ARTISTIC-PRODUCTIVE ACTIVITY AS A MEANS OF SPIRITUAL AND MORAL DEVELOPMENT OF CHILDREN

  • Наталия Васильева Email: vasileva@mail.ru
Keywords: spiritual and moral development of children of preschool age, interdisciplinary approach, Orthodox culture, artistic and productive activities of children and adults.

Abstract

The article is devoted to the influence of Orthodoxy on the spiritual and moral development of children of preschool age. The experience of the municipal budgetary institution of additional education of children in Tambov to solve the problem of spiritual and moral education of children and youth is presented. The novelty of the presented project consists in an attempt to implement an interdisciplinary approach that ensures pupils' perception of a holistic picture of the world; in the idea of creating a unified system of interaction between teachers, children and parents, allowing diversified development of preschoolers through the basics of Orthodox and folk culture: through acquaintance of students with the basics of Orthodox culture, Orthodox etiquette, with the history of major holidays, with preserved patterns, through excursions to Orthodox churches in Tambov , visiting exhibitions of masters of the Tambov icon-painting school, holidays in the existing convent, communication with clergymen. A mandatory condition for the implementation of the project is the joint participation of parents in the preparation or performance of a new “creative product”. The dynamics of motivational changes, the evaluation of the products of children's creative activity give grounds to state that the selected forms and content of the project’s activities proved to be effective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Акутина С.П., Николина В.В. Взаимодействие педагогов и родителей в процессе воспитания духовно-нравственных ценностей старшеклассников // Инновационные проекты и программы в образовании. 2011. № 3. С. 33
2. В доме Отца моего: сборник статей о роли христианской семьи в религиозном воспитании ребенка. М. : Храм Трех Святителей на Кулишках,, 2001. 304 с.
3. Захарченко М.В. Духовно-нравственное воспитание в современной школе: смысл, значение и механизмы реализации // Духовно-нравственное воспитание в современной школе: концептуальные и методические аспекты : сборник статей по итогам Международной конференции «Проблемы духовно-нравственного воспитания в современной школе» / под ред. А.О. Кравцова. Спб., 2014. 6 ноября. С. 8–12.
4. Концепция молодежного служения Русской православной церкви. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://pravoslavmolodezh.ru/
5. Прекрасный Божий Мир (пособие по церковной катехизации). М. : Изд-е Московского Свято-Данилова монастыря и Миссионерского отдела Элладской православной церкви, 1996. 192 с.
6. Прокопенко А.В. Значение православных ценностей в современной системе воспитания // Вестник Белгородского института развития образования. № 2 (8). 2018. С. 123–127.
References:

1. Akutina S.P.. Nikolina V.V. Vzaimodeystviye pedagogov i roditeley v protsesse vospitaniya dukhovno-nravstvennykh tsennostey starsheklassnikov // Innovatsionnyye proyekty i programmy v obrazovanii. 2011. № 3. Р. 33.
2. V dome Ottsa moyego: sbornik statey o roli khristianskoy semi v religioznom vospitanii rebenka. M. : Khram Trekh Svyatiteley na Kulishkakh.. 2001. 304 р.
3. Zakharchenko M.V. Dukhovno-nravstvennoye vospitaniye v sovremennoy shkole: smysl. znacheniye i mekhanizmy realizatsii // Dukhovno-nravstvennoye vospitaniye v sovremennoy shkole: kontseptualnyye i metodicheskiye aspekty : sbornik statey po itogam Mezhdunarodnoy konferentsii «Problemy dukhovno-nravstvennogo vospitaniya v sovremennoy shkole» / pod red. A.O. Kravtsova. Spb.. 2014. 6 noyabrya. Р. 8–12.
4. Kontseptsiya molodezhnogo sluzheniya Russkoy pravoslavnoy tserkvi. [Elektronnyy resurs]. Rezhim dostupa: https://pravoslavmolodezh.ru/
5. Prekrasnyy Bozhiy Mir (posobiye po tserkovnoy katekhizatsii). M. : Izd-e Moskovskogo Svyato-Danilova monastyrya i Missionerskogo otdela Elladskoy pravoslavnoy tserkvi. 1996. 192 р.
6. Prokopenko A.V. Znacheniye pravoslavnykh tsennostey v sovremennoy sisteme vospitaniya // Vestnik Belgorodskogo instituta razvitiya obrazovaniya. № 2 (8). 2018. Р. 123–127.
Published
2019-04-01
How to Cite
1. Васильева Н. ARTISTIC-PRODUCTIVE ACTIVITY AS A MEANS OF SPIRITUAL AND MORAL DEVELOPMENT OF CHILDREN // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2019. № 1. P. 25-33. URL: http://bppasu.ru/article/view/5397.