КОГНИТИВНЫЕ ПРОЦЕССЫ КАК ПРЕДИКТОРЫ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО СОСТОЯНИЯ ПРОФЕССИОНАЛА
Abstract
В настоящее время предмет обсуждения стресса приобретает все большую актуальность. В современных условиях значительно возрос темп, напряженность жизни, следовательно, увеличивается число негативных эмоциональных переживаний и стрессовых реакций, которые, накапливаясь, вызывают формирование выраженных и длительных стрессовых состояний. Эти состояния снижают успешность и качество выполнения своих должностных обязанностей у людей, включенных в профессиональную деятельность, или требуют дополнительных усилий для поддержания оптимального психофизиологического уровня.
Downloads
References
Варданян, Б.Х. Механизмы регуляции эмоциональной устойчивости [Текст] / Б.Х. Варданян // Категории, принципы и методы психологии. Психические процессы. – l983. – С. 542–543.
Зильберман, П.Б. Эмоциональная устойчивость оператора [Текст] / П.Б. Зильберман // Очерки психологии труда оператора. – М.: Наука, l974. – С. l38–l72.
Катунин, А. П. Стрессоустойчивость как психологический феномен [Текст] / А. П. Катунин // Молодой ученый. — 2012. — №9. — С. 243-246.
Рубинштейн, С. Л. Основы общей психологии [Текст] / С.Л. Рубинштейн. - СПб: Изд-во «Питер», 2000. - 712 с
Солодилова, И. А. К вопросу о соотношении понятий «эмоция» и «когниция» [Текст] / И.А. Солодилова // Вестник башкирского университета. – 2009. - №4. – С. 1349-1350.
Субботин, С.В. Устойчивость к психическому стрессу как характеристики метаиндивидуальности учителя [Текст]: дис. ... канд. психол. наук / С.В. Субботин. – Пермь, l992. – l52 с.
Тимошенко, Т.В. Проблема cтресса (дистресса) и когнитивные теории [Текст]/ Т.В. Тимошенко // Инженерный вестник Дона. - 2011. - №4. – С. 72-73.
Хомская, Е. Д. Мозг и эмоции. Нейропсихологическое исследование [Текст]/ Е.Д. Хомская, Н.Я. Батова. - М.: Изд-во МГУ, 1992. - С. 6–67.
Lazarus, R.S. Stress-related transactions between person and environment [Text] / L.A. Pervin, M. Lewis (Eds.) Perspectives in Interactional Psychology. - New York: Plenum, 1978. - Pp. 287–327.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).