ЭМОЦИОНАЛЬНОЕ ЗДОРОВЬЕ УЧАЩИХСЯ В УСЛОВИЯХ СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА
Abstract
Аннотация. В статье представлены результаты экспериментальных материалов, касающиеся эмоционального здоровья учащихся в условиях современного образовательного процесса. Показано, что состояние российской школы по данной проблеме (эмоционального здоровья учащихся) вызывает тревогу, «психо-физиологическая плата» за обучение высока и приводит к нарушению не только физического, но и психического здоровья. Использование различных методик и проведение многофакторного анализа позволило выявить, что большинство показателей эмоционального здоровья учащихся зависят от возраста и пола обследуемых. Анализ зависимости уровня подростковой тревожности от стилей детско-родительских взаимоотношений показал, что отсутствие позитивного эмоционального отношения со стороны родителей определяет высокую тревожность у подростка. Составлен социально-психологический портрет подростка (интересы, мнения, взгляды, осведомленность, установки, отношение к социальным проблемам), который окажет наиболее эффективную помощь при разработке методических рекомендаций для профилактической работы в школе.
Ключевые слова: образовательный процесс, эмоциональное здоровье, тревожность, детско-родительские взаимоотношения, подростки, профилактическая работа.
Abstract: In the article are represented the results of experimental materials, of concerning themselves the emotional health students under the conditions for contemporary educational process. It is shown that the state of Russian school for this problem (emotional health of students) causes anxiety, “psychophysiological pay” for the instruction is high and leads to the disturbance not only of physical, but also mental health. The use of different procedures and conducting multifactor analysis made it possible to reveal, that the majority of the indices of the emotional health of students depend on age and sex of those investigated. The analysis of dependence of the level of teenage anxiety on the styles of children's- parental interrelations showed that the absence of positive emotional relation from the side of parents determines high anxiety in adolescent. The sociopsychological portrait of the adolescent (interests, opinion, views, information, installation, relation to the social problems), who will render most effective assistance with the development of systematic recommendations for the preventive work in the school, is comprised.
Keywords: educational process, emotional health, anxiety, children's- parental interrelations, adolescents, preventive work.
Downloads
References
Список литературы:
Абаскалова, Н.П. Системный подход к формированию здорового образа жизни субъектов образовательного процесса «школа-ВУЗ»: Монография. - Новосибирск: НГПУ, 2001. – 325 с.
Абаскалова Н.П. Проблемы воспитания, образования и здоровья // Здоровьесберегающее образование. - 2014. - № 2 (38) .- С. 88-91.
Абаскалова Н.П., Зверкова А.Ю., Казин Э.М. Методологические подходы к реализации педагогики здоровья в контексте действующих ФГОС //Валеология, - 2015. - № 2.- С. 34-42.
Абаскалова Н. П., Р. И. Айзман, А. Ю. Зверкова и др. Технология организации и проведения социально значимых мероприятий, направленных на пропаганду здорового образа жизни. - Новосибирск: НГПУ, 2014. -112 с.
Казин Э.М., Шинкаренко А.С., Абаскалова Н.П. Корректирование процесса формирования безопасного и здорового образа жизни обучающихся основной школы: методические рекомендации. - Новокузнецк, 2015. - 71с.
Казин Э. М., Шинкаренко А. С., Кошко Н. Н., Абаскалова Н. П., и др. Особенности организации преподавания основ безопасного и здорового образа жизни с учетом типа исходного вегетативного тонуса школьников // Вестник Кемеровского государственного университета. - 2014.- № 2 (58).- С. 14-22.
Ольшанский В.Б. Психология практикам: учителям, родителям и руководителям. - М., 1996. - 264 с.
Психолого-педагогические и физиологические базовые основания решения проблем адаптации, здоровья и развития субъектов образования: методическое пособие/ под общ. ред. Э.М. Казина, Н.П. Абаскаловой, Н.Э. Касаткиной и др.- Кемерово: Изд-во КРИПКиРО, 2016. – 165 с.
Щедрина А.Г. Научные основы формирования здорового образа жизни детей и подростков.- Новосибирск: Сибирский центр деловых технологий, 2014. - 223 с.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).