DEVELOPMENT OF CHILDREN'S PERSONAL SOVEREIGNTY UNDER CONDITIONS ADDITIONAL EDUCATION
Abstract
The article is devoted to the theoretical analysis of the actual aspect of solving the problem of personal development of preschool children. The paper substantiates the need for aesthetic development of children in the conditions of additional education. The author points to the technologies of classes with elements of artistic expression, with elements of art therapy as important mechanisms for the development of the child's sovereign personality in the conditions of additional education.
Downloads
References
2. Анцыферова Л.И. Личность в динамике: некоторые итоги исследования // Психологический журнал. 1992. № 5. С. 12–25.
3. Аристотель. Сочинение в 4-х томах, т. 4 «Большая этика». М. : Мысль, 1984. 830 с.
4. Бурно М.Е. О краткосрочной терапии творческим самовыражением // Исцеляющее искусство. 2000. № 2. Т. 3. С. 35–53.
5. Вентцель К.Н. Теория свободного воспитания и идеальный детский сад / Антология гуманной педагогики. М. : Издательский Дом Ш. Амонашвили, 1999. С. 30–216.
6. Волкова Т.Г. Образ Я как структурный компонент самосознания виктимной личности // Известия Алтайского государственного университета. 2013. № 2–1 (78). С. 54–58.
7. Волкова Т.Г., Любимова О.М., Турганбаева Б.Ш. Психология учебной деятельности и воспитания: учебное пособие. Семей : РИЦ "ZNARDEM", 2019. 107 с.
8. Выготский Л.С. Собрание сочинений в 6-ти томах. Т. 3. «Психология развития и возрастная психология», М. : Педагогика, 1983. 365 с.
9. Клопотова Е.Е., Ягловская Е.К. Возрастные особенности проявления дошкольниками инициативы в образовательной деятельности // Вопросы образования / Educational Studies Moscow. 2019. № 3 С. 224–237.
10. Клячко Т.Л., Семионова Е.А., Токарева Г.С. Дошкольное образование: доступность и качество // Отечественная и зарубежная педагогика. 2019. Т. 1, № 6 (63). С. 20–37.
11. Копытин А.И. Теория и практика арт-терапии. Спб. : Питер, 2002. 368 с.
12. Коссов Б.Б. Системно-стилевая концепция личности: теория, диагностика и развитие. М. : Академический проект, 2000. 240 с.
13. Котова Е. Социальная технология интегрированного образования // Высшее образование в России. 2008. № 2. С. 161–163.
14. Лопаткова И.В. Технология художественного поля в оптимизации условий развития личности особенного ребенка // Актуальные проблемы психологических знаний. 2018. № 4 (49). С. 82–88.
15. Мотков О.И. Личность и психика. Сущность, структура и развитие. Самара : Издательский дом «Бахрам-М», 2008. 159 с. .
16. Нартова-Бочавер С.К. Человек суверенный. Психологическое исследование человека в его бытии. СПб. : Питер. 2008. 400 с.
17. Орехова О.А. Цветовая диагностика эмоций ребенка. СПб : Речь, 2002. 112 с.
18. Повстян Л.А. Системный подход к обоснованию развивающего значения эстетических впечатлений в процессе арт-терапии // Материалы региональной научно-практической конференции аспирантов, студентов и учащихся педагогического государственного университета им. В.М. Шукшина, Бийск, 2003. С. 148–155.
19. Повстян Л.А. Проблема интериоризации в процессе системной организации человека // Труды Сибирского института знаниеведения. Барнаул : Изд-во Алтайского госуниверситета, 2004. Выпуск 2. С. 191–195.
20. Повстян Л.А., Лепешев Д.В., Алхатова Т.С. Эволюционное значение эстетических переживаний в воспитательной работе в системе инклюзивного образования // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета, 2018. № 1. С. 34–46. URL: http://journal.asu.ru/vfp/article/view/3894
21. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. В 2-х томах. Т. 1. М, : Педагогика, 1989. 488 с.
22. Рузская А.Г. Развитие общения дошкольников со сверстниками // под ред. А.Г. Рузской. М. : Педагогика, 1989. 216 с. URL: https://cyberpedia.su/6x4fc9.html/
23. Токарев А.А., Намаканов Б.А., Добровольский Ю.А. Исследование формирования сознания в дошкольном возрасте // Молодой ученый. 2012. № 7. С. 240–246.
24. Ушинский К.Д. Антология гуманной педагогики. М. : Издательский дом Шалвы Амонашвили, 1998. 223 с.
25. Ушинский К.Д. Избранные педагогические сочинения. В 2-х т. Т. 1. М. : УЧПЕДГИЗ, 1953. С. 563–581.
26 . Ушинский К.Д. Избранные педагогические сочинения. В 2-х т. Т. 2. М. : Педагогика, 1974. С. 541−556.
27. Ушинский К.Д. Педагогические сочинения. В 6-ти т. Т. 1. М. : Педагогика, 1998. С. 317–340.
28. Щедровицкий Г.П. // Педагогика и логика. М. : Касталь, 1993. С. 148–155.
