SELF-REALIZATION AND MOTIVATION AMONG STUDENTS OF DIFFERENT COURSES

УДК 159.9

  • Denis Gennadievich Persianinov Moscow International University Email: den.persianinov@mail.ru
  • Svetlana Sergeevna Darenskikh Moscow International University Email: svetla-ss@yandex.ru
Keywords: students, motivation, self-realization, motivation to succeed, motivation to avoid failures

Abstract

The student period is a time of transformation and formation of motivation, search for ways of self–realization. In this regard, it is important to study the motivation and self-realization of students at the university in order to provide them with timely psychological support and assistance. The purpose of the study is to study the meaningful characteristics of self–realization, motivation for success, motivation to avoid failures. T. Ehlers' questionnaires were used to study the motivation for achieving success and the motivation for avoiding failures, a multidimensional questionnaire of S.I. Kudinov's self-realization.

The results obtained suggest an average level of motivation for success and a high level of motivation to avoid failures among first and third year students. It is shown that first-year students are less characterized by passivity; a desire for professional development is more manifested, unlike third-year students, while senior year students see fewer obstacles to their own self-realization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denis Gennadievich Persianinov, Moscow International University

Student

Svetlana Sergeevna Darenskikh, Moscow International University

Assistant professor

References

Абдуллоева Х.Р., Абдуллоева А.У. Формирование и развитие самореализации студентов в процессе обучения // Теория и практика современной науки. 2019. № 1 (43). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-i-razvitie-samorealizatsii-studentov-v-protsesse-obucheniya

Апанасенко О.Н., Куряков А.В., Семенченко И.В. Самореализация личности в обществе // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2021. № 2. С. 60–63.

Аткинсон Дж. В. Теория о развитии мотивации. Н. : НОРМА, 2001. 376 с.

Веряскина А.Н. Самореализация человека в контексте устойчивого развития // Евразийское научное объединение. 2019. № 5-6 (51). С. 377–380.

Герцберг Ф., Моснер Б., Блох Б. Мотивация к работе; пер. с англ. [Д. А. Куликов]. М. : Вершина, 2007. 240 с.

Зимина Н.А. Взаимосвязь мотивации достижения успеха и избегания неудачи с эмоциональной устойчивостью, экстраинтровертированностью, типами темперамента и акцентуацией характера личности // Гуманизация образования. 2023. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimosvyaz-motivatsii-dostizheniya-uspeha-i-izbeganiya-neudachi-s-emotsionalnoy-ustoychivostyu-ekstra-introvertirovannostyu-tipami

Катькало К.Д., Печеркина А.А. Теоретическая модель личностно-профессиональной самореализации // Вестник Государственного университета просвещения. Серия: Психологические науки. 2022. №2. С. 6–19.

Кудинов С.И., Крупнов А.И. Системная модель самореализации личности // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2008. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sistemnaya-model-samorealizatsii-lichnosti

Кулагина И.В. Исследование особенностей самореализации личности в среднем возрасте // Концепт. 2020. № 3. С 101–107.

Мак Клелланд Д. Мотивация человека. СПб. : Питер. 2007. 149 с.

Маслоу А. Мотивация и личность. 3-е изд. СПб. : Питер, 2019. 400 с.

Олпорт Г. Становление личности: Избранные труды. [Пер. с англ.] М. : Смысл, 2002. 462 с.

Плотникова Е.С., Гордеева В.В. Гендерные различия самореализации и самоактуализации // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9 . № 2 (31). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gendernye-razlichiya-samorealizatsii-i-samoaktualizatsii

Роджерс К.Р. Становление личности. Взгляд на психотерапию. 2-е изд. М. : Институт Общегуманитарных Исследований, 2018. 241 с.

Селезнева Е.В. Самореализация и особенности мотивации студенческой молодёжи // Акмеология. 2013. № 3 (47). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/samorealizatsiya-i-osobennosti-motivatsii-studencheskoy-molodezhi

Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. 2-е изд. СПб. : Питер; М. : Смысл, 2003. 860 с.

