THE PROBLEM OF FORMING REFLEXIVE ACTIVITY OF A SPECIAL CHILD IN THE PROCESS OF ART THERAPY

УДК 376, 159.9

  • Lyudmila Alexandrovna Povstyan Kokshetau University named after Abay Myrzakhmetov Email: povstyan1946@mail.ru
  • Tatyana Mikhailovna Yudina MBDOU TsRR Kindergarten No. 125, Barnaul Email: povstyan1946@mail.ru
Keywords: special child, humanization of education, pedagogical idea, mental activity, reflection, assimilation in the learning process, art field, self-realization, art therapy, expression

Abstract

The article proposes a discussion of the new education paradigm in solving the problems of inclusion, reflection as a way to solve the problem of assimilation in the system of developing education. The necessity of creating an art field in order to solve the problem of self-reflection and self-realization of special children is substantiated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lyudmila Alexandrovna Povstyan, Kokshetau University named after Abay Myrzakhmetov

Candidate of Psychological Sciences, Professor, Department of Social and Pedagogical Disciplines

Tatyana Mikhailovna Yudina, MBDOU TsRR Kindergarten No. 125, Barnaul

Musical Director, Psychologist

References

1. Алехина В.С. Принципы инклюзии в контексте развития современного образования // Психологическая наука и образование. 2014. № 1. С. 5–16.
2. Всемирная декларация об образовании для всех и рамки действий для удовлетворения базовых образовательных потребностей // Всемирная конференция по образованию для всех (Джомтьен, Таиланд. 5–9 марта 1990 г.). [Электронный ресурс]. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/pdf/jomtien.pdf
3. Котова Е. Социальная технология интегрированного образования // Высшее образование в России. 2008. № 2. С. 161–163.
4. Лопаткова И.В. Технология художественного поля в оптимизации условий развития личности особенного ребенка // Актуальные проблемы психологических знаний. 2018. № 4 (49). С. 82–88.
5. Сунцова А.С. О методологических подходах к исследованию проблем инклюзивного образования // Психологическая наука и образование. 2014. № 1. С. 26–32.
6. Ушинский К.Д. Антология гуманной педагогики. М. : Издательский дом Шалвы Амонашвили, 1998. 223 с.
7. Ушинский К.Д. Избранные педагогические сочинения. В 2-х т. Т. 1. М. : УЧПЕДГИЗ, 1953. С. 563–581.
8. . Ушинский К.Д. Избранные педагогические сочинения. В 2-х т. Т. 2. М. : Педагогика, 1974. С. 541−556.
9. Ушинский К.Д. Педагогические сочинения. В 6-ти т.Т. 1. М. : Педагогика, 1998. С. 317–340.
10. Щедровицкий Г.П. // Педагогика и логика. М. : Касталь, 1993. С. 148–155.

References:

1. Alehina V.S. Principy inkljuzii v kontekste razvitija sovremennogo obrazovanija // Psihologicheskaja nauka i obrazovanie. 2014. № 1. P. 5−16
2. Vsemirnaja deklaracija ob obrazovanii dlja vseh i ramki dejstvij dlja udovletvorenija bazovyh obrazovatel'nyh potrebnostej [Jelektronnyj resurs ] // Vsemirnaja konferencija po obrazovaniju dlja vseh, Dzhomt'en, Tailand. 5−9 marta 1990 g. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/pdf/jomtien.pdf
3. Kotova E. Social'naja tehnologija integrirovannogo obrazovanija. // Vysshee obrazovanie v Rossii. 2008. № 2. P. 161−163)
4. Lopatkova I.V. Tehnologija hudozhestvennogo polja v optimizacii uslovij razvitija lichnosti osobennogo rebenka // Aktual'nye problemy psihologicheskih znanij. 2018. № 4 (49). P. 82−88
5. Suncova A.S. O metodologicheskih podhodah k issledovaniju problem inkljuzivnogo obrazovanija // Psihologicheskaja nauka i obrazovanie. 2014. № 1. P. 26−32.
6. Ushinskij K.D. Antologija gumannoj pedagogiki. M. : Izdatel'skij dom Shalvy Amonashvili., 1998. 223 p.
7. Ushinskij K.D. Izbrannye pedagogicheskie sochinenija.V 2-h t., T.2. M. : UChPEDGIZ, 1954. P. 563 −581.
8. Ushinskij K.D. Izbrannye pedagogicheskie sochinenija.V 2-h t., T.2. Moskva : Pedagogika, 1974. P. 541−556.
9. Ushinskij K.D Pedagogicheskie sochinenija. V 6-ti t., T. 1. M. : Pedagogika, 1998. P. 317−340.
10. Shhedrovickij G., Rogozin V., Alekseev N., Nepomnjashhaja N. Pedagogika i logika. M. : Kastal'. 1993. P.148−155.
Published
2019-12-08
How to Cite
1. Povstyan L. A., Yudina T. M. THE PROBLEM OF FORMING REFLEXIVE ACTIVITY OF A SPECIAL CHILD IN THE PROCESS OF ART THERAPY // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2019. Vol. 1. № 4. P. 84-90. URL: http://bppasu.ru/article/view/6902.