References:
1. Andrianov M.A. Filosofiya dlya detej (v skazkah i rasskazah). Minsk : Sovremennoe slovo, 2005. 208 p.
2. Ancyferova L.I. Lichnost' v dinamike: nekotorye itogi issledovaniya // Psihologicheskij zhurnal. 1992. № 5. P. 12–25.
3. Aristotel'. Sochinenie v 4-h tomah, t. 4 «Bol'shaya etika». M. : Mysl', 1984. 830 p.
4. Burno M.E. O kratkosrochnoj terapii tvorcheskim samovyrazheniem // Iscelyayushchee iskusstvo. 2000. № 2. T. 3. P. 35–53.
5. Ventcel' K.N. Teoriya svobodnogo vospitaniya i ideal'nyj detskij sad / Antologiya gumannoj pedagogiki. M. : Izdatel'skij Dom SH. Amonashvili, 1999. P. 30–216.
6. Volkova T.G. Obraz YA kak strukturnyj komponent samosoznaniya viktimnoj lichnosti // Izvestiya Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. 2013. № 2–1 (78). P. 54–58.
7. Volkova T.G., Lyubimova O.M., Turganbaeva B.SH. Psihologiya uchebnoj deyatel'nosti i vospitaniya: uchebnoe posobie. Semej : RIC "ZNARDEM", 2019. 107 p.
8. Vygotskij L.S. Sobranie sochinenij v 6-ti tomah. T. 3. «Psihologiya razvitiya i vozrastnaya psihologiya», M. : Pedagogika, 1983. 365 p.
9. Klopotova E.E., YAglovskaya E.K. Vozrastnye osobennosti proyavleniya doshkol'nikami iniciativy v obrazovatel'noj deyatel'nosti // Voprosy obrazovaniya / Educational Studies Moscow. 2019. № 3 P. 224–237.
10. Klyachko T.L., Semionova E.A., Tokareva G.S. Doshkol'noe obrazovanie: dostupnost' i kachestvo // Otechestvennaya i zarubezhnaya pedagogika. 2019. T. 1, № 6 (63). P. 20–37.
11. Kopytin A.I. Teoriya i praktika art-terapii. Spb. : Piter, 2002. 368 p.
12. Kossov B.B. Sistemno-stilevaya koncepciya lichnosti: teoriya, diagnostika i razvitie. M. : Akademicheskij proekt, 2000. 240 p.
13. Kotova E. Social'naya tekhnologiya integrirovannogo obrazovaniya // Vysshee obrazovanie v Rossii. 2008. № 2. P. 161–163.
14. Lopatkova I.V. Tekhnologiya hudozhestvennogo polya v optimizacii uslovij razvitiya lichnosti osobennogo rebenka // Aktual'nye problemy psihologicheskih znanij. 2018. № 4 (49). P. 82–88.
15. Motkov O.I. Lichnost' i psihika. Sushchnost', struktura i razvitie. Samara : Izdatel'skij dom «Bahram-M», 2008. 159 p.
16. Nartova-Bochaver S.K. CHelovek suverennyj. Psihologicheskoe issledovanie cheloveka v ego bytii. SPb. : Piter. 2008. 400 p.
17. Orekhova O.A. Cvetovaya diagnostika emocij rebenka. SPb : Rech', 2002. 112 p.
18. Povstyan L.A. Sistemnyj podhod k obosnovaniyu razvivayushchego znacheniya esteticheskih vpechatlenij v processe art-terapii // Materialy regional'noj nauchno-prakticheskoj konferencii aspirantov, studentov i uchashchihsya pedagogicheskogo gosudarstvennogo universiteta im. V.M. SHukshina, Bijsk, 2003. P. 148–155.
19. Povstyan L.A. Problema interiorizacii v processe sistemnoj organizacii cheloveka // Trudy Sibirskogo instituta znanievedeniya. Barnaul : Izd-vo Altajskogo gosuniversiteta, 2004. Vypusk 2. P. 191–195.
20. Povstyan L.A., Lepeshev D.V., Alhatova T.S. Evolyucionnoe znachenie esteticheskih perezhivanij v vospitatel'noj rabote v sisteme inklyuzivnogo obrazovaniya // Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosudarstvennogo universiteta, 2018. № 1. P. 34–46. URL: http://journal.asu.ru/vfp/article/view/3894
21. Rubinshtejn S.L. Osnovy obshchej psihologii. V 2-h tomah. T. 1. M, : Pedagogika, 1989. 488 p.
22. Ruzskaya A.G. Razvitie obshcheniya doshkol'nikov so sverstnikami // pod red. A.G. Ruzskoj. M. : Pedagogika, 1989. 216 p. URL: https://cyberpedia.su/6x4fc9.html/
23. Tokarev A.A., Namakanov B.A., Dobrovol'skij YU.A. Issledovanie formirovaniya soznaniya v doshkol'nom vozraste // Molodoj uchenyj. 2012. № 7. P. 240–246.
24. Ushinskij K.D. Antologiya gumannoj pedagogiki. M. : Izdatel'skij dom SHalvy Amonashvili, 1998. 223 p.
25. Ushinskij K.D. Izbrannye pedagogicheskie sochineniya. V 2-h t. T. 1. M. : UCHPEDGIZ, 1953. P. 563–581.
26 . Ushinskij K.D. Izbrannye pedagogicheskie sochineniya. V 2-h t. T. 2. M. : Pedagogika, 1974. P. 541−556.
27. Ushinskij K.D. Pedagogicheskie sochineniya. V 6-ti t. T. 1. M. : Pedagogika, 1998. P. 317–340.
28. SHCHedrovickij G.P. // Pedagogika i logika. M. : Kastal', 1993. P. 148–155.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).