EXPERIENCE OF APPLICATION OF THE ACTIVATING INFLUENCE OF LOGORITMICS IN GENERAL UNDEVELOPMENT OF SPEECH IN CHILDREN
УДК 159.97, 616.8
Abstract
This article is devoted to the problem of activation of speech activity of preschool children with general underdevelopment of speech of unknown etiology. The experience of working with three children is presented. As the main stimulant, we used logarithmic with a gradual involvement of the psychosensory information flow, predominantly from the right hemisphere of the brain, with a switch to the psychomotor processes of the left hemisphere. The message is preliminary, but may be of practical interest to speech therapists and child psychologists.
Downloads
References
Абасов А.С. Пространство и время, пространственно-временная организация // Вопросы философии. 1985. № 1. С. 71–81.
Аксенова И.В. Профессиональная тренировка и мозговая латералиизация: сравнительное исследование художников и математиков // Вопросы психологии. 2011. № 3. С. 113–121.
Баллонов Л.Я., Дегмин В.Л., Черниговская Т.В. Функциональная асимметрия мозга в организации речевой деятельности // Нейропсихология: 3-е изд. / под ред. Е.Д. Хомской. СПб. : Питер, 2010. С. 589–605.
Система детского музыкального воспитания Карла Орфа / под ред. Л.А. Баренбойма. Ленинград : Изд-во «Музыка», 1970. 155 с.
Бернштейн Н.А. Очерки по физиологии движения и физиологии активности. М. : Медицина, 1966. 349 с.
Брагин Н.Н., Доброхотова Т.А. Функциональные асимметрии человека. М. : Медицина, 1988. 239 с.
Веккер Л.М. Психика и реальность: единая теория психических процессов. М. : «Смысл» «Per Se», 2000. 685 с.
Вернадский В.И. Размышления натуралиста. М. : Наука, 1975. Т. 1. 177 с.
Готт В.С. Философские вопросы современной физики. М. : Высшая школа, 1972. 415 с.
Готт В.С., Хоменко Т.А. Методологическая роль понятия симметрии и асимметрии в исследовании проблем жизни // Философские проблемы современного естествознания. М. : Академия, 1977. С. 120–132.
Гревцева Е.В. Логопедический тренинг. СПб. : Изд-во «СпецЛит», 2002. 144 с.
Жак-Далькроз Э. Ритм. М. : Классика ХХI, 2001. 248 с.
Жог В.И. Единство симметрии и асимметрии и научное познание // Философские науки. 1984. № 6. С. 134–135.
Зеньковский В.В. Психология детства. М. : Академия,1966. 374 с.
Кабанова Т.В., Домнина О.В. Тестовая диагностика: обследование речи, общей и мелкой моторики у детей 3–6 лет с речевыми нарушениями. М. : Изд-во ГНОМ и Д, 2008. 104 с.
Кузьмина Н.И., Рождественская В.И. Воспитание речи у детей с моторной алалией. М. : Просвещение, 1977. 143 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М. : Изд-во МГУ, 1977. 130 с.
Мандельштам О. Сочинение в 2 т. Т. 2. М. : Художественная литература, 1990. 704 с.
Овчинников Н.Ф. Симметрия – закономерность природы и принцип познания // Принцип симметрии. М. : Наука, 1978. С.15–46.
Павлова Н.В., Дегтяренко Т.В. // Вестник Военно-медицинской Академии. 2015. Т. 3 (51). С. 243–245.
Поляков В.М., Колесникова Л.И. Функциональная асимметрия мозга в онтогенезе (обзор литературы отечественных и зарубежных авторов) // Бюллетень ВСНЦСО РАМН, 2006. № 5 (51). С. 322–331.
Постоева Л.Д., Мартыненко Л.А. Играй, слушай, познавай! СПб. : Речь; М. : Сфера, 2010. 95 с.
Трясорукова. Развитие межполушарного взаимодействия у детей с ОНР. Рабочая тетрадь. Серия: Школа развития. Ростов-н/Д. : Феникс, 2020. 48 с.
Стеценко Т.В. Инновация как объект гуманитарного исследования в образовании // Гуманитарное исследование в образовании: опыт, размышления, проблемы. Томск : Изд-во Томского ун-та. 2002. 342 с.
Узнадзе Д.Н. Психологические исследования. М. : Наука, 1966. 449 с.
Ушакова Т.Н. Семантика первых детских слов // Вопросы психологии. 2011. № 2. С. 25–35.
Ушакова Т.Н. Как возможно осмысленное слово у годовалого ребенка // Вопросы психологии. 2016. № 1. С. 26–38.
Цветкова Л.С., Цветков А.В. Речь и правое полушарие головного мозга : Афазия. Аномия // Теория и практика общественного развития. 2014. № 13. С. 70–74.
