SELF-REALIZATION AND MOTIVATION AMONG STUDENTS OF DIFFERENT COURSES
УДК 159.9
Abstract
The student period is a time of transformation and formation of motivation, search for ways of self–realization. In this regard, it is important to study the motivation and self-realization of students at the university in order to provide them with timely psychological support and assistance. The purpose of the study is to study the meaningful characteristics of self–realization, motivation for success, motivation to avoid failures. T. Ehlers' questionnaires were used to study the motivation for achieving success and the motivation for avoiding failures, a multidimensional questionnaire of S.I. Kudinov's self-realization.
The results obtained suggest an average level of motivation for success and a high level of motivation to avoid failures among first and third year students. It is shown that first-year students are less characterized by passivity; a desire for professional development is more manifested, unlike third-year students, while senior year students see fewer obstacles to their own self-realization.
Downloads
References
Абдуллоева Х.Р., Абдуллоева А.У. Формирование и развитие самореализации студентов в процессе обучения // Теория и практика современной науки. 2019. № 1 (43). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-i-razvitie-samorealizatsii-studentov-v-protsesse-obucheniya
Апанасенко О.Н., Куряков А.В., Семенченко И.В. Самореализация личности в обществе // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2021. № 2. С. 60–63.
Аткинсон Дж. В. Теория о развитии мотивации. Н. : НОРМА, 2001. 376 с.
Веряскина А.Н. Самореализация человека в контексте устойчивого развития // Евразийское научное объединение. 2019. № 5-6 (51). С. 377–380.
Герцберг Ф., Моснер Б., Блох Б. Мотивация к работе; пер. с англ. [Д. А. Куликов]. М. : Вершина, 2007. 240 с.
Зимина Н.А. Взаимосвязь мотивации достижения успеха и избегания неудачи с эмоциональной устойчивостью, экстраинтровертированностью, типами темперамента и акцентуацией характера личности // Гуманизация образования. 2023. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimosvyaz-motivatsii-dostizheniya-uspeha-i-izbeganiya-neudachi-s-emotsionalnoy-ustoychivostyu-ekstra-introvertirovannostyu-tipami
Катькало К.Д., Печеркина А.А. Теоретическая модель личностно-профессиональной самореализации // Вестник Государственного университета просвещения. Серия: Психологические науки. 2022. №2. С. 6–19.
Кудинов С.И., Крупнов А.И. Системная модель самореализации личности // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2008. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sistemnaya-model-samorealizatsii-lichnosti
Кулагина И.В. Исследование особенностей самореализации личности в среднем возрасте // Концепт. 2020. № 3. С 101–107.
Мак Клелланд Д. Мотивация человека. СПб. : Питер. 2007. 149 с.
Маслоу А. Мотивация и личность. 3-е изд. СПб. : Питер, 2019. 400 с.
Олпорт Г. Становление личности: Избранные труды. [Пер. с англ.] М. : Смысл, 2002. 462 с.
Плотникова Е.С., Гордеева В.В. Гендерные различия самореализации и самоактуализации // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9 . № 2 (31). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gendernye-razlichiya-samorealizatsii-i-samoaktualizatsii
Роджерс К.Р. Становление личности. Взгляд на психотерапию. 2-е изд. М. : Институт Общегуманитарных Исследований, 2018. 241 с.
Селезнева Е.В. Самореализация и особенности мотивации студенческой молодёжи // Акмеология. 2013. № 3 (47). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/samorealizatsiya-i-osobennosti-motivatsii-studencheskoy-molodezhi
Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. 2-е изд. СПб. : Питер; М. : Смысл, 2003. 860 с.
References:
Abdulloeva H.R., Abdulloeva A.U. Formirovanie i razvitie samorealizacii studentov v processe obucheniya. Teoriya i praktika sovremennoj nauki. 2019. No 1 (43). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-i-razvitie-samorealizatsii-studentov-v-protsesse-obucheniya
Apanasenko O.N., Kuryakov A.V., Semenchenko I.V. Samorealizaciya lichnosti v obshchestve. Sovremennaya nauka: aktual'nye problemy teorii i praktiki. Seriya: Gumanitarnye nauki. 2021. No 2. P. 60–63.
Atkinson Dzh. V. Teoriya o razvitii motivacii. N. : NORMA, 2001. 376 p.
Veryaskina A.N. Samorealizaciya cheloveka v kontekste ustojchivogo razvitiya // Evrazijskoe nauchnoe ob"edinenie. 2019. No 5-6 (51). P. 377–380.
Gercberg F., Mosner B., Bloh B. Motivaciya k rabote; per. s angl. [D. A. Kulikov]. M. : Vershina, 2007. 240 p.
Zimina N.A. Vzaimosvyaz' motivacii dostizheniya uspekha i izbeganiya neudachi s emocional'noj ustojchivost'yu, ekstraintrovertirovannost'yu, tipami temperamenta i akcentuaciej haraktera lichnosti // Gumanizaciya obrazovaniya. 2023. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimosvyaz-motivatsii-dostizheniya-uspeha-i-izbeganiya-neudachi-s-emotsionalnoy-ustoychivostyu-ekstra-introvertirovannostyu-tipami
Kat'kalo K.D., Pecherkina A.A. Teoreticheskaya model' lichnostno-professional'noj samorealizacii. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta prosveshcheniya. Seriya: Psihologicheskie nauki. 2022. No 2. P. 6–19.
Kudinov S.I., Krupnov A.I. Sistemnaya model' samorealizacii lichnosti. Vestnik RUDN. Seriya: Psihologiya i pedagogika. 2008. No 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sistemnaya-model-samorealizatsii-lichnosti
Kulagina I.V. Issledovanie osobennostej samorealizacii lichnosti v srednem vozraste. Koncept. 2020. № 3. P. 101–107.
Mak Klelland D. Motivaciya cheloveka. SPb. : Piter. 2007. 149 p.
Maslou A. Motivaciya i lichnost'. 3-e izd. SPb. : Piter, 2019. 400 p.
Olport G. Stanovlenie lichnosti: Izbrannye trudy. [Per. s angl.] M. : Smysl, 2002. 462 p.
Plotnikova E.S., Gordeeva V.V. Gendernye razlichiya samorealizacii i samoaktualizacii. Azimut nauchnyh issledovanij: pedagogika i psihologiya . 2020. Vol. 9. No 2 (31). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gendernye-razlichiya-samorealizatsii-i-samoaktualizatsii
Rodzhers K.R. Stanovlenie lichnosti. Vzglyad na psihoterapiyu. 2-e izd. M. : Institut Obshchegumanitarnyh Issledovanij, 2018. 241 p.
Selezneva E.V. Samorealizaciya i osobennosti motivacii studencheskoj molodyozhi. Akmeologiya. 2013. No 3 (47). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/samorealizatsiya-i-osobennosti-motivatsii-studencheskoy-molodezhi
Hekkhauzen H. Motivaciya i deyatel'nost'. 2-e izd. SPb. : Piter; M. : Smysl, 2003. 860 p.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).