EXPERIENCE OF APPLICATION OF THE ACTIVATING INFLUENCE OF LOGORITMICS IN GENERAL UNDEVELOPMENT OF SPEECH IN CHILDREN

УДК 159.97, 616.8

  • Lyudmila Alexandrovna Povstyan Kokshetau University Abai Myrzakhmetov Email: Povstyan1946@mail.ru
  • Marina Alexandrovna Stepchenko MBOU "Secondary School No. 1", Barnaul Email: Stepchenkoav@mail.ru
  • Tatiana Gennadievna Volkova Altai State University Email: v.t.g@mail.ru
Keywords: functional asymmetry of the cerebral hemispheres, interhemispheric interaction, sound, movement, rhythm, speech, rhythm formula, perception, modality, sensory experience

Abstract

This article is devoted to the problem of activation of speech activity of preschool children with general underdevelopment of speech of unknown etiology. The experience of working with three children is presented. As the main stimulant, we used logarithmic with a gradual involvement of the psychosensory information flow, predominantly from the right hemisphere of the brain, with a switch to the psychomotor processes of the left hemisphere. The message is preliminary, but may be of practical interest to speech therapists and child psychologists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lyudmila Alexandrovna Povstyan, Kokshetau University Abai Myrzakhmetov

Candidate of Psychological Sciences, Professor of the Department of Social and Pedagogical Disciplines

Marina Alexandrovna Stepchenko, MBOU "Secondary School No. 1", Barnaul

Master of Pedagogical Sciences, teacher- defectologist

Tatiana Gennadievna Volkova, Altai State University

Candidate of psychological sciences, Associate professor

References

Абасов А.С. Пространство и время, пространственно-временная организация // Вопросы философии. 1985. № 1. С. 71–81.

Аксенова И.В. Профессиональная тренировка и мозговая латералиизация: сравнительное исследование художников и математиков // Вопросы психологии. 2011. № 3. С. 113–121.

Баллонов Л.Я., Дегмин В.Л., Черниговская Т.В. Функциональная асимметрия мозга в организации речевой деятельности // Нейропсихология: 3-е изд. / под ред. Е.Д. Хомской. СПб. : Питер, 2010. С. 589–605.

Система детского музыкального воспитания Карла Орфа / под ред. Л.А. Баренбойма. Ленинград : Изд-во «Музыка», 1970. 155 с.

Бернштейн Н.А. Очерки по физиологии движения и физиологии активности. М. : Медицина, 1966. 349 с.

Брагин Н.Н., Доброхотова Т.А. Функциональные асимметрии человека. М. : Медицина, 1988. 239 с.

Веккер Л.М. Психика и реальность: единая теория психических процессов. М. : «Смысл» «Per Se», 2000. 685 с.

Вернадский В.И. Размышления натуралиста. М. : Наука, 1975. Т. 1. 177 с.

Готт В.С. Философские вопросы современной физики. М. : Высшая школа, 1972. 415 с.

Готт В.С., Хоменко Т.А. Методологическая роль понятия симметрии и асимметрии в исследовании проблем жизни // Философские проблемы современного естествознания. М. : Академия, 1977. С. 120–132.

Гревцева Е.В. Логопедический тренинг. СПб. : Изд-во «СпецЛит», 2002. 144 с.

Жак-Далькроз Э. Ритм. М. : Классика ХХI, 2001. 248 с.

Жог В.И. Единство симметрии и асимметрии и научное познание // Философские науки. 1984. № 6. С. 134–135.

Зеньковский В.В. Психология детства. М. : Академия,1966. 374 с.

Кабанова Т.В., Домнина О.В. Тестовая диагностика: обследование речи, общей и мелкой моторики у детей 3–6 лет с речевыми нарушениями. М. : Изд-во ГНОМ и Д, 2008. 104 с.

Кузьмина Н.И., Рождественская В.И. Воспитание речи у детей с моторной алалией. М. : Просвещение, 1977. 143 с.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М. : Изд-во МГУ, 1977. 130 с.

Мандельштам О. Сочинение в 2 т. Т. 2. М. : Художественная литература, 1990. 704 с.

Овчинников Н.Ф. Симметрия – закономерность природы и принцип познания // Принцип симметрии. М. : Наука, 1978. С.15–46.

Павлова Н.В., Дегтяренко Т.В. // Вестник Военно-медицинской Академии. 2015. Т. 3 (51). С. 243–245.

Поляков В.М., Колесникова Л.И. Функциональная асимметрия мозга в онтогенезе (обзор литературы отечественных и зарубежных авторов) // Бюллетень ВСНЦСО РАМН, 2006. № 5 (51). С. 322–331.

Постоева Л.Д., Мартыненко Л.А. Играй, слушай, познавай! СПб. : Речь; М. : Сфера, 2010. 95 с.

Трясорукова. Развитие межполушарного взаимодействия у детей с ОНР. Рабочая тетрадь. Серия: Школа развития. Ростов-н/Д. : Феникс, 2020. 48 с.

Стеценко Т.В. Инновация как объект гуманитарного исследования в образовании // Гуманитарное исследование в образовании: опыт, размышления, проблемы. Томск : Изд-во Томского ун-та. 2002. 342 с.

Узнадзе Д.Н. Психологические исследования. М. : Наука, 1966. 449 с.

Ушакова Т.Н. Семантика первых детских слов // Вопросы психологии. 2011. № 2. С. 25–35.

Ушакова Т.Н. Как возможно осмысленное слово у годовалого ребенка // Вопросы психологии. 2016. № 1. С. 26–38.

