DETOCENTRIC APPROACH AS A HUMANISTIC PARADIGM OF MODERN PSYCHOLOGICAL SUPPORT FOR DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL OPPORTUNITIES

  • Lyudmila Povstyan Email: povstyan1946@mail.ru
Keywords: humanization of education, detocentric approach, development, correction methods, congruent communication, special children, inclusive education

Abstract

The article is devoted to the strategic and tactical tasks of the psychologist from the standpoint of the child-centric approach in the psychological and pedagogical support of the education of children with special educational opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Список литературы:
1. Бурменская Б.В., Карабанова О.А., Лидерс А.Г. Возрастно-психологическое консультирование: проблемы психического развития детей. М. : Изд-во МГУ, 1990. 136 с.
2. Вентцель К.Н. Теория свободного воспитания и идеальный детский сад / Антология гуманной педагогики. М. : Издательский Дом Ш. Амонашвили, 1999. С. 30–216.
3. Выготский Л.С. Собрание сочинений в 6-ти томах. Т. 3. М. : Педагогика, 1983. 365 с.
4. Иванов А.В., Фотиева И.В., Шишин М.Ю. Скрижали метаистории. Творцы и ступени духовно-экологической цивилизации. Барнаул, 2006. 638 с.
5. Карабанова О.А. Игра в коррекции психического развития ребенка. М. : РПА, 1997. 190 с.
6. Кудрявцев В.Т Исследование детского развития на рубеже столетий // Вопросы психологии. 2001. № 2. С. 3–22.
7. Леонтьев А.Н. Психологические вопросы сознательности учения // Избранные психологические произведения в 2-х томах. Т. 1. М. : Педагогика, 1983. С. 348–380.
8. Мартиросян О.В. Теория свободного воспитания в России и за рубежом // Вестник ТГПУ. 2018. № 1(190). С. 59–64.
9. Михайлова М.В. Педагогические идеи Эллен Кей и их реализация в современном образовании : Дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 Чебоксары, 2006.
10. Эльконин Д. Кризис детства // Вопросы психологии. 1992. № 3–4. С. 7–13.

References:
1. Burmenskaya B.V., Karabanova O.A., Liders A.G. Vozrastno-psihologicheskoe konsul'tirovanie: problemy psihicheskogo razvitiya detej. M. : Izd-vo MGU, 1990. 136 р.
2. Ventcel' K.N. Teoriya svobodnogo vospitaniya i ideal'nyj detskij sad / Antologiya gumannoj pedagogiki. M. : Izdatel'skij Dom SH. Amonashvili, 1999. Р. 30–216.
3. Vygotskij L.S. Sobranie sochinenij v 6-ti tomah. T. 3. M. : Pedagogika, 1983. 365 р.
4. Ivanov A.V., Fotieva I.V., SHishin M.YU. Skrizhali metaistorii. Tvorcy i stupeni duhovno-ekologicheskoj civilizacii. Barnaul, 2006. 638 р.
5. Karabanova O.A. Igra v korrekcii psihicheskogo razvitiya rebenka. M. : RPA, 1997. 190 р.
6. Kudryavcev V.T Issledovanie detskogo razvitiya na rubezhe stoletij // Voprosy psihologii. 2001. № 2. Р. 3–22.
7. Leont'ev A.N. Psihologicheskie voprosy soznatel'nosti ucheniya // Izbrannye psihologicheskie proizvedeniya v 2-h tomah. T. 1. M. : Pedagogika, 1983. Р. 348–380.
8. Martirosyan O.V. Teoriya svobodnogo vospitaniya v Rossii i za rubezhom // Vestnik TGPU. 2018. № 1(190). S. 59–64.
9. Mihajlova M.V. Pedagogicheskie idei Ellen Kej i ih realizaciya v sovremennom obrazovanii : Dis. ... kand. ped. nauk : 13.00.01 CHeboksary, 2006
10. El'konin D. Krizis detstva // Voprosy psihologii. 1992. № 3–4. S. 7–13.
Published
2019-06-30
How to Cite
1. Povstyan L. DETOCENTRIC APPROACH AS A HUMANISTIC PARADIGM OF MODERN PSYCHOLOGICAL SUPPORT FOR DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL OPPORTUNITIES // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2019. Vol. 1. № 2. P. 52-58. URL: http://bppasu.ru/article/view/6123.