EMPIRICAL STUDY OF COPING BEHAVIOR OF ADOLESCENTS WITH COMPUTER ADDICTION
УДК 159.99
Abstract
The article is devoted to the study of coping behavior of adolescents with computer addiction. The relevance of the study is due to the growing tendency among adolescents to excessive use of the computer in order to avoid stress, which subsequently makes it difficult to develop social skills and personal resources, and also complicates the process of responding to stressful situations and applying adequate measures to solve them. The purpose of the study is to study the characteristics of coping behavior of adolescents with computer addiction. The study uses theoretical, empirical, qualitative and quantitative methods. As a result of the study, it was revealed that adolescents with computer addiction are characterized by the "Escape-Avoidance" coping strategy.
Downloads
References
Василюк Ф.Е. Психология переживания. М. : Изд-во МГУ, 1984. 200 с.
Вассерман Л.И., Ерышев О.Ф., Клубова Е.Б. Психологическая диагностика индекса жизненного стиля. Спб. : Изд-во: СПбНИПНИ им. В.М. Бехтерева, 2005. 50 с.
Венгер А.Л. (ред.) Психология развития. Психологический лексикон. Энциклопедический словарь в шести томах / ред.-сост. Л.А. Карпенко, под общ. ред. А.В. Петровского. М. : ПЕР СЭ. 2005. 176 с.
Гоман В.А. Гефнер О.В. Современная молодежь и компьютерная зависимость // Электронный научно-методический журнал Омского ГАУ. 2018. №. S5. С. 8. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennaya-molodezh-i-kompyuternaya-zavisimost
Захарова И.Н. и др. Стресс у детей и подростков – проблема сегодняшнего дня // Медицинский совет. 2021. №. 1. С. 218–227.
Зорина Н.С. О факторах и профилактике компьютерной зависимости у подростков // Евразийский юридический журнал. 2021. №. 8. С. 198–199.
Княгинина Н.В., Пучков Е.В. Без отрыва от экрана. Как современные школьники пользуются гаджетами? / Научно-образовательный портал IQ / Авторская колонка. 2021. URL: https://iq.hse.ru/news/434189875.html?ysclid=lduhe40ozw282847574
Коваль Т.В. Личностная сфера подростков, склонных к развитию компьютерной зависимости : автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2013. 24 c. URL: https://www.dissercat.com/content/lichnostnaya-sfera-podrostkov-sklonnykh-k-razvitiyu-kompyuternoi-zavisimosti
Крылосова О.А. Горфинкель В.А. Совладающее поведение подростков в контексте компьютерной зависимости / Российская наука в современном мире Сборник статей XXII международной научно-практической конференции, часть II. М. : «Научно-издательский центр «Актуальность.РФ» 2019. С. 16–18.
Крюкова Т.Л. Куфтяк Е.В. Опросник способов совладания (адаптация методики WCQ) // Журнал практического психолога. М., 2007. № 3. С. 93–112.
Молчанов С.В. Психология подросткового и юношеского возраста. М. : Издательство Юрайт. 2019. 351 с.
Николаева А.А., Павлова Т.С. Компьютерная зависимость у детей и подростков // Социосфера. 2019. №. 2. С. 117–120.
Савенков А.И. Психология воспитания. М. : Изд-во Юрайт, 2019. 154 с.
Фоменко Н.В. Подростковый возраст как наиболее сложный этап развития ребенка // Вестник Таганрогского института имени АП Чехова. 2014. № 2. С. 201–205.
Човдырова Г.С., Клименко Т.С. Стресс–адаптация и копинг-поведение личности. М. : Изд-во Русайнс, 2022. 292 с.
Юрьева Л.Н., Больбот Т.Ю. Компьютерная зависимость: формирование, диагностика, коррекция и профилактика. Днепропетровск : Пороги, 2006. 196 с.
Freud S. The defense neuro–psychoses / The collected Papers: in 10 v. N.Y. : Collier Books. 1963.V. 2. Р. 67–81.
