МЕТОДИКА ИССЛЕДОВАНИЯ ПРОБЛЕМЫ ПРИМЕНЕНИЯ МЕДИАОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКЕ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ
Abstract
Аннотация: В статье раскрыто методика организации исследования проблемы применения медиаобразовательных технологий в профессиональной подготовке будущих учителей. Предусмотрено осуществление теоретического анализа исследуемой проблемы, методологических основ, исторического опыта и современного состояния применения медиаобразовательных технологий в профессиональной подготовке будущих учителей. Обоснованно гипотезу исследования; подробно проанализировано опытно-экспериментальную работу. Важное значение в процессе исследования, предоставлялось созданию педагогических условий применения медиаобразовательных технологий в профессиональной подготовке будущих учителей с целью повышения уровня их медиаграмотности. Доказано, что повышение уровня медиаграмотности студентов педагогических высших учебных заведений обеспечивается благодаря системному применению учебно-познавательных медиатекстов.
Abstract: In the article was discovered the method of organization of the research problems of application of media education technologies in the training of future teachers. There are theoretical analysis of the implementation of the research problem, methodological foundations, historical experience and current state of the use of media educational technologies in the professional training of future teachers. The hypothesis of the study was grounded, and the experimental work was analyzed in detail. The great attention in the process of the research was paid to creation of pedagogical conditions for using of media educational technologies in the professional training of future teachers in order to increase their level of media literacy. It was improved that increasing the level of media literacy of students from the pedagogical higher educational institutions is ensured by the application of the system of training and educational media texts.
Ключевые слова: методика исследования, профессиональная подготовка, медиаобразовательные технологии, медиаграмотность, будущие учителя.
Keywords: methods of research, training, media-educational technologies media literacy, future teachers.
Downloads
References
Список литературы:
Алексюк А. М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія : підручник. – К. : Либідь, 1998. – 560 с.
Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження : методологічні поради молодим науковцям. – Вінниця : ДОВ “Вінниця”, 2008. – 278 с.
Гончаренко С. У. Педагогічні закони, закономірності, принципи. Сучасне тлумачення. – Рівне : Волинські обереги, 2012. – 192 с.
Краєвский В. В. Методология педагогического исследования: пособие для педагога-исследователя. – Самара : Изд-тво “Сам ГПІ”, 1994. – 165 с.
Кремень В. Г. Освіта і наука України: шляхи модернізації (факти, роздуми, перспективи.). – К., 2003. – 215 с.
Крушельницька О. В. Методологія та організація наукових досліджень : [навч. посібник]. – К. : Кондор, 2003. – 192 с.
Курлянд З. Н. Педагогіка вищої школи. – К. : Знання, 2005. – 399 c.
Педагогіка вищої школи : [навч. посібник] / [І. О. Бартенєва, І. М. Богданова, І. В. Бужина та ін.] ; під. заг. ред. З. Н. Курлянд. – [3-тє вид.]. – К. : Знання, 2007. – 495 с.
Лекции по педагогике. Сущность и структура целостного педагогического процесса. [Электронный ресурс]. Режим доступа. –http://www.studfiles.ru/preview/3536426/.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).