References:
Abasov A.S. Prostranstvo i vremja, prostranstvenno-vremennaja organizacija // Voprosy filosofii. 1985. No. 1. P. 71–81.
Aksenova I.V. Professional'naja trenirovka i mozgovaja lateraliizacija: sravnitel'noe issledovanie hudozhnikov i matematikov // Voprosy psihologii. 2011. No. 3. P. 113–121.
Ballonov L.Ja., Degmin V.L., Chernigovskaja T.V. Funkcional'naja asimmetrija mozga v organizacii rechevoj dejatel'nosti // Nejropsihologija: 3-e izd. / pod red. E.D. Homskoj. SPb. : Piter, 2010. P. 589–605.
Sistema detskogo muzykal'nogo vospitanija Karla Orfa / pod red. L.A. Barenbojma. Leningrad : Izd-vo «Muzyka», 1970. 155 p.
Bernshtejn N.A. Ocherki po fiziologii dvizhenija i fiziologii aktivnosti. M. : Medicina, 1966. 349 p.
Bragin N.N., Dobrohotova T.A. Funkcional'nye asimmetrii cheloveka. M. : Medicina, 1988. 239 p.
Vekker L.M. Psihika i real'nost': edinaja teorija psihicheskih processov. M. : «Smysl» «Per Se», 2000. 685 p.
Vernadskij V.I. Razmyshlenija naturalista. M. : Nauka, 1975. T. 1. 177 p.
Gott V.S. Filosofskie voprosy sovremennoj fiziki. M. : Vysshaja shkola, 1972. 415 p.
Gott V.S., Homenko T.A. Metodologicheskaja rol' ponjatija simmetrii i asimmetrii v issledovanii problem zhizni // Filosofskie problemy sovremennogo estestvoznanija. M. : Akademija, 1977. P. 120–132.
Grevceva E.V. Logopedicheskij trening. SPb. : Izd-vo «SpecLit», 2002. 144 p.
Zhak-Dal'kroz Je. Ritm. M. : Klassika HHI, 2001. 248 p.
Zhog V.I. Edinstvo simmetrii i asimmetrii i nauchnoe poznanie // Filosofskie nauki. 1984. No. 6. P. 134–135.
Zen'kovskij V.V. Psihologija detstva. M. : Akademija,1966. 374 p.
Kabanova T.V., Domnina O.V. Testovaja diagnostika: obsledovanie rechi, obshhej i melkoj motoriki u detej 3–6 let s rechevymi narushenijami. M. : Izd-vo GNOM i D, 2008. 104 p.
Kuz'mina N.I., Rozhdestvenskaja V.I. Vospitanie rechi u detej s motornoj alaliej. M. : Prosveshhenie, 1977. 143 p.
Leont'ev A.N. Dejatel'nost'. Soznanie. Lichnost'. M. : Izd-vo MGU, 1977. 130 p.
Mandel'shtam O. Sochinenie v 2 t. T. 2. M. : Hudozhestvennaja literatura, 1990. 704 p.
Ovchinnikov N.F. Simmetrija – zakonomernost' prirody i princip poznanija // Princip simmetrii. M. : Nauka, 1978. P.15–46.
Pavlova N.V., Degtjarenko T.V. // Vestnik Voenno-medicinskoj Akademii. 2015. T. 3 (51). P. 243–245.
Poljakov V.M., Kolesnikova L.I. Funkcional'naja asimmetrija mozga v ontogeneze (obzor literatury otechestvennyh i zarubezhnyh avtorov) // Bjulleten' VSNCSO RAMN, 2006. No. 5 (51). P. 322–331.
Postoeva L.D., Martynenko L.A. Igraj, slushaj, poznavaj! SPb. : Rech' ; M. : Sfera, 2010. 95 p.
Trjasorukova. Razvitie mezhpolusharnogo vzaimodejstvija u detej s ONR. Rabochaja tetrad'. Serija: Shkola razvitija. Rostov-n/D. : Feniks, 2020. 48 p.
Stecenko T.V. Innovacija kak ob#ekt gumanitarnogo issledovanija v obrazovanii // Gumanitarnoe issledovanie v obrazovanii: opyt, razmyshlenija, problemy. Tomsk : Izd-vo Tomskogo un-ta. 2002. 342 p.
Uznadze D.N. Psihologicheskie issledovanija. M. : Nauka, 1966. 449 p.
Ushakova T.N. Semantika pervyh detskih slov // Voprosy psihologii. 2011. No. 2. P. 25–35.
Ushakova T.N. Kak vozmozhno osmyslennoe slovo u godovalogo rebenka // Voprosy psihologii. 2016. No. 1. P. 26–38.
Cvetkova L.S., Cvetkov A.V. Rech' i pravoe polusharie golovnogo mozga : Afazija. Anomija // Teorija i praktika obshhestvennogo razvitija. 2014. No. 13. P. 70–74.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).