STUDY AND FORMATION OF ECOLOGICAL CULTURE OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN: TOOLS AND RESULTS

УДК 371

  • Violetta Alekseevna Kalinnikova Tyumen State University Email: kalennikova01@mail.ru
  • Olga Vasilyevna Ogorodnova Tyumen State University Email: o.v.ogorodnova@utmn.ru
Keywords: ecological culture, diagnostics, primary school students, methods, «green portfolio»

Abstract

Primary school age is a favorable period for the formation of ecological culture. One of the primary steps to formation is correct diagnosis, as well as the use of modern learning tools. We have developed tools for studying the formation of ecological culture, which includes three methods: the test «What do I know about nature», the questionnaire «My attitude to nature», the questionnaire «What do I do in relation to nature». The entrance diagnostics was carried out in October 2022 on the basis of SOSH № 68 in Tyumen. Diagnostics revealed that the cognitive component is less formed (only 40% of students have a sufficient level) than the activity, axiological, perceptual-emotional. Taking into account the diagnostic data, a program for the formation of the ecological culture of younger schoolchildren was developed and implemented through a «green portfolio», including work with eco-habit checklists, pocket books, worksheets, stories and drawings dedicated to ecology, conversations with students and reflection on completed tasks. The effectiveness of the program was confirmed using the Mann–Whitney U-test.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Violetta Alekseevna Kalinnikova, Tyumen State University

Student

Olga Vasilyevna Ogorodnova, Tyumen State University

Scientific Supervisor, Candidate of Pedagogical Sciences

References

«Забота об окружающей среде: хотим, но не можем?» // ВЦИОМ. 2019. URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/zabota-ob-okruzhayushhej-srede-khotim-no-ne-mozhem

Захлебный А.Н., Дзятковская Е.Н., Грачев В.А. Концепция общего экологического образования в интересах устойчивого развития // Вопросы современной науки и практики. Университет им. В.И. Вернадского. 2012. № S2 (39). С. 55–59.

Зверев И.Д. О приоритетах экологического образования / Экологическое образование в России: теоретические аспекты. М. : РАО, 1997. С. 27–36.

Калюкова Е.А. Диагностика уровня экологической культуры у младших школьников // Научно-методический электронный журнал Концепт. 2016. № T2. С. 556–560.

Карпенко А.А. Формирование экологической культуры в условиях начальной школ / Реализация компетентностного подхода в системе профессионального образования педагога : материалы V Всероссийской научно-практической конференции, Евпатория, 12–13 апреля 2018 года. Евпатория : Общество с ограниченной ответственностью «Издательство Типография «Ариал», 2018. С. 123–125.

Лихачёв Б.Т. Экология личности // Педагогика. 1993. № 2. С. 19–21.

Смородинова С.В. Выявление уровня сформированности экологической культуры младших школьников / Молодой исследователь: от идеи к проекту : материалы IV студенческой научно-практической конференции, Йошкар-Ола, 15 июня 2020 года. Йошкар-Ола : Марийский государственный университет, 2020. С. 348–350.

Стратегия развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 года / Распоряжение Правительства Российской Федерации от 29 мая 2015 г. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_180402/400951e1bec44b76d470a1deda8b17e988c587d6/

Цели в области устойчивого развития ООН. Сохранение экосистем суши / Организация Объединенных Наций. URL: https://www.un.org/sustainabledevelopment/ru/

Ясвин В.А. Психология отношения к природе. М. : Издательство "Смысл", 2000. 456 с.

References:

«Zabota ob okruzhayushhej srede: xotim, no ne mozhem?» // VCIOM. 2019. URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/zabota-ob-okruzhayushhej-srede-khotim-no-ne-mozhem

Zaxlebny`j A.N., Dzyatkovskaya E.N., Grachev V.A. Koncepciya obshhego e`kologicheskogo obrazovaniya v interesax ustojchivogo razvitiya // Voprosy` sovremennoj nauki i praktiki. Universitet im. V.I. Vernadskogo. 2012. No S2 (39). P. 55–59.

Zverev I.D. O prioritetax e`kologicheskogo obrazovaniya / E`kologicheskoe obrazovanie v Rossii: teoreticheskie aspekty`. M. : RAO, 1997. P. 27–36.

Kalyukova E.A. Diagnostika urovnya e`kologicheskoj kul`tury` u mladshix shkol`nikov // Nauchno-metodicheskij e`lektronny`j zhurnal Koncept. 2016. No T 2. P. 556–560.

Karpenko A.A. Formirovanie e`kologicheskoj kul`tury` v usloviyax nachal`noj shkol / Realizaciya kompetentnostnogo podxoda v sisteme professional`nogo obrazovaniya pedagoga : materialy` V Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii, Evpatoriya, 12–13 aprelya 2018 goda. Evpatoriya : Obshhestvo s ogranichennoj otvetstvennost`yu «Izdatel`stvo Tipografiya «Arial», 2018. P. 123–125.

Lixachyov B.T. E`kologiya lichnosti // Pedagogika. 1993. No 2. P. 19–21.

Smorodinova S.V. Vy`yavlenie urovnya sformirovannosti e`kologicheskoj kul`tury` mladshix shkol`nikov / Molodoj issledovatel`: ot idei k proektu : materialy` IV studencheskoj nauchno-prakticheskoj konferencii, Joshkar-Ola, 15 iyunya 2020 goda. Joshkar-Ola : Marijskij gosudarstvenny`j universitet, 2020. P. 348–350.

Strategiya razvitiya vospitaniya v Rossijskoj Federacii na period do 2025 goda / Rasporyazhenie Pravitel`stva Rossijskoj Federacii ot 29 maya 2015 g. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_180402/400951e1bec44b76d470a1deda8b17e988c587d6/

Celi v oblasti ustojchivogo razvitiya OON. Soxranenie e`kosistem sushi / Organizaciya Ob``edinenny`x Nacij. URL: https://www.un.org/sustainabledevelopment/ru/

Yasvin V.A. Psixologiya otnosheniya k prirode. M. : Izdatel`stvo "Smy`sl", 2000. 456 p.

Published
2023-06-19
How to Cite
1. Kalinnikova V. A., Ogorodnova O. V. STUDY AND FORMATION OF ECOLOGICAL CULTURE OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN: TOOLS AND RESULTS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2023. Vol. 5. № 2. P. 36-48. URL: http://bppasu.ru/article/view/13137.