COGNITIVE EMOTION REGULATION AND VALUE ORIENTATIONS OF PEDAGOGICAL UNIVERSITY STUDENTS

УДК 159.922

  • Inessa Viktorovna Kashkarova Altai State Pedagogical University Email: inna6404@mail.ru
  • Olga Gennadievna Kholodkova Altai State Pedagogical University Email: holodkova.fnk@mail.ru
Keywords: emotion regulation, cognitive emotion regulation, value-semantic sphere, value orientations, pedagogical university students

Abstract

The article discusses the concept of cognitive emotion regulation by N. Garnefsky and V. Kraig, the influence of cognitive emotion regulation on the adaptation (disadaptation) of the individual. The topical issue of studying the factors influencing the choice of one or another strategy of cognitive emotion regulation is raised. As one of these factors, the value orientations of the individual are considered. The paper presents the results of a study of the relationship between strategies for cognitive regulation of emotions and types of values among students of the Pedagogical University.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Inessa Viktorovna Kashkarova, Altai State Pedagogical University

Director of the Center for Psychological and Social Health of Youth

Olga Gennadievna Kholodkova, Altai State Pedagogical University

Director of the Institute of Psychology and Pedagogy,

Candidate of Psychological Sciences

References

Антилогова Л. Н. Ценностные ориентации и нравственная активность будущего педагога // Ценностно-смысловые ориентиры деятельности педагога в условиях цифрового общества : монография / под общей редакцией Н.В. Чекалевой. Омск : федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего профессионального образования "Омский государственный педагогический университет". 2022. С. 7–18

Карандашев В.Н. Методика Шварца для изучения ценностей личности: концепция и методическое руководство. СПб.: Речь, 2004. 70 с.

Ларионов П.М. Дисфункциональная когнитивная регуляция эмоций и тип поведения А как факторы риска психоэмоциональных нарушений // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2020. № 198. С. 140–154.

Лукашев А.И., Бычкова Е.А., Казлаукас Э., Крутолевич А.Н. Когнитивная регуляция эмоций и метакогнитивные убеждения во взаимосвязи с симптоматикой расстройства адаптации // Психосоциальная адаптация в трансформирующемся обществе: субъект-субъектная коммуникация как фактор социализации индивида : материалы V Международной научной конференции, Минск, 23–24 октября 2020 года. Минск: Белорусский государственный университет, 2020. С. 151–156.

Писарева О.Л. Когнтиивная регуляция эмоций // Актуальные психологические исследования. 2010. № 6. С. 64–68.

Первичко Е.А. Регуляция эмоций: клинико-психологический аспект. М.: Когито-центр, 2020. 363 с.

Яницкий М.С. Ценностные ориентации личности как динамическая система. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2000. 203 с.

Extremera N. The Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies on Problematic Smartphone Use: Comparison between Problematic and Non-Problematic Adolescent Users // International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019. Vol 16(17). P. 43–51.

Garnefski N. Kraaij V., Spinhoven Ph. Negative life events, cognitive emotionregulation and emotional problems // Personality and Individual Differences. 2001. Vol. 30. P. 1311–1327.

Mahdi N. The Role of Impulsivity and Cognitive Emotion Regulation in the Tendency Toward Addiction in Male Students // Addictive Disorders & Their Treatment. 2021. V. 20. Р. 278–287.

References:

Antilogova L. N. Cennostnye orientacii i nravstvennaja aktivnost' budushhego pedagoga // Cennostno-smyslovye orientiry dejatel'nosti pedagoga v uslovijah cifrovogo obshhestva : monografija / pod obshhej redakciej N.V. Chekalevoj. Omsk : federal'noe gosudarstvennoe bjudzhetnoe obrazovatel'noe uchrezhdenie vysshego professional'nogo obrazovanija "Omskij gosudarstvennyj pedagogicheskij universitet". 2022. P. 7–18

Karandashev V.N. Metodika Shvarca dlja izuchenija cennostej lichnosti: koncepcija i metodicheskoe rukovodstvo. SPb.: Rech', 2004. 70 p.

Larionov P.M. Disfunkcional'naja kognitivnaja reguljacija jemocij i tip povedenija A kak faktory riska psihojemocional'nyh narushenij // Izvestija Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gercena. 2020. No 198. P. 140-154.

Lukashev A.I., Bychkova E.A., Kazlaukas Je., Krutolevich A.N. Kognitivnaja reguljacija jemocij i metakognitivnye ubezhdenija vo vzaimosvjazi s simptomatikoj rasstrojstva adaptacii // Psihosocial'naja adaptacija v transformirujushhemsja obshhestve: sub#ekt-sub#ektnaja kommunikacija kak faktor socializacii individa : materialy V Mezhdunarodnoj nauchnoj konferencii, Minsk, 23–24 oktjabrja 2020 goda. Minsk: Belorusskij gosudarstvennyj universitet, 2020. P. 151–156.

Pisareva O.L. Kogntiivnaja reguljacija jemocij // Aktual'nye psihologicheskie issledovanija. 2010. No 6. P. 64–68.

Pervichko E.A. Reguljacija jemocij: kliniko-psihologicheskij aspekt. Moskva: Kogito-centr, 2020. 363 p.

Janickij M.S. Cennostnye orientacii lichnosti kak dinamicheskaja sistema. Kemerovo: Kuzbassvuzizdat, 2000. 203 p.

Extremera N. The Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies on Problematic Smartphone Use: Comparison between Problematic and Non-Problematic Adolescent Users // International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019. Vol 16(17). P. 43–51.

Garnefski N. Kraaij V., Spinhoven Ph. Negative life events, cognitive emotionregulation and emotional problems // Personality and Individual Differences. 2001. Vol. 30. P. 1311–1327.

Mahdi N. The Role of Impulsivity and Cognitive Emotion Regulation in the Tendency Toward Addiction in Male Students // Addictive Disorders & Their Treatment. 2021. V. 20. Р. 278–287.

Published
2023-09-27
How to Cite
1. Kashkarova I. V., Kholodkova O. G. COGNITIVE EMOTION REGULATION AND VALUE ORIENTATIONS OF PEDAGOGICAL UNIVERSITY STUDENTS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2023. Vol. 5. № 3. P. 71-81. URL: http://bppasu.ru/article/view/13586.