Цветкова Л.С., Цветков А.В. Речь и правое полушарие головного мозга : Афазия. Аномия // Теория и практика общественного развития. 2014. № 13. С. 70–74.

References:

Abasov A.S. Prostranstvo i vremja, prostranstvenno-vremennaja organizacija // Voprosy filosofii. 1985. No. 1. P. 71–81.

Aksenova I.V. Professional'naja trenirovka i mozgovaja lateraliizacija: sravnitel'noe issledovanie hudozhnikov i matematikov // Voprosy psihologii. 2011. No. 3. P. 113–121.

Ballonov L.Ja., Degmin V.L., Chernigovskaja T.V. Funkcional'naja asimmetrija mozga v organizacii rechevoj dejatel'nosti // Nejropsihologija: 3-e izd. / pod red. E.D. Homskoj. SPb. : Piter, 2010. P. 589–605.

Sistema detskogo muzykal'nogo vospitanija Karla Orfa / pod red. L.A. Barenbojma. Leningrad : Izd-vo «Muzyka», 1970. 155 p.

Bernshtejn N.A. Ocherki po fiziologii dvizhenija i fiziologii aktivnosti. M. : Medicina, 1966. 349 p.

Bragin N.N., Dobrohotova T.A. Funkcional'nye asimmetrii cheloveka. M. : Medicina, 1988. 239 p.

Vekker L.M. Psihika i real'nost': edinaja teorija psihicheskih processov. M. : «Smysl» «Per Se», 2000. 685 p.

Vernadskij V.I. Razmyshlenija naturalista. M. : Nauka, 1975. T. 1. 177 p.

Gott V.S. Filosofskie voprosy sovremennoj fiziki. M. : Vysshaja shkola, 1972. 415 p.

Gott V.S., Homenko T.A. Metodologicheskaja rol' ponjatija simmetrii i asimmetrii v issledovanii problem zhizni // Filosofskie problemy sovremennogo estestvoznanija. M. : Akademija, 1977. P. 120–132.

Grevceva E.V. Logopedicheskij trening. SPb. : Izd-vo «SpecLit», 2002. 144 p.

Zhak-Dal'kroz Je. Ritm. M. : Klassika HHI, 2001. 248 p.

Zhog V.I. Edinstvo simmetrii i asimmetrii i nauchnoe poznanie // Filosofskie nauki. 1984. No. 6. P. 134–135.

Zen'kovskij V.V. Psihologija detstva. M. : Akademija,1966. 374 p.

Kabanova T.V., Domnina O.V. Testovaja diagnostika: obsledovanie rechi, obshhej i melkoj motoriki u detej 3–6 let s rechevymi narushenijami. M. : Izd-vo GNOM i D, 2008. 104 p.

Kuz'mina N.I., Rozhdestvenskaja V.I. Vospitanie rechi u detej s motornoj alaliej. M. : Prosveshhenie, 1977. 143 p.

Leont'ev A.N. Dejatel'nost'. Soznanie. Lichnost'. M. : Izd-vo MGU, 1977. 130 p.

Mandel'shtam O. Sochinenie v 2 t. T. 2. M. : Hudozhestvennaja literatura, 1990. 704 p.

Ovchinnikov N.F. Simmetrija – zakonomernost' prirody i princip poznanija // Princip simmetrii. M. : Nauka, 1978. P.15–46.

Pavlova N.V., Degtjarenko T.V. // Vestnik Voenno-medicinskoj Akademii. 2015. T. 3 (51). P. 243–245.

Poljakov V.M., Kolesnikova L.I. Funkcional'naja asimmetrija mozga v ontogeneze (obzor literatury otechestvennyh i zarubezhnyh avtorov) // Bjulleten' VSNCSO RAMN, 2006. No. 5 (51). P. 322–331.

Postoeva L.D., Martynenko L.A. Igraj, slushaj, poznavaj! SPb. : Rech' ; M. : Sfera, 2010. 95 p.

Trjasorukova. Razvitie mezhpolusharnogo vzaimodejstvija u detej s ONR. Rabochaja tetrad'. Serija: Shkola razvitija. Rostov-n/D. : Feniks, 2020. 48 p.

Stecenko T.V. Innovacija kak ob#ekt gumanitarnogo issledovanija v obrazovanii // Gumanitarnoe issledovanie v obrazovanii: opyt, razmyshlenija, problemy. Tomsk : Izd-vo Tomskogo un-ta. 2002. 342 p.

Uznadze D.N. Psihologicheskie issledovanija. M. : Nauka, 1966. 449 p.

Ushakova T.N. Semantika pervyh detskih slov // Voprosy psihologii. 2011. No. 2. P. 25–35.

Ushakova T.N. Kak vozmozhno osmyslennoe slovo u godovalogo rebenka // Voprosy psihologii. 2016. No. 1. P. 26–38.

Cvetkova L.S., Cvetkov A.V. Rech' i pravoe polusharie golovnogo mozga : Afazija. Anomija // Teorija i praktika obshhestvennogo razvitija. 2014. No. 13. P. 70–74.

Published
2022-06-21
How to Cite
1. Povstyan L. A., Stepchenko M. A., Volkova T. G. EXPERIENCE OF APPLICATION OF THE ACTIVATING INFLUENCE OF LOGORITMICS IN GENERAL UNDEVELOPMENT OF SPEECH IN CHILDREN // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 2. P. 98-115. URL: http://bppasu.ru/article/view/11573.