ENHANCING COMMUNICATIVE COMPETENCE IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS THROUGH MULTI-LEVEL DESIGN TASKS IN MUSIC EDUCATION
УДК 376.3
Abstract
This article underscores the significance of exploring various methods to enhance the communicative competence of primary school students during music lessons, with a special emphasis on multi-level project tasks. The study aims to demonstrate the efficacy of multi-level project tasks in fostering communicative competence in primary school students during music lessons. Tasks include theoretical justification of utilizing multi-level project tasks for developing communication skills in music classes, detailing the experiment's content and methodology, and analyzing the results. The hypothesis posits that multi-level project tasks play a pivotal role in cultivating communicative competence in primary school students during music lessons. The primary methods employed include analyzing psychological and pedagogical literature, generalization, synthesis, systematization, and a pedagogical experiment. Analysis of the results supports the potential of multi-level project tasks in enhancing communicative competence among primary school students during music lessons.
Downloads
References
Бушуева Л.С. Индивидуализация и дифференциация обучения в начальной школе: монография. М. : ФЛИНТА, 2020. 188 с. URL: https://znanium.com/catalog/product/1149041
Быстрова Е.А. Обучение русскому языку в школе: учеб. пособие для студентов педагогических вузов. М. : Дрофа, 2004. 237 с.
Воронцов А.Б. Проектная задача как инструмент мониторинга способов действия школьников в нестандартной ситуации учения. URL: http://nsc.1september.ru/article1
Гороховцева Л.А. Проектные задачи как средство формирования логических универсальных учебных действий у младших школьников на уроках математики в начальной школе // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2017. Т. 13. С. 25–29. URL: http://e-koncept.ru/2017/770279.htm.
Кабалевский Д. Программа по музыке для общеобразовательной школы 1-8 классов. М. : Просвещение, 2006. 328 с.
Куницына В.Н., Казаринова Н.В., Погольша В.М. Межличностное общение: учебник для вузов. СПб. : Питер, 2001. 544 с.
Леонтьев А.А. Теория речевой деятельности. М. : Высшая школа, 1971. 294 с.
Проектные задачи в начальной школе: методические рекомендации / сост. И.Е. Девятова. Челябинск: ЧИППКРО, 2023. URL: https://ipk74.ru/upload/iblock/387/387ff0285258e52aba9b1c9931f58a4d.pdf
Проектные задачи и учебные проекты в начальной школе: Методический сборник. Часть 1 / Составитель В.Г. Смелова. М. : Московский городской педагогический университет, 2020. 204 с.
Симановский А.Э. Развитие способности к интеллектуальному творчеству у младших школьников: монография М. : Юрайт, 2024. URL: https://urait.ru/bcode/540474
Тесленко В.И. Коммуникативная компетентность: формирование, развитие, оценивание. Красноярск : Изд-во Красноярского гос. пед. ун-та, 2007. 198 с.
Федеральный государственный образовательный стандарт общего образования: Утвержден приказом Минпросвещения России от 31.05.2021 № 286. Редакция от 17 февраля 2023. URL:http: FGOS_NOO_ot_17.02.2023.htm
Хуторской А.В. Технология проектирования ключевых и предметных компетенций // Интернет-журнал «Эйдос». 2005. № 4 URL:http://www.eidos.ru/joumal/2005/1212.htm
References:
Bushueva L.S. Individualizacija i differenciacija obuchenija v nachal'noj shkole: monografija. Moscow: FLINTA, 2020. 188 p. Available from: https://znanium.com/catalog/product/1149041
Bystrova E.A. Obuchenie russkomu jazyku v shkole: ucheb. posobie dlja studentov pedagogicheskih vuzov. Moscow: Drofa, 2004. 237 p.
Voroncov A.B. Proektnaja zadacha kak instrument monitoringa sposobov dejstvija shkol'nikov v nestandartnoj situacii uchenija. Available from: http://nsc.1september.ru/article1
Gorohovceva L.A. Proektnye zadachi kak sredstvo formirovanija logicheskih universal'nyh uchebnyh dejstvij u mladshih shkol'nikov na urokah matematiki v nachal'noj shkole. Nauchno-metodicheskij jelektronnyj zhurnal “Koncept”. 2017. V0l. 13. P. 25–29. URL: http://e-koncept.ru/2017/770279.htm.
Kabalevskij D. Programma po muzyke dlja obshheobrazovatel'noj shkoly 1-8 klassov. Moscow: Prosveshhenie, 2006. 328 p.
Kunicyna V.N., Kazarinova N.V., Pogol'sha V.M. Mezhlichnostnoe obshhenie: uchebnik dlja vuzov. Saint Petersburg: Piter, 2001. 544 p.
Leont'ev A.A. Teorija rechevoj dejatel'nosti. Moscow: Vysshaja shkola, 1971. 294 p.
Proektnye zadachi v nachal'noj shkole: metodicheskie rekomendacii. I.E. Devjatova (Ed.). Cheljabinsk: ChIPPKRO, 2023. Available from: https://ipk74.ru/upload/iblock/387/387ff0285258e52aba9b1c9931f58a4d.pdf
Proektnye zadachi i uchebnye proekty v nachal'noj shkole: Metodicheskij sbornik. Part 1. V.G. Smelova Ed.). Moscow: Moscow State Pedagogical University, 2020. 204 p.
Simanovskij A.Je. Razvitie sposobnosti k intellektual'nomu tvorchestvu u mladshih shkol'nikov. Moscow: Jurajt, 2024. Available from: https://urait.ru/bcode/540474
Teslenko V.I. Kommunikativnaja kompetentnost': formirovanie, razvitie, ocenivanie. Krasnoyarsk: Krasnoyarsk State Pedagogical University Press, 2007. 198 p.
Federal'nyj gosudarstvennyj obrazovatel'nyj standart obshhego obrazovanija. Utverzhden prikazom Minprosveshhenija Rossii, 31.05.2021, No 286. Redakcija 17.02.2023. Available from: FGOS_NOO_ot_17.02.2023.htm
Hutorskoj A.V. Tehnologija proektirovanija kljuchevyh i predmetnyh kompetencij. Internet journal “Jejdos”. 2005. No 4. Available from: http://www.eidos.ru/joumal/2005/1212.htm
Copyright (c) 2024 Нонна Николаевна Мурованая
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).