STUDY OF THE INFLUENCE OF THE CONFLICTITY LEVEL ON THE PSYCHOLOGICAL PROPERTIES OF A PERSON
УДК 159.923.2
Abstract
The article presents the results of a study of the level of conflict and its influence on the parameters of the need for success, the level of self-esteem and the severity of types of ethnic identity using the same psychodiagnostic techniques. The optimal level of conflict of personality provides high values of self-esteem and the necessary indicators of the need for success, but negatively affects the manifestations of ethnic fanaticism, as an extreme type of ethnic identity.
Downloads
References
2. Бодалев А.А. Мотивация и личность : сборник научных трудов. М. : АПН СССР, 1982. 387 с.
3. Валиуллина Е.В. Влияние самооценки на уровень прокрастинации // Научный журнал «Дискурс». 2018. № 6 (20). С. 45–50. [Электронный ресурс]. URL: http://journal-discurs.ru/files/arkhiv-zhurnala/6-2018/45-50.pdf
4. Валиуллина Е.В. Потребность в достижении успеха и эмоциональность личности // Научно-методический журнал «Концепт». 2019. № 9. С. 54–59. [Электронный ресурс]. URL:http://e-koncept.ru/2019/192036.htm
5. Валиуллина Е.В. Психологическое исследование эмоциональности личности // Социальные науки. 2019. Т. 1. № 2–1 (25). С. 123–128.
6. Валиуллина Е.В., Шиллер В.В., Боровикова З.В. Возрастная динамика психологических факторов формирования межэтнических отношений // Казанский педагогический журнал. 2019. № 4 (135). С. 177–182.
7. Гришина Н.П. Психология конфликта. СПб. : Питер, 2008. 544 с.
8. Дмитриев А.В. Конфликт на российском распутье // Социологические исследования. 1993. № 9. С. 3–9.
9. Дробижева Л.M. Этнические конфликты // Социальные конфликты в меняющемся российском обществе (детерминация, развитие, разрешение). Материалы симпозиум. М. : Горбачев-Фонд, 1994. 177 с.
10. Елисеев О.П. Практикум по психологии личности. СПб. : Питер, 2010. 512 с.
11. Лукин Ю.Ф. Конфликтология: управление конфликтами. М. : Академический Проспект, 2007. 799 с.
12. Лурье С.В. Историческая этнология. М. : Аспект Пресс, 1998. 448 с.
13. Основы психологии: Практикум / ред.-сост. Л.Д. Столяренко. Ростов н/Дону : Феникс, 2006. 704 с.
14. Райгородский Д.Я. Психодиагностика персонала. Методика и тесты. М.: БахраХ-М, 2007. 440 с.
15. Реан А.А. Агрессия и агрессивность личности // Психологический журнал, 1996. № 5. С. 3–18.
16. Сидоров К.Р. Самооценка в психологии // Мир психологии, 2006. № 2. С. 224–234.
17. Umana-Taylor A.J. Ethnic identity and self-esteem: Examining the role of social context // Journal of adolescence. 2004. 27 (2). P. 139–146.
References:
1. Ancupov A.Ya. Slovar' konfliktologa. 2-e izd. SPb. : Piter, 2006. 526 p.
2. Bodalev A.A. Motivaciya i lichnost' : sbornik nauchnyh trudov. M. : APN SSSR, 1982. 387 p.
3. Valiullina E.V. Vliyanie samoocenki na uroven' prokrastinacii // Nauchnyj zhurnal «Diskurs». 2018. № 6 (20). P. 45–50. URL: http://journal-discurs.ru/files/arkhiv-zhurnala/6-2018/45-50.pdf
4. Valiullina E.V. Potrebnost' v dostizhenii uspekha i emocional'nost' lichnosti // Nauchno-metodicheskij zhurnal «Koncept». 2019. № 9. P. 54–59. URL: http://e-koncept.ru/2019/192036.htm
5. Valiullina E.V. Psihologicheskoe issledovanie emocional'nosti lichnosti // Social'nye nauki. 2019. T. 1. № 2–1 (25). P. 123–128.
6. Valiullina E.V., Shiller V.V., Borovikova Z.V. Vozrastnaya dinamika psihologicheskih faktorov formirovaniya mezhetnicheskih otnoshenij // Kazanskij pedagogicheskij zhurnal. 2019. № 4 (135). P. 177–182.
7. Grishina N.P. Psihologiya konflikta. SPb. : Piter, 2008. 544 p.
8. Dmitriev A.V. Konflikt na rossijskom rasput'e // Sociologicheskie issledovaniya. 1993. № 9. P. 3–9.
9. Drobizheva L.M. Etnicheskie konflikty // Social'nye konflikty v menyayushchemsya rossijskom obshchestve (determinaciya, razvitie, razreshenie). Materialy simpozium. M. : Gorbachev-Fond, 1994. 177 p.
10. Eliseev O.P. Praktikum po psihologii lichnosti. SPb. : Piter, 2010. 512 p.
11. Lukin Yu.F. Konfliktologiya: upravlenie konfliktami. M. : Akademicheskij Prospekt, 2007. 799 p.
12. Lur'e S.V. Istoricheskaya etnologiya. M. : Aspekt Press, 1998. 448 p.
13. Osnovy psihologii: Praktikum / red.-sost. L.D. Stolyarenko. Rostov n/Donu : Feniks, 2006. 704 p.
14. Rajgorodskij D.Ya. Psihodiagnostika personala. Metodika i testy. M.: BahraH-M, 2007. 440 p.
15. Rean A.A. Agressiya i agressivnost' lichnosti // Psihologicheskij zhurnal, 1996. № 5. P. 3–18.
16. Sidorov K.R. Samoocenka v psihologii // Mir psihologii, 2006. № 2. P. 224–234.
17. Umana-Taylor A.J. Ethnic identity and self-esteem: Examining the role of social context // Journal of adolescence. 2004. № 27 (2). P. 139–146.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).