PROFESSIONAL PERSPECTIVES OF HIGH SCHOOL STUDENTS, HAVING A PEDAGOGICAL FOCUS

УДК 159.923

  • Irina Alexandrovna Ralnikova Altai State University Email: irinaralnikova@yandex.ru
Keywords: professional prospects, pedagogical orientation, high school students, life prospects, psychological system

Abstract

The goal is to study the professional prospects of high school students with a pedagogical orientation from the standpoint of a systematic approach. It was revealed that the basis for building professional prospects for high school students are the values ​​of the spheres of professional activity, career, material security, health, self-development; high school students are focused on planning events for the mid-range future, a period from one to five years; they imagine their professional future in a positive way; in the process of active formation is the process of self-organization of activities, skills of tactical planning and strategic goal setting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irina Alexandrovna Ralnikova, Altai State University

Doctor of Psychology, Head of the Department of Social Psychology and teacher educaticn

References

Антонова Н.В. Особенности самоопределения на различных этапах профессионального развития // Психологические исследования. 2017. № 10 (53). URL: https://psystudy.ru/index.php/num/article/view/370

Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. СПб. : Питер, 2008. 398 с.

Бочавер А.А., Жилинская А.В., Хломов К.Д. Перспективы современных подростков в контексте жизненной траектории // Современная зарубежная психология. 2016. Том 5. № 2. С. 31–38. URL: https://psyjournals.ru/journals/jmfp/archive/2016_n2/82367

Выготский Л.С. Психология развития человека. М. : Изд-во Смысл, Изд-во Эксмо, 2005. 1136 с.

Головаха Е.И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопределение молодкжи. Киев : Наукова думка, 2011. 370 с.

Коньшина Т.М., Пряжников Н.С., Садовникова Т.Ю. Личная профессиональная перспектива современных российских старших подростков: ценностно-смысловой аспект // Вестник Московского университета. 2018. № 3. С. 37–59. URL: https://msupsyj.ru/articles/detail.php?article=7537

Мухина В.С. Возрастная психология. М. : Академия, 1999. 655 с.

Педагогическая психология: хрестоматия / сост. В.Н. Карандышев. СПб.: Питер, 2006. С. 62–66. URL: https://bookap.info/edu/avtorov_pedagogicheskaya_psihologiya_hrestomatiya/gl7.shtm

Ральникова И.А. Перестройка системы жизненных перспектив человека на этапе переломных событий. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2012. 194 с.

Ральникова И.А., Ипполитова Е.А. Трансформация представлений у студентов о профессиональных перспективах как фактор самоорганизации в кризисные периоды обучения в вузе // Сибирский психологический журнал. 2009. № 32. С. 18–22. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/transformatsiya-predstavleniy-studentov-o-professionalnyh-perspektivah-kak-faktor-samoorganizatsii-v-krizisnye-periody-obucheniya-v

References:

Antonova N.V. Osobennosti samoopredeleniya na razlichnyh etapah professional'nogo razvitiya // Psihologicheskie issledovaniya. 2017. No. 10 (53). URL: https://psystudy.ru/index.php/num/article/view/370

Bozhovich L.I. Lichnost' i ee formirovanie v detskom vozraste. SPb. : Piter, 2008. 398 р.

Bochaver A.A., ZHilinskaya A.V., Hlomov K.D. Perspektivy sovremennyh podrostkov v kontekste zhiznennoj traektorii // Sovremennaya zarubezhnaya psihologiya. 2016. Vol. 5. No. 2. Р. 31–38. URL: https://psyjournals.ru/journals/jmfp/archive/2016_n2/82367

Vygotskij L.S. Psihologiya razvitiya cheloveka. M. : Izd-vo Smysl, Izd-vo Eksmo, 2005. 1136 р.

Golovaha E.I. ZHiznennaya perspektiva i professional'noe samoopredelenie molodyozhi. Kiev : Naukova dumka, 2011. 370 р.

Kon'shina T.M., Pryazhnikov N.S., Sadovnikova T.YU. Lichnaya professional'naya perspektiva sovremennyh rossijskih starshih podrostkov: cennostno-smyslovoj aspekt // Vestnik Moskovskogo universiteta. 2018. No. 3. Р. 37–59. URL: https://msupsyj.ru/articles/detail.php?article=7537

Muhina V.S. Vozrastnaya psihologiya. M. : Akademiya, 1999. 655 р.

Pedagogicheskaya psihologiya: hrestomatiya / Sost. V.N. Karandyshev. SPb. : Piter, 2006. Р. 62–66. URL: https://bookap.info/edu/avtorov_pedagogicheskaya_psihologiya_hrestomatiya/gl7.shtm

Ral'nikova I.A. Perestrojka sistemy zhiznennyh perspektiv cheloveka na etape perelomnyh sobytij. Barnaul : Izd-vo Alt. Un-ta, 2012. 194 р.

Ral'nikova I.A., Ippolitova E.A. Transformaciya predstavlenij u studentov o professional'nyh perspektivah kak faktor samoorganizacii v krizisnye periody obucheniya v Vuze // Sibirskij psihologicheskij zhurnal. 2009. No. 32. Р. 18–22. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/transformatsiya-predstavleniy-studentov-o-professionalnyh-perspektivah-kak-faktor-samoorganizatsii-v-krizisnye-periody-obucheniya-v

Published
2023-03-27
How to Cite
1. Ralnikova I. A. PROFESSIONAL PERSPECTIVES OF HIGH SCHOOL STUDENTS, HAVING A PEDAGOGICAL FOCUS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2023. Vol. 5. № 1. P. 77-86. URL: http://bppasu.ru/article/view/12712.