ANALYSIS OF THE CONCEPTS «SOCIAL INCLUSION» AND «RESPONSIBILITY» AND THEIR RELATIONSHIP IN ONTOGENESIS
УДК 159.9
Abstract
Age periods of ontogenesis are characterized by different social development situations, leading activities and mental new formations. As an individual grows up, the requirements of society expand, which must be observed and bear responsibility. Responsibility as a personal quality contributes to compliance with the norms and rules of society. In a situation of non-compliance with the requirements of society, the individual may be excluded from social groups, thereby the social inclusion of the individual will be minimized. The purpose of the study is to determine the connection between social inclusion and responsibility in ontogenesis. The methods of scientific research are the analysis of the definitions of “social inclusion” and “responsibility”, the synthesis of the components of social inclusion and responsibility, the formalization of the scheme of social inclusion and responsibility in ontogenesis. The connection between social inclusion and personal responsibility is outlined, common components are identified: motivational, cognitive, performance, behavioral, value and empathy. A scheme has been developed for the connection between social inclusion through the media and society and responsibility in the family, educational and professional spheres of activity.
Downloads
References
Алферова Н.И., Бехтер А.А. Представление о будущем у младших школьников в современных условиях // Экопсихологические исследования – 6: экология детства и психология устойчивого развития. 2020. № 6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/predstavlenie-o-buduschem-u-mladshih-shkolnikov-v-sovremennyh-usloviyah
Бабанова Е.В., Буянова С.М., Камнева Е.В., Пряжников Н.С. Имитации личной и профессиональной ответственности в условиях директивных предписаний // ОмГУ. 2020. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/imitatsii-lichnoy-i-professionalnoy-otvetstvennosti-v-usloviyah-direktivnyh-predpisaniy
Елизаров С.Г. Развивающая социальная среда как условие формирования субъектности подростков, оказавшихся в трудной жизненной ситуации // Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. 2020. № 3. С. 179–185.
Елизаров С. Г. Особенности включения личности подростков поколения z в группы членства различных видов // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2020. № 3(55). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-vklyucheniya-lichnosti-podrostkov-pokoleniya-z-v-gruppy-chlenstva-razlichnyh-vidov
Конюхов Н.И. Прикладные аспекты современной психологии: термины, законы, концепции, методы. Справочное издание. М, 1992. 132 с. URL: https://www.phantastike.com/common_psychology/aspects/html/
Макаренко А.С. Педагогические сочинения: в 8-ми т. Т. 1. М. : Педагогика, 1983. 368 с.
Мясищев В.Н. Психология отношений: избранные психологические труды. М. : Институт практической психологии, 1998. 368 с.
Перевозный А.В. Ответственность как качество личности: сущность, формирование, значение // Известия Саратовского университета. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2021. Т. 21, вып. 1. С. 101–105.
Прядеин В. П. Половозрастные особенности ответственности личности. Екатеринбург: Урал. гос. проф.-пед. ун-т, 1998. 292 с.
Прядеин В.П. Понятия ответственности, исполнительности, воли как объекты психолого-педагогического исследования // Научный диалог. 2012. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ponyatiya-otvetstvennosti-ispolnitelnosti-voli-kak-obekty-psihologo-pedagogicheskogo-issledovaniya
Свенцицкий А.Л. Краткий психологический словарь. М. : Проспект, 2020. 512 с.
Смирнова А.Р. Ответственность как высшая психическая функция личности (на примере концепции Л. С. Выготского) // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. № 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/otvetstvennost-kak-vysshaya-psihicheskaya-funktsiya-lichnosti-na-primere-kontseptsii-l-s-vygotskogo
Тихонова Н.Е. Социальный капитал как фактор неравенства // Общественные науки и современность. 2004. № 4. С. 24–35.
Тугаринов В.П. Избранные философские труды. Л. : Ленинградский университет, 1988. 344 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла. М. : Прогресс, 2022. 369 с.
References:
Alferova N.I., Behter A.A. Predstavlenie o budushhem u mladshih shkol'nikov v sovremennyh uslovijah. Jekopsihologicheskie issledovanija – 6: jekologija detstva i psihologija ustojchivogo razvitija. 2020. No 6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/predstavlenie-o-buduschem-u-mladshih-shkolnikov-v-sovremennyh-usloviyah
Babanova E.V., Bujanova S.M., Kamneva E.V., Prjazhnikov N.S. Imitacii lichnoj i professional'noj otvetstvennosti v uslovijah direktivnyh predpisanij. OmGU. 2020. No 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/imitatsii-lichnoy-i-professionalnoy-otvetstvennosti-v-usloviyah-direktivnyh-predpisaniy
Elizarov S.G. Razvivajushhaja social'naja sreda kak uslovie formirovanija sub#ektnosti podrostkov, okazavshihsja v trudnoj zhiznennoj situacii. Gercenovskie chtenija: psihologicheskie issledovanija v obrazovanii. 2020. No 3. P. 179–185.
Elizarov S. G. Osobennosti vkljuchenija lichnosti podrostkov pokolenija z v gruppy chlenstva razlichnyh vidov. Uchenye zapiski. Jelektronnyj nauchnyj zhurnal Kurskogo gosudarstvennogo universiteta. 2020. No 3(55). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-vklyucheniya-lichnosti-podrostkov-pokoleniya-z-v-gruppy-chlenstva-razlichnyh-vidov
Konjuhov N.I. Prikladnye aspekty sovremennoj psihologii: terminy, zakony, koncepcii, metody. Spravochnoe izdanie. M, 1992. 132 p. URL: https://www.phantastike.com/common_psychology/aspects/html/
Makarenko A.S. Pedagogicheskie sochinenija: v 8-mi t. Vol. 1. M. : Pedagogika, 1983. 368 p.
Mjasishhev V.N. Psihologija otnoshenij: izbrannye psihologicheskie trudy. M. : Institut prakticheskoj psihologii, 1998. 368 p.
Perevoznyj A.V. Otvetstvennost' kak kachestvo lichnosti: sushhnost', formirovanie, znachenie. Izvestija Saratovskogo universiteta. Serija: Filosofija. Psihologija. Pedagogika. 2021. Vol. 21, No. 1. P. 101–105.
Prjadein V. P. Polovozrastnye osobennosti otvetstvennosti lichnosti. Ekaterinburg: Ural. gos. prof.-ped. un-t, 1998. 292 p.
Prjadein V.P. Ponjatija otvetstvennosti, ispolnitel'nosti, voli kak ob#ekty psihologo-pedagogicheskogo issledovanija. Nauchnyj dialog. 2012. No 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ponyatiya-otvetstvennosti-ispolnitelnosti-voli-kak-obekty-psihologo-pedagogicheskogo-issledovaniya
Svencickij A.L. Kratkij psihologicheskij slovar'. M. : Prospekt, 2020. 512 p.
Smirnova A.R. Otvetstvennost' kak vysshaja psihicheskaja funkcija lichnosti (na primere koncepcii L. S. Vygotskogo). Mir nauki. Pedagogika i psihologija. 2020. No 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/otvetstvennost-kak-vysshaya-psihicheskaya-funktsiya-lichnosti-na-primere-kontseptsii-l-s-vygotskogo
Tihonova N.E. Social'nyj kapital kak faktor neravenstva. Obshhestvennye nauki i sovremennost'. 2004. No 4. P. 24–35.
Tugarinov V.P. Izbrannye filosofskie trudy. L. : Leningradskij universitet, 1988. 344 p.
Frankl V. Chelovek v poiskah smysla. M. : Progress, 2022. 369 p.
Copyright (c) 2024 Анна Руслановна Смирнова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).