UNCOVERING LIFE-MEANING DETERMINANTS IN HIGH SCHOOL STUDENTS AMID PROLONGED EXPOSURE TO LIFE-THREATENING CONDITIONS: A CASE STUDY OF THE LUGANSK PEOPLE'S REPUBLIC

УДК 159.923

  • Irina A. Ralnikova Altai State University Email: irinaralnikova@yandex.ru
  • Marina V. Shamardina Altai State University Email: marav_sh@mail.ru
  • Natalya V. Kireeva Altai State University Email: natashakireeva50@gmail.com
Keywords: life meaning orientations, life meaning system, life meaning crisis, meaningfulness of life, life meaning, adolescence

Abstract

The pressing issue of shaping the life-meaning orientations of young individuals, particularly those experiencing threats to life and health, is paramount in the context of contemporary Russia. The aim is to identify the life-meaning determinants of high school students who have endured prolonged hostilities in the Lugansk People's Republic. Research methods encompass the test of life-meaning orientations (D.A. Leontyev), the methodology for ascertaining the system of life meanings (V.Yu. Kotlyakov), questionnaires on life-meaning crises (K.V. Karpinsky) and the meaning of life (V.E. Chudnovsky), along with the projective graphic technique “Tree” (K. Koch). Statistical methods like factor analysis and multiple regression analysis are employed. Risk factors associated with a crisis in meaning-life among high school students are identified, including a lack of life meaning, inadequate understanding of the past, present, and future, traumatic experiences, social-psychological maladjustment, and uncertainty in personal beliefs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Irina A. Ralnikova, Altai State University

Doctor of Psychology, Head of the Department of Social Psychology

Marina V. Shamardina , Altai State University

Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor of the Department of General and Applied Psychology

Natalya V. Kireeva, Altai State University

Psychologist at the psychological center “PSY – Contact”

References

Асмолов А.Г., Братусь Б.С., Зейгарник Б.В., Петровский В.А., Субботский Е.В., Хараш А.У. и Цветкова Л.С. О некоторых перспективах исследований смысловых образований личности // Вопросы психологии. 1979. № 3. С. 35–45.

Дарвиш О.Б., Холодкова О.Г. Смысложизненные ориентации и мотивация учебной деятельности студентов // Вестник Алтайского государственного педагогического университета. 2023. № 57. С. 60–65. DOI: https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-4-60-65.

Карпинский К.В. Смысложизненный кризис личности: феноменология, механизмы, закономерности: дис. … д-ра психол. наук. М., 2017. 563 с.

Колмогорова Л.С., Холодкова О.Г. Становление ценностно-смысловой сферы личности в юношеском возрасте. Барнаул : АлтГПУ, 2023. 192 с.

Колмогорова Л.С., Холодкова О.Г., Ральникова И.А., Шамардина М.В. Смысловые образования личности старшеклассников, проживающих в различных условиях новой российской действительности // Перспективы науки и образования. 2023. № 6 (66). С. 259–277. doi: 10.32744/pse.2023.6.15.

Котляков В.Ю. Методика «Система жизненных смыслов» // Вестник Кемеровского государственного университета, 2013. № 2. С. 148–153.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М. : Нобель Пресс, 2020. 130 с.

Леонтьев Д.А. Психология смысла: Природа, строение и динамика смысловой реальности. М. : Смысл, 2019. 584 с.

Фесенко П.П. Осмысленность жизни и психологическое благополучие личности: дис. … канд. психол. наук. М., 2005. 206 с.

Чудновский В.Э. Становление личности и проблема смысла жизни. М. : Изд-во Моск. соц.-пед. ин-та, 2006. 768 с.

References:

Asmolov A.G., Bratus' B.S., Zejgarnik B.V., Petrovskij V.A., Subbotskij E.V., Harash A.U. i Cvetkova L.S. O nekotoryh perspektivah issledovanij smyslovyh obrazovanij lichnosti. Voprosy psihologii. 1979. No 3. P. 35-45.

Darvish O.B., Holodkova O.G. Smyslozhiznennye orientacii i motivacija uchebnoj dejatel'nosti studentov. Vestnik Altajskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. 2023. No 57. P. 60-65. DOI: https://doi.org/10.37386/2413-4481-2023-4-60-65.

Karpinskij K.V. Smyslozhiznennyj krizis lichnosti: fenomenologija, mehanizmy, zakonomernosti. Thesis of Doctoral Dissertation. Moscow, 2017. 563 p.

Kolmogorova L.S., Holodkova O.G. Stanovlenie cennostno-smyslovoj sfery lichnosti v junosheskom vozraste. Barnaul: Altai State Pedagogical University, 2023. 192 p.

Kolmogorova L.S., Holodkova O.G., Ral'nikova I.A., Shamardina M.V. Smyslovye obrazovanija lichnosti starsheklassnikov, prozhivajushhih v razlichnyh uslovijah novoj rossijskoj dejstvitel'nosti. Perspektivy nauki i obrazovanija. 2023. No 6 (66). P. 259-277. doi: 10.32744/pse.2023.6.15.

Kotljakov V.Ju. Metodika “Sistema zhiznennyh smyslov”. Vestnik Kemerovskogo Gosudarstvennogo Universiteta, 2013. No 2. P. 148-153.

Leont'ev A.N. Dejatel'nost'. Soznanie. Lichnost'. Moscow: Nobel' Press, 2020. 130 p.

Leont'ev D.A. Psihologija smysla: Priroda, stroenie i dinamika smyslovoj real'nosti. Moscow: Smysl, 2019. 584 p.

Fesenko P.P. Osmyslennost' zhizni i psihologicheskoe blagopoluchie lichnosti. Thesis of Doctoral Dissertation. Moscow, 2005. 206 p.

Chudnovskij V.Je. Stanovlenie lichnosti i problema smysla zhizni. Moscow: Moscow Social Pedagogical Institute Press, 2006. 768 p.

Published
2024-06-17
How to Cite
1. Ralnikova I. A., Shamardina M. V., Kireeva N. V. UNCOVERING LIFE-MEANING DETERMINANTS IN HIGH SCHOOL STUDENTS AMID PROLONGED EXPOSURE TO LIFE-THREATENING CONDITIONS: A CASE STUDY OF THE LUGANSK PEOPLE’S REPUBLIC // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2024. Vol. 6. № 2. P. 79-88. URL: http://bppasu.ru/article/view/15323.