkina. 2022. No 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/fenomen-avtonomii-lichnosti-v-vozrastnoy-psihologii
Mihajlova N.N., Jusfin S.M., Kasicina N.V. Pedagogika podderzhki: tret'e prostranstvo obrazovanija: v 2 kn. Kniga 1. Priblizhenija k teme. Chetyre taktiki. Pod red. A.S. Rusakova. Sankt-Peterburg : Obrazovatel'nye proekty, 2023. 208 p. URL: https://asmolovpsy.ru/wp-content/uploads/2023/03/pedagogika-podderzhki.pdf
Morosanova V.I. Osoznannaja samoreguljacija kak metaresurs dostizhenija celej i razreshenija problem zhiznedejatel'nosti. Vestnik Moskovskogo universiteta. Serija 14. Psihologija. 2021. Vol. 44, No 1. P. 4–37. URL:https://cyberleninka.ru/article/n/osoznannaya-samoregulyatsiya-kak-metaresurs-dostizheniya-tseley-i-razresheniya-problem-zhiznedeyatelnosti
Morosanova V.I., Fomina T.G., Filippova E.V. Osoznannaja samoreguljacija, shkol'naja vovlechennost', kachestvo prepodavanija kak resursy sub#ektivnogo blagopoluchija i uspevaemosti obuchajushhihsja. Vestnik Moskovskogo universiteta. Serija 14. Psihologija. 2025. Vol. 48, No 1. P. 55–77. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osoznannaya-samoregulyatsiya-shkolnaya-vovlechennost-kachestvo-prepodavaniya-kak-resursy-subektivnogo-blagopoluchiya-i-uspevaemosti
Nartova–Bochaver S.K. Psihologija suverennosti: desjat' let spustja. Moskva : Smysl, 2017. 199 p.
Prygin G.S. Psihologija samostojatel'nosti: Monografija. Izhevsk, Naberezhnye Chelny : Izd-vo Instituta upravlenija, 2009. 408 p.
Psihologija samosoznanija : uchebnoe posobie dlja vuzov. 2 izd. Sost. T. G. Volkova. Barnaul : Izd-vo AltGU, 2014. 342 p.
Rajs F., Doldzhin K. Psihologija podrostkovogo i junosheskogo vozrasta. 12-e izd. Sankt-Peterburg : Piter, 2010. 816 p.
Slabkaja D.N. Dinamika identichnosti lichnosti, na primere socializacii podrostkov. Psihologija. Istoriko-kriticheskie obzory i sovremennye issledovanija. 2024. Vol. 13. No 9A. P. 202–207.
Estévez I., Rodríguez-Llorente C., Piñeiro I., González-Suárez R., Valle A. School engagement, academic achievement, and self-regulated learning. Sustainability. 2021. Vol. 13. No 6. P. 3011.10.3390/su13063011
Guay F. Applying self-determination theory to education: Regulations types, psychological needs, and autonomy supporting behaviors. Canadian Journal of School Psychology. 2022. Vol. 37(1). P. 75–92. URL: https://doi.org/10.1177/08295735211055355
Rodríguez S., González-Suárez R., Vieites T., Piñeiro I., Díaz-Freire F.M. Self-regulation and student well-being: A systematic review 2010–2020. Sustainability. 2022. Vol. 14. № 4. P. 2346. 10.3390/su14042346
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).