РЕАЛИЗАЦИЯ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА В ЭКОНОМИЧЕСКОМ ОБРАЗОВАНИИ
Abstract
Аннотация. В данной статье рассматривается проблема повышения качества профессиональной подготовки будущих специалистов экономического профиля на основе компетентностного подхода в обучении, актуализируется необходимость к его обращению в современной высшей школе, формулируются существующие противоречия в подготовке выпускников экономических дисциплин, анализируется понятие «компетенция» с различных точек зрения, приводятся примеры реализации гуманитарных практик в вузе, раскрывается сущность различных подходов к оценке качества.
Abstract. This article considers the problem of improving the quality of professional training of future specialists of economic profile on the basis of competence approach in education, actualizarea the need to its appeal to the modern higher school and formulates the contradictions in the training of graduates in economic disciplines, examines the concept of "competence" from different points of view, examples of humanitarian practice at the University, reveals the essence of the different approaches to quality assessment.
Ключевые слова: модернизация профессионального образования, компетентностный подход, активные методы взаимодействия.
Keywords: modernization of vocational education, competence-based approach, active methods of interaction.
Downloads
References
Список литературы:
Государственная программа развития технического и профессионального образования на 2008-2012 годы.
Педагогическая наука и ее методология в контексте современности: Сборник научных статей / Под ред. В.В. Краевского, В.М. Полонского. – М.: 2001. – 445 с.
Назарова О.Г. Экономическая компетентность как структурная единица экономической культуры // Гуманизация образования. — 2008. — № 5. — С. 149-153.
Широбокова С.Н., Хашиева JI.H. Разработка информационных моделей экономических систем с использованием унифицированного языка моделирования UML: Учеб. Пособие / РГЭУ «РИНХ».- Ростов-н/Д, 2002-144 с.
Фроловская М.Н. Педагогика понимания в высшей школе: монография. – Барнаул: Изд-во Алт. гос. ун-та, 2013. – 256 с.
Фроловская М.Н. Становление профессионального образа мира педагога в классическом университете // Вестник Московского университете. Серия 20. Педагогическое образование. – 2009. - № 1. – С. 82-92.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).