ADAPTATION PROGRESS OF INTERNATIONAL STUDENTS AT A MEDICAL UNIVERSITY
УДК 378.4
Abstract
Izhevsk State Medical Academy routinely welcomes large cohorts of foreign students for their education. To ensure the educational process is effective, it is crucial to establish conditions that foster the successful adaptation of all students. This necessitates the establishment and consistent use of standardized tools for providing information, administrative guidance, and psychological support to students. This article examines the evolving adaptation of foreign students at various intervals. The findings indicate that with increasing experience in supporting the adaptation of foreign students over the years, there is a noticeable enhancement in their psychological adjustment and integration into communication processes. Concurrently, students' expectations, both realistic and unrealistic, tend to grow. The article delves into overarching trends, factors contributing to student satisfaction and dissatisfaction across different academic years. By the conclusion of the first semester, a majority of students have achieved stable adaptation.
Downloads
References
Главатских О.Б., Корецкий В.П., Пушина Н.Н., Троянская А.И. Особенности мотивации работников в процессе многоуровневой адаптации // Глобальный научный потенциал. 2022. № 3 (132). С. 256–258.
Горбунова Е.В. Адаптация студентов первого-третьего курсов бакалавриата/специалитета к университетской жизни // Universitas. 2013. Т. 1. № 1.С. 48–64.
Епанчинцев М.Ю., Дубовкин С.В., Донгаузер Е.В. Методика «Обучение служением» как средство воспитательной работы со студентами-медиками в условиях цифровой трансформации системы образования // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета. 2023. Т. 5. № 4. С. 1–14.URL: http://bppasu.ru/article/view/14487
Жаранова К.А., Буздалова Н.В. Добровольческая деятельность как средство адаптации студентов в профессиональной сфере в условиях среднего профессионального образования. 2023. Т. 5. № 4. С. 15–24.URL: http://bppasu.ru/article/view/14488
Кайгородова Н.З. Реализация принципов природо-культуросообразности в контексте педагогики здоровья в ходе подготовки будущих учителей в классическом университете // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета. 2022. Т. 4. № 3. С. 28–38. URL: http://bppasu.ru/article/view/11894
Рябиченко Т.А., Лебедева Н.М. Взаимная аккультурация мигрантов и принимающего населения в центральной России // Межкультурные отношения на постсоветском пространстве / под общ. ред. Н.М. Лебедевой. М.: Менеджер, 2017. С. 57–81.
Троянская А.И. Вариативность оценок конфликта межкультурной адаптации: опыт анализа кейса //Социально-психологическая адаптация мигрантов в современном мире / отв. ред. В.В. Константинов. М.: Перо, 2018. С. 378–386.
Троянская А.И., Йадав П.Р., Сингх А. Адаптация индийских студентов в условиях обучения в медицинском вузе в России // Актуальные вопросы современного медицинского образования. Материалы 1 Международной научно-практической конференции. Ижевск, 2020. С. 260–261.
Шамионов Р.М., Григорьева М.В., Гринина Е.С., Созонник А.В. Академическая адаптация студентов: разработка и валидизация новой методики // Психологическая наука и образование. 2022. Т. 27. № 2. С. 53–68.
Шамионов Р.М., Гринина Е.С. Характеристики академической адаптации обучающихся на разных уровнях образования в России // Перспективы науки и образования. 2021. № 4 (52). С. 370–380.
References:
Glavatskih O.B., Koreckij V.P., Pushina N.N., Trojanskaja A.I. Osobennosti motivacii rabotnikov v processe mnogourovnevoj adaptacii. Global'nyj nauchnyj potencial. 2022. No 3 (132). P. 256–258.
Gorbunova E.V. Adaptacija studentov pervogo-tret'ego kursov bakalavriata/specialiteta k universitetskoj zhizni. Universitas. 2013.Vol. 1. No 1. P. 48–64.
Epanchincev M.Ju., Dubovkin S.V., Dongauzer E.V. Metodika “Obuchenie sluzheniem» kak sredstvo vospitatel'noj raboty so studentami-medikami v uslovijah cifrovoj transformacii sistemy obrazovanija”. Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. 2023. Vol. 5. No 4. P. 1–14. Available from: http://bppasu.ru/article/view/14487
Zharanova K.A., Buzdalova N.V. Dobrovol'cheskaja dejatel'nost' kak sredstvo adaptacii studentov v professional'noj sfere v uslovijah srednego professional'nogo obrazovanija. 2023. Vol. 5. No 4. P. 15–24. Available from: http://bppasu.ru/article/view/14488
Kajgorodova N.Z. Realizacija principov prirodo-kul'turosoobraznosti v kontekste pedagogiki zdorov'ja v hode podgotovki budushhih uchitelej v klassicheskom universitete. Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. 2022. Vol. 4. No 3. P. 28–38. Available from: http://bppasu.ru/article/view/11894
Rjabichenko T.A., Lebedeva N.M. Vzaimnaja akkul'turacija migrantov i prinimajushhego naselenija v central'noj Rossii. Mezhkul'turnye otnoshenija na postsovetskom prostranstve / pod obshh. red. N.M. Lebedevoj. Moscow: Menedzher, 2017. P. 57–81.
Trojanskaja A.I. Variativnost' ocenok konflikta mezhkul'turnoj adaptacii: opyt analiza kejsa. Social'no-psihologicheskaja adaptacija migrantov v sovremennom mir. V.V. Konstantinov (Ed.). Moscow: Pero, 2018. P. 378–386.
Trojanskaja A.I., Jadav P.R., Singh A. Adaptacija indijskih studentov v uslovijah obuchenija v medicinskom vuze v Rossii. Aktual'nye voprosy sovremennogo medicinskogo obrazovanija. Proceed. I Int. Sc. Conf. Izhevsk, 2020. P. 260–261.
Shamionov R.M., Grigor'eva M.V., Grinina E.S., Sozonnik A.V. Akademicheskaja adaptacija studentov: razrabotka i validizacija novoj metodiki. Psihologicheskaja nauka i obrazovanie. 2022. Vol. 27. No 2. P. 53–68.
Shamionov R.M., Grinina E.S. Harakteristiki akademicheskoj adaptacii obuchajushhihsja na raznyh urovnjah obrazovanija v Rossii. Perspektivy nauki i obrazovanija. 2021. No 4 (52). P. 370–380.
Copyright (c) 2024 Анна Игоревна Троянская, Рават Жатин
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).