INFLUENCE OF DISTANCE LEARNING ON STUDENTS ' PSYCHOEMOTIONAL STATE
УДК 373.1, 371.71
Abstract
The article analyzes the results of a study to assess the impact of distance learning on the psychoemotional state of students. We tested the hypothesis that distance learning has a negative impact on the psychoemotional state of students. Problems were identified in maintaining and strengthening not only the mental, but also the physical health of students. The results of the study raise the question of developing special sanitary requirements for the digital educational environment and distance learning.
Downloads
References
2. Бабанский Ю.К. Методы обучения в современной школе. М. : Просвещение, 1985. 208 с.
3. Богдан Д.И. Основные факторы психологического развития // Инфоурок. URL: https://infourok.ru/osnovnye-faktory-psihologicheskogo-razvitiya-4237879.html (дата обращения: 08.11.2020).
4. Варданян Н.А. Развитие дистанционного обучения в общеобразовательной школе : автореф. дис. … канд. педагогических наук. М., 2004. 211 c.
5. Волова Н.Ю. Педагогические основы дистанционного обучения : автореф. дис. … канд. педагогических наук. Самара, 2000. 156 c.
6. Выготский Л.С. Психология развития ребенка. М. : Смысл ; Эксмо, 2004. 512 с.
7. Григорьева М.В. Психология взаимодействий школьника и образовательной среды // Ученые записки: электрон. науч. журн. 2010. Т. 3. Сер. Психология. Педагогика. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/psihologiya-vzaimodeystviy-shkolnika-i-obrazovatelnoy-sredy (дата обращения: 25.10.2020).
8. Дудьев В.П. Психомоторика: словарь-справочник. М. : ВЛАДОС, 2008. 366 c.
8. Зимняя И.А. Педагогическая психология. Ростов-н/Д. : Феникс, 1997. 480 с.
10. Исакова Т.Б. Сущность понятия «Самостоятельная работа» // Вестник Волжского университета имени В.Н Татищева: электрон. науч. журн. 2009. № 2. С. 93–105. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/suschnost-ponyatiya-samostoyatelnaya-rabota (дата обращения: 25.10.2020).
11. Пьянников М.М. К вопросу об истории дистанционного образования // Ученые записки Забайкальского государственного университета: электрон. науч. журн. 2011. № 5. С. 119–124. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-ob-istorii-distantsionnogo-obrazovaniya (дата обращения: 25.10.2020).
12. Сидорова С.В. Информационные технологии в дистанционном образовании // Наука и образование сегодня: электрон. науч. журн. 2010. 2017. № 9. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/informatsionnye-tehnologii-v-distantsionnom-obrazovanii (дата обращения: 25.10.2020).
13. Столяренко Л.Д., Самыгин С.И., Столяренко В.Е. Психология и педагогика. Ростов-н/Д. : Феникс, 2016. 636 с.
14. Трофимова И. Что такое психоэмоциональное состояние и от чего оно зависит? // Энциклопедия развития wikigrowth. URL: https://wikigrowth.ru/psyhologiya/psihoemoczionalnoe-sostoyanie/ (дата обращения: 08.11.2020)
15. Приказ Минобрнауки РФ от 17.12.2010 г. № 1897 (ред. от 29.12.2014 № 1644) «Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования» (Зарегистрировано в Минюсте РФ 01.02.2011 № 19644).
16. Приказ Минобрнауки РФ от 6 октября 2009 г. № 413 (ред. от 29.12.2014 № 1645) «Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта среднего общего образования» (Зарегистрировано в Минюсте России 07.06.2012 г. № 24480).
References:
1. Andreev A.A. Vvedenie v distancionnoe obuchenie // Materialy IV Mezhdunarodnoj konferencii po distancionnomu obrazovaniju. URL: http://masters.donntu.org/2001/fvti/kozdoba/diss/lib/broshur.htm (data obrashhenija: 25.10.2020).
2. Babanskij Ju.K. Metody obuchenija v sovremennoj shkole. M. : Prosveshhenie, 1985. 208 p.
3. Bogdan D.I. Osnovnye faktory psihologicheskogo razvitija // Infourok. URL: https://infourok.ru/osnovnye-faktory-psihologicheskogo-razvitiya-4237879.html (data obrashhenija: 08.11.2020).
4. Vardanjan N.A. Razvitie distancionnogo obuchenija v obshheobrazovatel'noj shkole : avtoref. dis. … kand. pedagogicheskih nauk. M., 2004. 211 p.
5. Volova N.Ju. Pedagogicheskie osnovy distancionnogo obuchenija : avtoref. dis. … kand. pedagogicheskih nauk. Samara, 2000. 156 p.
6. Vygotskij L.S. Psihologija razvitija rebenka. M. : Smysl ; Jeksmo, 2004. 512 s.
7. Grigor'eva M.V. Psihologija vzaimodejstvij shkol'nika i obrazovatel'noj sredy // Uchenye zapiski: jelektron. nauch. zhurn. 2010. T. 3. Ser. Psihologija. Pedagogika. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/psihologiya-vzaimodeystviy-shkolnika-i-obrazovatelnoy-sredy (data obrashhenija: 25.10.2020).
8. Dud'ev V.P. Psihomotorika: slovar'-spravochnik. M. : VLADOS, 2008. 366 p.
9. Zimnjaja I.A. Pedagogicheskaja psihologija. Rostov-n/D. : Feniks,1997. 480 p.
10. Isakova T.B. Sushhnost' Ponjatija «Samostojatel'naja Rabota» // Vestnik Volzhskogo Universiteta imeni V.N Tatishheva : jelektron. nauch. zhurn. 2009. № 2. P. 93–105. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/suschnost-ponyatiya-samostoyatelnaya-rabota (data obrashhenija: 25.10.2020).
11. P'jannikov M.M. K voprosu ob istorii distancionnogo obrazovanija // Uchenye zapiski zabajkal'skogo gosudarstvennogo universiteta : jelektron. nauch. zhurn. 2011. № 5. P. 119–124. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-ob-istorii-distantsionnogo-obrazovaniya (data obrashhenija: 25.10.2020).
12. Sidorova S.V. Informacionnye tehnologii v distancionnom obrazovanii // Nauka i obrazovanie segodnja: jelektron. nauch. zhurn. 2010. 2017. № 9. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/informatsionnye-tehnologii-v-distantsionnom-obrazovanii (data obrashhenija: 25.10.2020).
13. Stoljarenko L.D., Samygin S.I., Stoljarenko V.E. Psihologija i pedagogika. Rostov-n/D. : Feniks, 2016. 636 p.
14. Trofimova I. Chto takoe psihojemocional'noe sostojanie i ot chego ono zavisit? // Jenciklopedija razvitija wikigrowth. URL: https://wikigrowth.ru/psyhologiya/psihoemoczionalnoe-sostoyanie/ (data obrashhenija: 08.11.2020)
15. Prikaz Minobrnauki RF ot 17.12.2010 № 1897 (red. ot 29.12.2014 № 1644) «Ob utverzhdenii Federal'nogo gosudarstvennogo obrazovatel'nogo standarta osnovnogo obshhego obrazovanija» (Zaregistrirovano v Minjuste RF 01.02.2011 № 19644).
16. Prikaz Minobrnauki RF ot 6 oktjabrja 2009 g. № 413 (red. ot 29.12.2014 № 1645) «Ob utverzhdenii Federal'nogo gosudarstvennogo obrazovatel'nogo standarta srednego obshhego obrazovanija» (Zaregistrirovano v Minjuste Rossii 07.06.2012 g. № 24480).
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).