CONTENT OF PEDAGOGICAL SUPPORT FOR THE TEACHER OF THE FUTURE IN THE FIELD OF POPULARIZATION OF SCIENCE

УДК 377

  • Nadezhda Aleksandrovna Ivanishcheva Orenburg State Pedagogical University Email: ivanicheva@list.ru
  • Lyubov Gennadievna Pak Orenburg State Pedagogical University Email: lyubov_pak@mail.ru
  • Galina Mikhailovna Kulaeva Orenburg State Pedagogical University Email: galina_kulaeva@yandex.ru
Keywords: pedagogical support, teacher of the future, popularization of science, motive of achievement, semantic contexts of pedagogical support

Abstract

The authors of the article consider the content of pedagogical support for the teacher of the future in the field of popularization of science, taking into account the semantic contexts of the phenomenon under study (ontological–gnosiological; axio–motivating; praxiological; forsyte prognostic; synergistic; resourceful). This article reveals the components of the content of the pedagogical support of the teacher of the future in the field of popularization of science (motivation of scientific knowledge, scientific information, design of strategies, selection of strategies, implementation of strategies, assessment of prospects).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadezhda Aleksandrovna Ivanishcheva, Orenburg State Pedagogical University

Head of the Department of Geography and Methods of Teaching Geographical Disciplines, Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor

Lyubov Gennadievna Pak, Orenburg State Pedagogical University

Professor of the Department of Pedagogy and Sociology, Doctor of Pedagogical Sciences

Galina Mikhailovna Kulaeva, Orenburg State Pedagogical University

Head of the Department of Russian Language and Methods of Teaching the Russian Language, Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

Баканов Р.П. Актуальные проблемы современной науки и журналистика: учеб. пособие. Казань : Изд–во Казанского ун–та, 2017. 241 с.

Бирюков А.А. Популяризация науки как направление работы в рамках национальной кластерной модели научного (научно–методического) взаимодействия педагогических вузов и институтов развития образования // Мир педагогики и психологии. 2023. № 07 (84). URL: https://scipress.ru/pedagogy/articles/populyarizatsiya–nauki–kak–napravlenie

Ваганов А.Г. Жанр, который мы потеряли: Очерк истории отечественной научно–популярной литературы. М. : Экология и жизнь, 2012. 183 с.

Ваганов А.Г. Спираль жанра: От «народной науки» до развлекательного бизнеса: История и перспективы популяризации науки в России. М. : URSS, 2014. 237 с.

Геворкя Е.Н., Вачкова С.Н., Шиян И.Б.,.Виноградова И.А, Агеева Н.С. Популяризация науки в университетах: модель центра публичной науки // Университетское управление: практика и анализ. 2023. Т. 27. № 2. С. 17–29.

Захарова И.В., Филиппова Л.Я. Основы информационно–аналитической деятельности. К. : Центр учебной литературы, 2013. 336 с. URL: https://uchebnikionline.com/informatika/osnovi_informatsiyno analitichnoyi_diyalnosti_–_zaharova_iv/informatsiyno–analitichna_diyalnist_osnovi_teoriyi.htm

Медведева С.М., Литвак Н.В., Романова М.Д. Социально–психологические проблемы популяризации науки в России и за рубежом: сб. науч. статей. М. : МГИМО–Университет, 2017. 318 с.

Приказ Министерства образования и науки РФ от 22 февраля 2018 г. № 125 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования – бакалавриат по направлению подготовки 44.03.05 Педагогическое образование (с двумя профилями подготовки)» (с изм. и доп. от 8 февраля 2021 г.). URL: https://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Bak/440305_B_3_15062021.pdf

Теория и методология географической науки: учебник для бакалавриата и магистратуры / под ред. С.П. Евдокимова, С.В. Макар, А.М. Носонова. М. : Изд–во Юрайт, 2018. 409 с.

Яковенко И.А. Рынок научно–популярных журналов (аналитический обзор). URL: http://pressaudit.ra/rynok–nauchno–populyarnyx–zhurnalov–analiticheskij–obzor/

References:

Bakanov R.P. Aktual'nyyeproblemysovremennoynaukiizhurnalistika: ucheb. posobiye. Kazan': Izd–voKazanskogo un–ta, 2017. 241 p.

Biryukov A.A. Populyarizatsiyanaukikaknapravleniyeraboty v ramkakhnatsional'noyklasternoymodelinauchnogo (nauchno–metodicheskogo) vzaimodeystviyapedagogicheskikhvuzoviinstitutovrazvitiyaobrazovaniya // Mir pedagogikiipsikhologii. 2023. No 07 (84). URL: https://scipress.ru/pedagogy/articles/populyarizatsiya–nauki–kak–napravlenie

Vaganov A.G. Zhanr, kotoryy my poteryali: Ocherkistoriiotechestvennoynauchno–populyarnoyliteratury. M. : Ekologiyaizhizn', 2012. 183 p.

Vaganov A.G. Zhanr, kotoryy my poteryali: Ocherkistoriiotechestvennoynauchno–populyarnoyliteratury. M: Ekologiyaizhizn', 2012. 183 p.

GevorkyanYe.N., Vachkova S.N., Shiyan I.B.,. Vinogradova I.A, Ageyeva N.S. Populyarizatsiyanauki v universitetakh: model' tsentrapublichnoynauki // Universitetskoyeupravleniye: praktikaianaliz. 2023. Vol. 27. No 2. P. 17–29.

Zaharova I.V., Filippova L.YA. Osnovy informacionno–analiticheskoj deyatel'nosti. K. : Centr uchebnoj literatury, 2013. 336 p. URL: https://uchebnikionline.com/informatika/osnovi_informatsiyno–analitichnoyi_diyalnosti_–_zaharova_iv/informatsiyno–analitichna_diyalnist_osnovi_teoriyi.htm

Medvedeva S.M., Litvak N.V., Romanova M.D. Sotsial'no–psikhologicheskiyeproblemypopulyarizatsiinauki v Rossiiizarubezhom: sb. nauch. statey. M. : MGIMO–Universitet, 2017. 318 p.

PrikazMinisterstvaobrazovaniyainauki RF ot 22 fevralya 2018 g. № 125 «Ob utverzhdeniifederal'nogogosudarstvennogoobrazovatel'nogostandartavysshegoobrazovaniya – bakalavriatponapravleniyupodgotovki 44.03.05 Pedagogicheskoyeobrazovaniye (s dvumyaprofilyamipodgotovki)» (s izm. idop. ot 8 fevralya 2021 g.). URL: https://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Bak/440305_B_3_15062021.pdf

Teoriyaimetodologiyageograficheskoynauki: uchebnikdlyabakalavriataimagistratury / pod red. S.P. Yevdokimova, S.V. Makar, A.M. Nosonova. M.: Izd–voYurayt, 2018. 409 p.

Yakovenko I.A. Rynoknauchno–populyarnykhzhurnalov (analiticheskiyobzor). URL: http://pressaudit.ra/rynok–nauchno–populyarnyx–zhurnalov–analiticheskij–obzor/

Published
2023-12-22
How to Cite
1. Ivanishcheva N. A., Pak L. G., Kulaeva G. M. CONTENT OF PEDAGOGICAL SUPPORT FOR THE TEACHER OF THE FUTURE IN THE FIELD OF POPULARIZATION OF SCIENCE // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2023. Vol. 5. № 4. P. 25-36. URL: http://bppasu.ru/article/view/14492.