FORMATION OF STUDENTS’ INDIVIDUAL LEARNING STYLE IN A MODERN UNIVERSITY

УДК 378

  • Irina Leonidovna Smagina Omsk State Pedagogical University Email: Smagina-IL@mail.ru
Keywords: individual learning style, learning strategies, learning activity, cognitive style, individualization

Abstract

The individualization of the educational process in a modern university is possible not only with the help of different teaching methods and forms of its organization. Nowadays, learning strategies and techniques are being actively developed and students need to master them in order to organize and evaluate their learning activity effectively, as well as to manage it. The ability to use learning strategies will help to form students’ individual learning style.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irina Leonidovna Smagina, Omsk State Pedagogical University

Senior tutor of Foreign languages department

References

1. Бориско Н.Ф. Сам себе методист или советы изучающему иностранный язык. Киев : ИНКОС, 2001. 267 с.
2. Золотухина И.А. Развитие индивидуального стиля учебной деятельности студентов педагогического вуза средствами физической культуры : дис. … канд. пед. наук. Барнаул, 2009. 190 с.
3. Калинина Е.А. Развитие индивидуального стиля учения студентов : дис. … канд. пед. наук. Саратов, 2001. 170 с.
4. Климов Е.А. Индивидуальный стиль деятельности в зависимости от типологических свойств нервной системы. Казань : Изд-во Казанского гос. Ун-та, 1969. 280 с.
5. Лефрансуа Г. Прикладная педагогическая психология. СПб. : Прайм-ЕВРОЗНАК, 2007. 576 с.
6. Мерлин В.С. Очерк интегрального исследования индивидуальности. М. : Педагогика, 1986. 256 с.
7. Олри Луис И. Оценка стилей обучения с точки зрения контекста. // Когнитивное обучение: современное состояние и перспективы. Сб. статей. М. : Изд-во «институт психологии РАН». 1997. С. 241–266.
8. Рожина В.А. Формирование индивидуального стиля познавательной деятельности [Электронный ресурс]. URL: http://www.emissia.org/offline/2006/1057.htm (дата обращения: 14.11.2019)
9. Смагина И.Л. Обучение студентов стратегиям самостоятельной учебной деятельности. // Изв. Волгогр. гос. пед.ун-та. 2019. № 7 (140). С. 76–81.
10. Тертычная В.В. Актуализация интеллектуально-личностных характеристик студентов-психологов как субъектов саморазвития в процессе вузовской подготовки : дис. … канд. психол. наук. Казань, 2012. 206 с.
11. Холодная М.А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. 2-е изд. СПб. : Питер, 2004. 384 с.
12. Curry L. Integrating concepts of cognitive and learning style: A review with attention to psychometric standards. Ottawa, ON : Canadian College of HSE, 1987. Р. 41–45.
13. Gregorc A.R. Style delineator. Maynard, MA : Gabriel Systems, 1982. 330 с.
14. Honey P., Mumford A. Using your learning styles. Maidenhead : Honey, 1986. С. 25–87.
15. Kolb D.A. Learning Style Inventory : Englewood Cliffs, N.Y. : Prentice-Hall, 1976. C. 28–197.
16. Rampillon U. Aufgabentypologie zum autonomen Lernen. – Ismaning : Max Hueber Verlag, 2000. 127 с.

References:
1. Borisko N.F. Sam sebe metodist ili sovety izuchajushhemu inostrannyj jazyk. Kiev : INKOS, 2001. 267 p.
2. Zolotuhina I.A. Razvitie individual'nogo stilja uchebnoj dejatel'nosti studentov pedagogicheskogo vuza sredstvami fizicheskoj kul'tury : dis. … kand. ped. nauk. Barnaul, 2009. 190 p.
3. Kalinina E.A. Razvitie individual'nogo stilja uchenija studentov : dis. … kand. ped. nauk. Saratov, 2001. 170 p.
4. Klimov E.A. Individual'nyj stil' dejatel'nosti v zavisimosti ot tipologicheskih svojstv nervnoj sistemy. Kazan': 1969. 280 p.
5. Lefransua G. Prikladnaja pedagogicheskaja psihologija. SPb. : Prajm-EVROZNAK, 2007. 576 p.
6. Merlin V.S. Ocherk integral'nogo issledovanija individual'nosti. M. : Pedagogika, 1986. 256 p.
7. Olri Luis I. Ocenka stilej obuchenija s tochki zrenija konteksta. // Kognitivnoe obuchenie: sovremennoe sostojanie i perspektivy. Sb. statej. M. : Izd-vo «institut psihologii RAN». 1997. P. 241–266.
8. Rozhina V.A. Formirovanie individual'nogo stilja poznavatel'noj dejatel'nosti. URL: http://www.emissia.org/offline/2006/1057.htm (data obrashhenija: 14.11.2019)
9. Smagina I.L. Obuchenie studentov strategijam samostojatel'noj uchebnoj dejatel'nosti. // Izv. Volgogr. gos. ped.un-ta. 2019. № 7 (140). P. 76–81.
10. Tertychnaja V.V. Aktualizacija intellektual'no-lichnostnyh harakteristik studentov-psihologov kak sub#ektov samorazvitija v processe vuzovskoj podgotovki : dis. … kand. psihol. nauk. Kazan', 2012. 206 p.
11. Holodnaja M.A. Kognitivnye stili. O prirode individual'nogo uma. 2-e izd. SPb. : Piter, 2004. 384 p.
12. Curry L. Integrating concepts of cognitive and learning style: A review with attention to psychometric standards. Ottawa, ON : Canadian College of HSE, 1987. P. 41–45.
13. Gregorc A.R. Style delineator. Maynard, MA : Gabriel Systems, 1982. 330 p.
14. Honey P., Mumford A. Using your learning styles. Maidenhead : Honey, 1986. P. 25–87.
15. Kolb D.A. Learning Style Inventory: Englewood Cliffs, N.Y : Prentice-Hall, 1976. P. 28–197.
16. Rampillon U. Aufgabentypologie zum autonomen Lernen. – Ismaning : Max Hueber Verlag, 2000. 127 p.
Published
2019-12-08
How to Cite
1. Smagina I. L. FORMATION OF STUDENTS’ INDIVIDUAL LEARNING STYLE IN A MODERN UNIVERSITY // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2019. Vol. 1. № 4. P. 101-110. URL: http://bppasu.ru/article/view/6904.