References:

Abdulloeva H.R., Abdulloeva A.U. Formirovanie i razvitie samorealizacii studentov v processe obucheniya. Teoriya i praktika sovremennoj nauki. 2019. No 1 (43). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-i-razvitie-samorealizatsii-studentov-v-protsesse-obucheniya

Apanasenko O.N., Kuryakov A.V., Semenchenko I.V. Samorealizaciya lichnosti v obshchestve. Sovremennaya nauka: aktual'nye problemy teorii i praktiki. Seriya: Gumanitarnye nauki. 2021. No 2. P. 60–63.

Atkinson Dzh. V. Teoriya o razvitii motivacii. N. : NORMA, 2001. 376 p.

Veryaskina A.N. Samorealizaciya cheloveka v kontekste ustojchivogo razvitiya // Evrazijskoe nauchnoe ob"edinenie. 2019. No 5-6 (51). P. 377–380.

Gercberg F., Mosner B., Bloh B. Motivaciya k rabote; per. s angl. [D. A. Kulikov]. M. : Vershina, 2007. 240 p.

Zimina N.A. Vzaimosvyaz' motivacii dostizheniya uspekha i izbeganiya neudachi s emocional'noj ustojchivost'yu, ekstraintrovertirovannost'yu, tipami temperamenta i akcentuaciej haraktera lichnosti // Gumanizaciya obrazovaniya. 2023. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimosvyaz-motivatsii-dostizheniya-uspeha-i-izbeganiya-neudachi-s-emotsionalnoy-ustoychivostyu-ekstra-introvertirovannostyu-tipami

Kat'kalo K.D., Pecherkina A.A. Teoreticheskaya model' lichnostno-professional'noj samorealizacii. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta prosveshcheniya. Seriya: Psihologicheskie nauki. 2022. No 2. P. 6–19.

Kudinov S.I., Krupnov A.I. Sistemnaya model' samorealizacii lichnosti. Vestnik RUDN. Seriya: Psihologiya i pedagogika. 2008. No 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sistemnaya-model-samorealizatsii-lichnosti

Kulagina I.V. Issledovanie osobennostej samorealizacii lichnosti v srednem vozraste. Koncept. 2020. № 3. P. 101–107.

Mak Klelland D. Motivaciya cheloveka. SPb. : Piter. 2007. 149 p.

Maslou A. Motivaciya i lichnost'. 3-e izd. SPb. : Piter, 2019. 400 p.

Olport G. Stanovlenie lichnosti: Izbrannye trudy. [Per. s angl.] M. : Smysl, 2002. 462 p.

Plotnikova E.S., Gordeeva V.V. Gendernye razlichiya samorealizacii i samoaktualizacii. Azimut nauchnyh issledovanij: pedagogika i psihologiya . 2020. Vol. 9. No 2 (31). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gendernye-razlichiya-samorealizatsii-i-samoaktualizatsii

Rodzhers K.R. Stanovlenie lichnosti. Vzglyad na psihoterapiyu. 2-e izd. M. : Institut Obshchegumanitarnyh Issledovanij, 2018. 241 p.

Selezneva E.V. Samorealizaciya i osobennosti motivacii studencheskoj molodyozhi. Akmeologiya. 2013. No 3 (47). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/samorealizatsiya-i-osobennosti-motivatsii-studencheskoy-molodezhi

Hekkhauzen H. Motivaciya i deyatel'nost'. 2-e izd. SPb. : Piter; M. : Smysl, 2003. 860 p.

Published
2024-03-28
How to Cite
1. Persianinov D. G., Darenskikh S. S. SELF-REALIZATION AND MOTIVATION AMONG STUDENTS OF DIFFERENT COURSES // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2024. Vol. 6. № 1. P. 93-102. URL: http://bppasu.ru/article/view/14914.