AS STRUCTURAL COMPONENTS SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL ADAPTATION OF COURSES OF YOUNGER COURSES OF MILITARY UNIVERSITY
Abstract
In this paper, the features of the socio-psychological adaptation of the cadets of the initial courses to the conditions of the military high school are examined. Self-esteem and interpersonal communication are identified as structural components of the socio-psychological adaptation of cadets. First- and second- year students took part in the studyDownloads
References
Алимбаева Б.Ш., Маленова А.Ю. Особенности социально-психологической адаптации курсантов к условиям обучения в военном вузе // Вестник Омского университета. Серия «Психология». Омск : ОмГУ им. Достоевского. 2016. № 2. С. 12-22.
Алимбаева Б.Ш., Шабышева Ю.Е. Влияние самооценки и межличностного общения на социально-психологическую адаптацию курсантов младших курсов военного вуза // Психолого-педагогические исследования в Сибири: сб. тр. преподавателей и студ. фак-та психологии и педагогики. Омск : ОмГПУ, 2016. № 2. С. 152-154.
Будко Д.Ю. Динамика и особенности психологической адаптации курсантов военно-медицинского вуза в процессе обучения : Автореф. дисс. … канд. психол. наук. СПб., 2009. 17 с.
Васильева С.В. Адаптация студентов к вузам с различными условиями обучения [Электронный ресурс] // Психолого-педагогические проблемы развития личности в современных условиях: психология и педагогика в обществен. практике. Сбор. научных трудов. СПб. : Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2000. – URL: http://humanpsy.ru/vasilieva (дата обращения 11.03.2016).
Добряк С.Ю. Динамика психологической адаптации курсантов на первом и втором году обучения в военном вузе : Дис. … канд. психол. наук. СПб., 2004. 202 с.
Красноголова Е.О. Особенности адаптации первокурсника военного вуза. Личность курсанта: психологические особенности бытия: материалы Междунар. науч.-практ. конф. Краснодар : ВУНЦ ВВС «ВВА», Кубанский гос. ун-т, 2012. С. 104-107.
Кузнецова Л.Э., Элпис Н.В. Психологические условия оптимизации социально-психологической адаптации студентов к учебной деятельности // Молодой ученый. 2015. № 9. С. 1259-1261.
Лазукин В.Ф. Проблема адаптации курсантов в процессе обучения в военном вузе // Военная мысль. 2007. № 8. С. 54-62.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).