CONTENT OF PEDAGOGICAL SUPPORT FOR THE TEACHER OF THE FUTURE IN THE FIELD OF POPULARIZATION OF SCIENCE
УДК 377
Abstract
The authors of the article consider the content of pedagogical support for the teacher of the future in the field of popularization of science, taking into account the semantic contexts of the phenomenon under study (ontological–gnosiological; axio–motivating; praxiological; forsyte prognostic; synergistic; resourceful). This article reveals the components of the content of the pedagogical support of the teacher of the future in the field of popularization of science (motivation of scientific knowledge, scientific information, design of strategies, selection of strategies, implementation of strategies, assessment of prospects).
Downloads
References
Баканов Р.П. Актуальные проблемы современной науки и журналистика: учеб. пособие. Казань : Изд–во Казанского ун–та, 2017. 241 с.
Бирюков А.А. Популяризация науки как направление работы в рамках национальной кластерной модели научного (научно–методического) взаимодействия педагогических вузов и институтов развития образования // Мир педагогики и психологии. 2023. № 07 (84). URL: https://scipress.ru/pedagogy/articles/populyarizatsiya–nauki–kak–napravlenie
Ваганов А.Г. Жанр, который мы потеряли: Очерк истории отечественной научно–популярной литературы. М. : Экология и жизнь, 2012. 183 с.
Ваганов А.Г. Спираль жанра: От «народной науки» до развлекательного бизнеса: История и перспективы популяризации науки в России. М. : URSS, 2014. 237 с.
Геворкя Е.Н., Вачкова С.Н., Шиян И.Б.,.Виноградова И.А, Агеева Н.С. Популяризация науки в университетах: модель центра публичной науки // Университетское управление: практика и анализ. 2023. Т. 27. № 2. С. 17–29.
Захарова И.В., Филиппова Л.Я. Основы информационно–аналитической деятельности. К. : Центр учебной литературы, 2013. 336 с. URL: https://uchebnikionline.com/informatika/osnovi_informatsiyno analitichnoyi_diyalnosti_–_zaharova_iv/informatsiyno–analitichna_diyalnist_osnovi_teoriyi.htm
Медведева С.М., Литвак Н.В., Романова М.Д. Социально–психологические проблемы популяризации науки в России и за рубежом: сб. науч. статей. М. : МГИМО–Университет, 2017. 318 с.
Приказ Министерства образования и науки РФ от 22 февраля 2018 г. № 125 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования – бакалавриат по направлению подготовки 44.03.05 Педагогическое образование (с двумя профилями подготовки)» (с изм. и доп. от 8 февраля 2021 г.). URL: https://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Bak/440305_B_3_15062021.pdf
Теория и методология географической науки: учебник для бакалавриата и магистратуры / под ред. С.П. Евдокимова, С.В. Макар, А.М. Носонова. М. : Изд–во Юрайт, 2018. 409 с.
Яковенко И.А. Рынок научно–популярных журналов (аналитический обзор). URL: http://pressaudit.ra/rynok–nauchno–populyarnyx–zhurnalov–analiticheskij–obzor/
References:
Bakanov R.P. Aktual'nyyeproblemysovremennoynaukiizhurnalistika: ucheb. posobiye. Kazan': Izd–voKazanskogo un–ta, 2017. 241 p.
Biryukov A.A. Populyarizatsiyanaukikaknapravleniyeraboty v ramkakhnatsional'noyklasternoymodelinauchnogo (nauchno–metodicheskogo) vzaimodeystviyapedagogicheskikhvuzoviinstitutovrazvitiyaobrazovaniya // Mir pedagogikiipsikhologii. 2023. No 07 (84). URL: https://scipress.ru/pedagogy/articles/populyarizatsiya–nauki–kak–napravlenie
Vaganov A.G. Zhanr, kotoryy my poteryali: Ocherkistoriiotechestvennoynauchno–populyarnoyliteratury. M. : Ekologiyaizhizn', 2012. 183 p.
Vaganov A.G. Zhanr, kotoryy my poteryali: Ocherkistoriiotechestvennoynauchno–populyarnoyliteratury. M: Ekologiyaizhizn', 2012. 183 p.
GevorkyanYe.N., Vachkova S.N., Shiyan I.B.,. Vinogradova I.A, Ageyeva N.S. Populyarizatsiyanauki v universitetakh: model' tsentrapublichnoynauki // Universitetskoyeupravleniye: praktikaianaliz. 2023. Vol. 27. No 2. P. 17–29.
Zaharova I.V., Filippova L.YA. Osnovy informacionno–analiticheskoj deyatel'nosti. K. : Centr uchebnoj literatury, 2013. 336 p. URL: https://uchebnikionline.com/informatika/osnovi_informatsiyno–analitichnoyi_diyalnosti_–_zaharova_iv/informatsiyno–analitichna_diyalnist_osnovi_teoriyi.htm
Medvedeva S.M., Litvak N.V., Romanova M.D. Sotsial'no–psikhologicheskiyeproblemypopulyarizatsiinauki v Rossiiizarubezhom: sb. nauch. statey. M. : MGIMO–Universitet, 2017. 318 p.
PrikazMinisterstvaobrazovaniyainauki RF ot 22 fevralya 2018 g. № 125 «Ob utverzhdeniifederal'nogogosudarstvennogoobrazovatel'nogostandartavysshegoobrazovaniya – bakalavriatponapravleniyupodgotovki 44.03.05 Pedagogicheskoyeobrazovaniye (s dvumyaprofilyamipodgotovki)» (s izm. idop. ot 8 fevralya 2021 g.). URL: https://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Bak/440305_B_3_15062021.pdf
Teoriyaimetodologiyageograficheskoynauki: uchebnikdlyabakalavriataimagistratury / pod red. S.P. Yevdokimova, S.V. Makar, A.M. Nosonova. M.: Izd–voYurayt, 2018. 409 p.
Yakovenko I.A. Rynoknauchno–populyarnykhzhurnalov (analiticheskiyobzor). URL: http://pressaudit.ra/rynok–nauchno–populyarnyx–zhurnalov–analiticheskij–obzor/
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).