Lazarus R.S. Folkman S. Stress, appraisal, and coping. N.Y. : Springer Publishing Company, 1984. 456 p.
References:
Vasilyuk F.E. Psixologiya perezhivaniya. M. : Izd-vo MGU, 1984. 200 p.
Vasserman L.I., Ery`shev O.F., Klubova E.B. Psixologicheskaya diagnostika indeksa zhiznennogo stilya. Spb. : Izd-vo: SPbNIPNI im. V.M. Bextereva, 2005. 50 p.
Venger A.L. (red.) Psixologiya razvitiya. Psixologicheskij leksikon. E`nciklopedicheskij slovar` v shesti tomax / red.-sost. L.A. Karpenko, pod obshh. red. A.V. Petrovskogo. M. : PER SE`. 2005. 176 p.
Goman V.A. Gefner O.V. Sovremennaya molodezh` i komp`yuternaya zavisimost` // E`lektronny`j nauchno-metodicheskij zhurnal Omskogo GAU. 2018. No. S5. P. 8.
Zaxarova I.N. i dr. Stress u detej i podrostkov – problema segodnyashnego dnya // Medicinskij sovet. 2021. No. 1. P. 218–227.
Zorina N.S. O faktorax i profilaktike komp`yuternoj zavisimosti u podrostkov // Evrazijskij yuridicheskij zhurnal. 2021. No. 8. P. 198–199.
Knyaginina N.V., Puchkov E.V. Bez otry`va ot e`krana. Kak sovremenny`e shkol`niki pol`zuyutsya gadzhetami? / Nauchno-obrazovatel`ny`j portal IQ / Avtorskaya kolonka. 2021. URL: https://iq.hse.ru/news/434189875.html?ysclid=lduhe40ozw282847574
8. Koval` T.V. Lichnostnaya sfera podrostkov, sklonny`x k razvitiyu komp`yuternoj zavisimosti : avtoref. dis. … kand. psixol. nauk. M., 2013. 24 p. URL: https://www.dissercat.com/content/lichnostnaya-sfera-podrostkov-sklonnykh-k-razvitiyu-kompyuternoi-zavisimosti
Kry`losova O.A. Gorfinkel` V.A. Sovladayushhee povedenie podrostkov v kontekste komp`yuternoj zavisimosti / Rossijskaya nauka v sovremennom mire Sbornik statej XXII mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii, chast` II. M. : «Nauchno-izdatel`skij centr «Aktual`nost`.RF» 2019. P. 16–18.
Kryukova T.L. Kuftyak E.V. Oprosnik sposobov sovladaniya (adaptaciya metodiki WCQ) // Zhurnal prakticheskogo psixologa. M., 2007. No. 3. P. 93–112.
Molchanov S.V. Psixologiya podrostkovogo i yunosheskogo vozrasta. M. : Izdatel`stvo Yurajt. 2019. 351 p.
Nikolaeva A.A., Pavlova T.S. Komp`yuternaya zavisimost` u detej i podrostkov // Sociosfera. 2019. No. 2. P. 117–120.
Savenkov A.I. Psixologiya vospitaniya. M. : Izd-vo Yurajt, 2019. 154 p.
Fomenko N.V. Podrostkovy`j vozrast kak naibolee slozhny`j e`tap razvitiya rebenka // Vestnik Taganrogskogo instituta imeni AP Chexova. 2014. No. 2. P. 201–205.
Chovdy`rova G.S., Klimenko T.S. Stress–adaptaciya i koping-povedenie lichnosti. M. : Izd-vo Rusajns, 2022. 292 p.
Yur`eva L.N., Bol`bot T.Yu. Komp`yuternaya zavisimost`: formirovanie, diagnostika, korrekciya i profilaktika. Dnepropetrovsk : Porogi, 2006. 196 p.
Freud S. The defense neuro–psychoses / The collected Papers: in 10 v. N.Y. : Collier Books. 1963.V. 2. Р. 67–81.
Lazarus R.S. Folkman S. Stress, appraisal, and coping. N.Y. : Springer Publishing Company, 1984. 456 p.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).