ЦЕННОСТНО-СМЫСЛОВАЯ СФЕРА ДЕЛИНКВЕНТНОЙ ЛИЧНОСТИ В КОНТЕКСТЕ СФОРМИРОВАННОСТИ ФУНКЦИЙ ПРОГРАММИРОВАНИЯ И КОНТРОЛЯ
Abstract
Аннотация. В статье представлены результаты эмпирического исследования ценностно-смысловой сферы делинквентной личности в контексте сформированности функций программирования и контроля. Выделены основные нейропсихологические синдромы, свойственные для лиц, совершивших особо тяжкие преступления и характерные для них особенности ценностно-смысловой сферы.
Abstract. The article presents the results of the empirical study of the value-semantic sphere of the delinquent personality in the context of formed programming and control functions. The study identified the main neuropsychological syndromes peculiar for the persons who have committed especially grave crimes and the specific features typical of their value-semantic sphere.
Ключевые слова: ценностно-смысловая сфера, делинквентная личность, функции программирования и контроля, нейропсихологические синдромы, особо тяжкие преступления.
Key words: value-semantic sphere, delinquent personality, programming and control functions, neuropsychological syndromes, especially grave crimes.
Downloads
References
Библиографический список
Бочкарева Г.Г. Психологическая характеристика мотивационной сферы подростков -правонарушителей // Изучение мотивации поведения детей и подростков / Под ред. Л.И. Божович, Л.В. Благонадежной. - М.: Педагогика, 1972. - С. 259-350.
Кудрявцев И.А., Сафуанов Д.С., Васильева Ю.А. Особенности регуляции деятельности психопатических личностей смысловыми (мотивационными) установками. // Журнал невропатологии и психиатрии им. С.С. Корсакова. - 1985. - № 12. - С. 1837-1842.
Кудрявцев В.Н. Причинность в криминологии. - М.: Юридическая литература, 1968. - 175 с.
Леонтьев Д.А. Структурная организация смысловой сферы личности: Дисс… канд. психол. наук. - М., 1987. - 249 с.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).