THE AUTONOMY OF ADOLESCENTS: A COMPARATIVE ANALYSIS OF PSYCHOLOGICAL INDEPENDENCE ACROSS VARYING LEVELS
УДК 159.9
Abstract
This article is dedicated to the examination of the contemporary psychological phenomenon of "independence." The primary objective of this study was to identify the psychological traits associated with adolescents exhibiting both high and low levels of independence development. The research sample comprised 60 students, aged 14 to 16, evenly divided between 30 boys and 30 girls. Data were collected utilizing the "Questionnaire of Autonomy" developed by O.A. Karabanova and N.N. Poskrebysheva, as well as the "Self-Assessment Test" by S.A. Budassi. A comprehensive mathematical and statistical analysis, employing the Mann-Whitney U test and Student's t-test, revealed significant differences in the autonomy components between subjects with varying levels of independence development. Furthermore, a direct correlation was established between the general autonomy and cognitive autonomy scales and the self-esteem of adolescents. The findings of this study hold potential for informing the development of individualized educational pathways within the framework of psychological and pedagogical support aimed at fostering students' personal self-determination.
Downloads
References
Горлова Н.В. Разрешение конфликтов автономии: подход к исследованию личностной автономии подростков // Национальный психологический журнал. 2019. № 1(33). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razreshenie-konfliktov-avtonomii-podhod-k-issledovaniyu-lichnostnoy-avtonomii-podrostkov
Доронцова О.А. Потенциал системы межличностного взаимодействия в процессе формирования автономии подростков // Национальный психологический журнал. 2015. № 4(20). С. 111–118.
Доронцова О.А. Психолого-педагогические детерминанты развития автономии подростков в образовательном процессе: дис. … канд. пс. наук. Смоленск : Смоленский государственный университет, 2019. 258 с.
Дроздикова-Зарипова А.Р., Латыпов Н.Р., Соколова Н.Л., Хусаинова Р.Р. Позитивная Я–концепция подростков, воспитывающихся в приемных семьях: условия формирования // Перспективы науки и образования. 2023. № 3 (63). С. 506–520.
Жихарева Л.В., Кольчик Е.Ю. Психологическая суверенность подростков в контексте детско-родительских отношений // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Социология. Педагогика. Психология. 2024. №3 (76). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/psihologicheskaya-suverennost-podrostkov-v-kontekste-detsko-roditelskih-otnosheniy
Круглова Н.Ф. Психологические особенности саморегуляции подростков в учебной деятельности // Психологический журнал. 1994. Т. 15, № 2. С. 66–74.
Магомедова М. Феномен автономии личности в возрастной психологии // Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. 2022. № 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/fenomen-avtonomii-lichnosti-v-vozrastnoy-psihologii
Нартова-Бочавер С.К. Психология суверенности: десять лет спустя. М. : Смысл, 2025. 200 с.
Поскребышева Н.Н., Бабкина А.Ю. Семейные факторы развития автономии и сепарационных процессов у подростков // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2020. № 3. С. 120–146. https://doi.org/ 10.11621/vsp.2020.03.06
Фопель К. Как научить детей сотрудничать? Ч. 1–4. М. : Генезис, 2006. 542 с.
Шинина Т.В., Морозова И.Г. Подростки и пандемия: профиль самостоятельности // Психологические исследования. 2021. Т. № 14 (80). URL: https://doi.org/10.54359/ps.v14i80.111
References:
Gorlova N.V. Razreshenie konfliktov avtonomii: podhod k issledovaniju lichnostnoj avtonomii podrostkov. Nacional'nyj psihologicheskij zhurnal. 2019. No 1(33). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razreshenie-konfliktov-avtonomii-podhod-k-issledovaniyu-lichnostnoy-avto/nomii-podrostkov
Doroncova O.A. Potencial sistemy mezhlichnostnogo vzaimodejstvija v processe formirovanija avtonomii podrostkov. Nacional'nyj psihologicheskij zhurnal. 2015. No 4(20). P. 111–118.
Doroncova O.A. Psihologo–pedagogicheskie determinanty razvitija avtonomii podrostkov v obrazovatel'nom processe: diss… kand. ps. nauk. Smolensk : FGBOU VO «Smolenskij gosudarstvennyj universitet», 2019. 258 p.
Drozdikova–Zaripova A.R., Latypov N. R., Sokolova N. L., Husainova R. R. Pozitivnaja Ja–koncepcija podrostkov, vospityvajushhihsja v priemnyh sem'jah: uslovija formirovanija. Perspektivy nauki i obrazovanija. 2023. No 3 (63). P. 506–520.
Zhihareva L. V., Kol'chik E. Ju. Psihologicheskaja suverennost' podrostkov v kontekste detsko-roditel'skih otnoshenij. Uchenye zapiski Krymskogo federal'nogo universiteta imeni V. I. Vernadskogo. Sociologija. Pedagogika. Psihologija. 2024. № 3(76). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/psihologicheskaya-suverennost-podrostkov-v-kontekste-detsko-roditelskih-otnosheniy
Kruglova N.F. Psihologicheskie osobennosti samoreguljacii podrostkov v uchebnoj dejatel'nosti. Psihologicheskij zhurnal. 1994. Vol. 15, No 2. P. 66–74.
Magomedova M. Fenomen avtonomii lichnosti v vozrastnoj psihologii. Vestnik LGU im. A.S. Pushkina. 2022. No 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/fenomen-avtonomii-lichnosti-v-vozrastnoy-psihologii
Nartova–Bochaver S.K. Psihologija suverennosti: desjat' let spustja. Moscow : Smysl, 2025. 200 p.
Poskrebysheva N.N., Babkina A. Ju. Semejnye faktory razvitija avtonomii i separacionnyh processov u podrostkov. Vestnik Moskovskogo universiteta. Serija 14. Psihologija. 2020. No 3. P. 120–146. https://doi.org/ 10.11621/vsp.2020.03.06
Fopel' K. Kak nauchit' detej sotrudnichat'? Ch. 1–4. Moscow : Genezis, 2006. 542 p.
Shinina T.V., Morozova I.G. Podrostki i pandemija: profil' samostojatel'nosti. Psihologicheskie issledovanija. 2021. Vol. No 14 (80). URL: https://doi.org/10.54359/ps.v14i80.111
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).