ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ НАПРАВЛЕННОСТЬ ОБРАЗОВАНИЯ АСПИРАНТОВ
Abstract
Аннотация. Автор рассматривает образование аспирантов в отличие от их подготовки как способ вхождения в культуру; раскрывает особенности педагогической деятельности преподавателя высшей школы и специфику педагогической составляющей в содержании образования аспирантов. В статье показана динамика целевых ориентиров подготовки научно-педагогических кадров в России. Предлагаются условия становления профессионального образа мира будущих вузовских преподавателей и авторский опыт организации обучения аспирантов в русле гуманитарной практики.
Abstract. The author considers the education of graduate students in contrast to their training as a way of entering into the culture; reveals the peculiarities of pedagogical activity of teacher of high school and the specifics of the pedagogical component in the content of education graduate students. The article shows the dynamics of targets of training scientific-pedagogical personnel in Russia. Offered conditions of formation of professional image of the world of future University teachers and field experience training graduate students in line with humanitarian practices.
Ключевые слова: образование научно-педагогических кадров, педагогика понимания, гуманитарная практика.
Keywords: education teaching staff, pedagogy of understanding of humanitarian practice.
Downloads
References
Список литературы:
Гессен С.И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию. – М.: Школа-Пресс, 1995. – 448 с.
Зинченко В.П. Аффект и интеллект в образовании. – М.: Тривола, 1995. – 64 с.
Роботова А.С. Проблема гуманитарного смысла современных лекционных занятий в высшей школе // Человек и образование – 2007. - № 10-11. – С. 49-55.
Сенько Ю.В. Гуманитарные основы педагогического образования. – М.: Изд-во МПСУ, 2015. – 252 с.
Фроловская М.Н. Становление профессионального образа мира педагога в классическом университете // Вестник Московского университета. Серия 20: Педагогическое образование. - 2009. - № 1. - С. 82-92.
Фроловская М.Н. Педагогика понимания в высшей школе: монография. – Барнаул: Изд-во Алт. гос. ун-та, 2013. – 256 с.
Фроловская М.Н. Педагогическое образование в герменевтическом круге // Педагогика. – 2016. - № 6. – С. 26-34.
Фроловская М.Н. Гуманитарная практика построения понятийного аппарата педагогики // Профессиональное образование в современном мире. - 2013. - № 1. - С. 82-87.
Фроловская М.Н. Педагогическое образование в герменевтическом круге // Педагогика. – 2016. - № 6. – С. 26-34.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).