AMPLIFIATION OF A CHILD’S MENTAL DEVELOPMENT BY ART THERAPY METHODS

УДК159.92

  • Lyudmila Aleksandrovna Povstyan Kokshetau University named after. Abay Myrzakhmetova Email: povstyan1946@mail.ru
Keywords: amplification, catathymic experience of images (KPO), modeling of fairy tales and stories, art therapy, response to negative emotions, image-symbol

Abstract

This article is devoted to the implementation of the principle of amplification of art therapy methods with other methods of creative self-expression of a child. The article presents the experience of enriching the content of a complex of various types of art therapy ( isotherapy , fairy tale therapy, theatrical classes) with the methods of catathymic experience of images (KPO), dyadic modeling of fairy tales and stories, and the composition of syncwine to intensify the correction and mental development of children deprived of parental care. The purpose of this attempt to integrate art therapy methods with other creative methods of self-expression (CPO, writing stories in the child-adult dyad, syncwine ) is to find the most valid ways of using them in the practice of psychological development of children deprived of parental care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lyudmila Aleksandrovna Povstyan, Kokshetau University named after. Abay Myrzakhmetova

Candidate of Psychological Sciences, Professor of the Department of Social and Pedagogical Disciplines

References

Барабанщиков В.А. Онтологическая парадигма исследований восприятия // Психологический журнал. 2009. Т. 30, № 5. С. 81–95.

Бреслау Г.М. Эмоциональные особенности формирования личности в детстве. М. : «Педагогика», 1990. 139 с.

Буякос Т.М. Метод «Ведомое рисование»: исцеляющие возможности // Вопросы психологии. 2018. № 2. С. 141–151.

Давыдов В.В., Эльконин Д.Б., Маркова А.К. Основные вопросы современной психологии детей младшего школьного возраста / Проблемы общей, возрастной и педагогической психологии. М. : Педагогика, 1978. С. 180–205.

Доценко Е.Л. Семантическое пространство психотерапевтической

сказки // Журнал практического психолога. 1999. № 10–11. С. 72–87.

Запорожец А.В. Значение ранних периодов детства для формирования детской личности/ Принципы развития в психологии. М. : Педагогика, 1978. С. 243–267.

Зинкевич-Евстигнеева Т.Д. Тренинг по сказкотерапии. Сборник

программ по сказкотерапии. СПб. : Речь, 2000. 254 с.

Знаков В.В. Новый этап развития психологических исследований субъекта // Вопросы психологии. 2017. № 2. С. 3–13.

Изотова Е.И. Эмоциональная социализация детей: закономерности и механизмы // Вопросы психологии. 2016. № 1. С. 55–67.

Лёйнер Х. Кататимное переживание образов, пер. с нем. М. : Изд-во

Эйдос, 1996. 254 с.

Морено Д. Театр спонтанности, пер. с англ. Красноярск : Фонд

ментального здоровья, 1993. 126 с.

Пертенко В.Ф. Основы психосемантики. СПб. : Питер, 2005. 480 с.

Повстян Л.А. Кататимное переживание образов как механизм интериоризации идейного содержания сказки // Вестник психологии и педагогики АлтГУ, 2020. С. 71–80.

Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. Человек и мир. СПб. : Питер, 2003. 508 с.

References:

Barabanshchikov V.A. Ontologicheskaya paradigma issledovanij vospriyatiya // Psihologicheskij zhurnal. 2009. Vol. 30, No 5. P. 81–95.

Breslau G.M. Emocional'nye osobennosti formirovaniya lichnosti v detstve. M. : «Pedagogika», 1990. 139 p.

Buyakos T.M. Metod «Vedomoe risovanie»: iscelyayushchie vozmozhnosti // Voprosy psihologii. 2018. No 2. P. 141–151.

Davydov V.V., El'konin D.B., Markova A.K. Osnovnye voprosy sovremennoj psihologii detej mladshego shkol'nogo vozrasta / Problemy obshchej, vozrastnoj i pedagogicheskoj psihologii. M. : Pedagogika, 1978. P. 180–205.

Docenko E.L. Semanticheskoe prostranstvo psihoterapevticheskoj

skazki // ZHurnal prakticheskogo psihologa. 1999. No 10–11. P. 72–87.

Zaporozhec A.V. Znachenie rannih periodov detstva dlya formirovaniya detskoj lichnosti/ Principy razvitiya v psihologii. M. : Pedagogika, 1978. P. 243–267.

Zinkevich-Evstigneeva T.D. Trening po skazkoterapii. Sbornik programm po skazkoterapii. SPb. : Rech', 2000. 254 p.

Znakov V.V. Novyj etap razvitiya psihologicheskih issledovanij sub"ekta // Voprosy psihologii. 2017. No 2. P. 3–13.

Izotova E.I. Emocional'naya socializaciya detej: zakonomernosti I mekhanizmy // Voprosy psihologii. 2016. No 1. P. 55–67.

Lyojner H. Katatimnoe perezhivanie obrazov, per. s nem. M. : Izd-vo Ejdos, 1996. 254 p.

Moreno D. Teatr spontannosti, per. s angl. Krasnoyarsk : Fond mental'nogo zdorov'ya, 1993. 126 p.

Pertenko V.F. Osnovy psihosemantiki. SPb. : Piter, 2005. 480 p.

Povstyan L.A. Katatimnoe perezhivanie obrazov kak mekhanizm interiorizacii idejnogo soderzhaniya skazki // Vestnik psihologii i pedagogiki AltGU, 2020. P. 71–80.

Rubinshtejn S.L. Bytie i soznanie. CHelovek i mir. SPb. : Piter, 2003. 508 p.

Published
2023-12-22
How to Cite
1. Povstyan L. A. AMPLIFIATION OF A CHILD’S MENTAL DEVELOPMENT BY ART THERAPY METHODS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2023. Vol. 5. № 4. P. 72-87. URL: http://bppasu.ru/article/view/14496.