ENHANCING COMMUNICATIVE COMPETENCE IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS THROUGH MULTI-LEVEL DESIGN TASKS IN MUSIC EDUCATION

УДК 376.3

  • Nonna Nikolaevna Murovanaya Sevastopol State University Email: n.n.murovanaja@mail.sevsu.ru
Keywords: competence, communicative competence, project tasks, multi-level project tasks, experimental research

Abstract

This article underscores the significance of exploring various methods to enhance the communicative competence of primary school students during music lessons, with a special emphasis on multi-level project tasks. The study aims to demonstrate the efficacy of multi-level project tasks in fostering communicative competence in primary school students during music lessons. Tasks include theoretical justification of utilizing multi-level project tasks for developing communication skills in music classes, detailing the experiment's content and methodology, and analyzing the results. The hypothesis posits that multi-level project tasks play a pivotal role in cultivating communicative competence in primary school students during music lessons. The primary methods employed include analyzing psychological and pedagogical literature, generalization, synthesis, systematization, and a pedagogical experiment. Analysis of the results supports the potential of multi-level project tasks in enhancing communicative competence among primary school students during music lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nonna Nikolaevna Murovanaya, Sevastopol State University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department

References

Бушуева Л.С. Индивидуализация и дифференциация обучения в начальной школе: монография. М. : ФЛИНТА, 2020. 188 с. URL: https://znanium.com/catalog/product/1149041

Быстрова Е.А. Обучение русскому языку в школе: учеб. пособие для студентов педагогических вузов. М. : Дрофа, 2004. 237 с.

Воронцов А.Б. Проектная задача как инструмент мониторинга способов действия школьников в нестандартной ситуации учения. URL: http://nsc.1september.ru/article1

Гороховцева Л.А. Проектные задачи как средство формирования логических универсальных учебных действий у младших школьников на уроках математики в начальной школе // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2017. Т. 13. С. 25–29. URL: http://e-koncept.ru/2017/770279.htm.

Кабалевский Д. Программа по музыке для общеобразовательной школы 1-8 классов. М. : Просвещение, 2006. 328 с.

Куницына В.Н., Казаринова Н.В., Погольша В.М. Межличностное общение: учебник для вузов. СПб. : Питер, 2001. 544 с.

Леонтьев А.А. Теория речевой деятельности. М. : Высшая школа, 1971. 294 с.

Проектные задачи в начальной школе: методические рекомендации / сост. И.Е. Девятова. Челябинск: ЧИППКРО, 2023. URL: https://ipk74.ru/upload/iblock/387/387ff0285258e52aba9b1c9931f58a4d.pdf

Проектные задачи и учебные проекты в начальной школе: Методический сборник. Часть 1 / Составитель В.Г. Смелова. М. : Московский городской педагогический университет, 2020. 204 с.

Симановский А.Э. Развитие способности к интеллектуальному творчеству у младших школьников: монография М. : Юрайт, 2024. URL: https://urait.ru/bcode/540474

Тесленко В.И. Коммуникативная компетентность: формирование, развитие, оценивание. Красноярск : Изд-во Красноярского гос. пед. ун-та, 2007. 198 с.

Федеральный государственный образовательный стандарт общего образования: Утвержден приказом Минпросвещения России от 31.05.2021 № 286. Редакция от 17 февраля 2023. URL:http: FGOS_NOO_ot_17.02.2023.htm

Хуторской А.В. Технология проектирования ключевых и предметных компетенций // Интернет-журнал «Эйдос». 2005. № 4 URL:http://www.eidos.ru/joumal/2005/1212.htm

References:

Bushueva L.S. Individualizacija i differenciacija obuchenija v nachal'noj shkole: monografija. Moscow: FLINTA, 2020. 188 p. Available from: https://znanium.com/catalog/product/1149041

Bystrova E.A. Obuchenie russkomu jazyku v shkole: ucheb. posobie dlja studentov pedagogicheskih vuzov. Moscow: Drofa, 2004. 237 p.

Voroncov A.B. Proektnaja zadacha kak instrument monitoringa sposobov dejstvija shkol'nikov v nestandartnoj situacii uchenija. Available from: http://nsc.1september.ru/article1

Gorohovceva L.A. Proektnye zadachi kak sredstvo formirovanija logicheskih universal'nyh uchebnyh dejstvij u mladshih shkol'nikov na urokah matematiki v nachal'noj shkole. Nauchno-metodicheskij jelektronnyj zhurnal “Koncept”. 2017. V0l. 13. P. 25–29. URL: http://e-koncept.ru/2017/770279.htm.

Kabalevskij D. Programma po muzyke dlja obshheobrazovatel'noj shkoly 1-8 klassov. Moscow: Prosveshhenie, 2006. 328 p.

Kunicyna V.N., Kazarinova N.V., Pogol'sha V.M. Mezhlichnostnoe obshhenie: uchebnik dlja vuzov. Saint Petersburg: Piter, 2001. 544 p.

Leont'ev A.A. Teorija rechevoj dejatel'nosti. Moscow: Vysshaja shkola, 1971. 294 p.

Proektnye zadachi v nachal'noj shkole: metodicheskie rekomendacii. I.E. Devjatova (Ed.). Cheljabinsk: ChIPPKRO, 2023. Available from: https://ipk74.ru/upload/iblock/387/387ff0285258e52aba9b1c9931f58a4d.pdf

Proektnye zadachi i uchebnye proekty v nachal'noj shkole: Metodicheskij sbornik. Part 1. V.G. Smelova Ed.). Moscow: Moscow State Pedagogical University, 2020. 204 p.

Simanovskij A.Je. Razvitie sposobnosti k intellektual'nomu tvorchestvu u mladshih shkol'nikov. Moscow: Jurajt, 2024. Available from: https://urait.ru/bcode/540474

Teslenko V.I. Kommunikativnaja kompetentnost': formirovanie, razvitie, ocenivanie. Krasnoyarsk: Krasnoyarsk State Pedagogical University Press, 2007. 198 p.

Federal'nyj gosudarstvennyj obrazovatel'nyj standart obshhego obrazovanija. Utverzhden prikazom Minprosveshhenija Rossii, 31.05.2021, No 286. Redakcija 17.02.2023. Available from: FGOS_NOO_ot_17.02.2023.htm

Hutorskoj A.V. Tehnologija proektirovanija kljuchevyh i predmetnyh kompetencij. Internet journal “Jejdos”. 2005. No 4. Available from: http://www.eidos.ru/joumal/2005/1212.htm

Published
2024-06-17
How to Cite
1. Murovanaya N. N. ENHANCING COMMUNICATIVE COMPETENCE IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS THROUGH MULTI-LEVEL DESIGN TASKS IN MUSIC EDUCATION // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2024. Vol. 6. № 2. P. 66-78. URL: http://bppasu.ru/article/view/15322.